معصومین (ع) شاخص ترین الگوی فضایل اخلاقی بودند.

44

معصومین (ع) شاخص ترین الگوی #فضایل_اخلاقی بودند

معصومین (ع) شاخص ترین الگوی فضایل اخلاقی بودند

نمازعبادی وسیاسی جمعه این هفته (آخرین جمعه ماه صفر) با حضور باشکوه مرد م متدین شهر کویته به امامت حضرت حجة الاسلام والمسلمین الحاج استاد محمد جمعه اسدی مدیرمسئول(پرنسپل) حوزه علمیه جامعه امام صادق(ع) درامام بارگاه هزاره ” کلان” برگزارشد.

حجة الاسلام استاد اسدی درآغازخطبه نخست فرمودند: اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله فانً خیرالزاد التقوی

همه ی عزیزان نمازگزار را به رعایت تقوا که اساس اعمال است و مراقبت از رفتار و گفتار و پندار و کردار خویش در همه احوال وپیروی ازشرع وشریعت ودین مقدس اسلام دعوت و توصیه می کنم!

وی تصریح کرد: در تمامی جنبه‌های زندگی یک انسان متدین چه فردی و چه اجتماعی باید با تقوای الهی تجلی پیدا کند و تقوا باید تمامی جبهه گیری‌های فرد را تعیین کند.

امام جمعه کویته درادامه به روایتی ازامام باقر(ع) دراهمیّت “حُسن خُلق” اشاره نمودند.

قال الامام باقر(ع) انّ اكمل المؤمنين ايمانا احسنهم خلقا– كافى/ ج 2 ص 99

« از ميان مؤمنان كسى ايمانش از همه بهتر است كه اخلاقش كاملتر باشد »

استاد محمدجمعه اسدی: اگر به این حدیث امام (ع) توجه کنیم می‌بینیم که یکی از شرایط تکمیل ایمان حسن خلق است. حسن خلق یک نعمت الهی است یک روزی و رزق الهی است و کسی که از این روزی محروم است ایمان کاملی ندارد و شاید اگر اوخوب مراقبت نکند و اخلاق خود را اصلاح نکند بدخلقی به ایمانش لطمه خواهد زد وموجب تنفر خدا و ملائکه ی خدا وبندگان خدا می شود، لهذا ماباید اخلاق نیکو داشته باشیم تامردم برای دیدن ما رغبت پیدا کنند، حالا این اخلاق از محیط خانه شروع می شود ، از زن وفرزند و خانواده و اقوام و خویشان و همینطور در خارج از خانه ادامه می یابد ،همسایه ، دوست، آشنا ودر محیط کسب و کار ودر اجتماع و سیاست و اقتصاد و…  همه ی اینها در واقع یک زنجیره است که انسان ها را به هم وصل می کند و شالوده ی اصلی حفظ این زنجیره اخلاق نیکو است.

برادران وعزیزان نمازگزار! اگر می خواهیم جزء متقین و پرهیزکاران باشیم  بایداخلاق نیکو داشته باشیم  که اخلاق نیکو در همه ی زندگی ما تأثیر خواهد داشت .

انشاءالله خدا به ما اخلاق نیک عنایت کند واگر عنایت کرده توفیق حفظ آن را به ما عنایت فرماید. و اگرخدای ناکرده کسی از این رزق محروم است از خدا بخواهد که ان را روزیش بگرداند.

معصومین (ع) شاخص ترین الگوی فضایل اخلاقی بودند

امروزه كه بحران‌هاى گوناگون، از جمله بحران هويت، بحران اخلاق و… براى بشر مشكل‌ساز شده است، روى آوردن به اخلاق وسیره معصومین (علیهم السلام) بسيار راهگشا و كارساز است.

وعلاوه برآن برای تبليغ اسلام و ترويج باورهاى دينى نیز بسيار مفيد و اثرگذار است.

در محتوای این احادیث باید فکر نمود گناهانی که درباره آنان تهدید بیان شده و مرتکب آن محکوم به بی‌ایمانی شده از قبیل اخلاق بد هستند. اخلاقیات از چیزهای اضافی نیستند که فقط برای تحصیل ثواب بیشتر لازم باشند. بلکه موجب نجات از عذاب جهنم و از شرایط مسلمان بودن هستند به ویژه آن دسته از اخلاق که در قرآن کریم درباره آنها زیاد تاکید شده است مانند: صبر، توکل، راستگویی، امانتداری، وفا به عهد، اخلاص، محبت کامل به خدا و پیامبر، خیر خواهی نسبت به دیگران، حسن ظن به دیگران، عیب پوشی، رحم ، عفو و گذشت ، فرو بردن خشم، سخاوت، عدل و انصاف، تواضع و فروتنی…

استاد حووزه تصریح نمودند: اسلام نسبت به اخلاق عنایت خاصی داشته است، و به‌همین جهت در قرآن آیات اخلاقی به مراتب بیشتر از آیات احکام دیده می‌شود. حتی داستان‌های قرآن هم غالبا هدف اخلاقی دارند. شما در کتب حدیث هزاران حدیث اخلاقی می‌یابید که اگر از موضوعات دیگر بیشتر نباشد کمتر هم نیست. نویدها و ثواب‌هائی که برای اخلاق نیک ذکر شده از ثوابهائی که برای سایر اعمال ذکر شده کمتر نیست، و تحذیرها و کیفرهائی که برای اخلاق زشت بیان شده از سایر اعمال کمتر نیست.

بنابراین اخلاقیات اساس اسلام را تشکیل می‌دهند و نباید آنها را در درجه دوم احکام دین، و اسباب آرایش و زیبائی دینداران محسوب بداریم. اگر در احکام، امر و نهی داریم در اخلاق هم امرونهی داریم. اگر در احکام تشویق و ترغیب و ثواب یا تحذیر و تخویف و کیفر داریم در اخلاقیات نیز همین امور را داریم. چه فرقی باهم دارند؟ پس ما اگر طالب سعادت و کمال هستیم نمی‌توانیم نسبت به اخلاقیات بی‌عنایت باشیم. نمی‌توانیم واجبات اخلاقی را به بهانه اینکه واجبات اخلاقی هستند ترک کنیم و منهیات اخلاقی را به عنوان اینکه محرمات اخلاقی هستند انجام دهیم.

اگر نماز واجب است و ترک آن حرام و عقاب دارد، وفای به عهد نیز واجب است و خلف وعده حرام و عقاب دارد. چه فرقی می‌کند؟ دیندار واقعی و سعادتمند کسی است که هم نسبت به احکام و تکالیف تقیّد داشته باشد و هم نسبت به اخلاقیات، بلکه اخلاقیات در سعادت و کمال معنوی و نفسانی از اهمیت بیشتری برخوردارند.

امام جمعه کویته درپایان خطبه اول به عظمت قرآن کریم وهتاکی دوشمنان نسبت به قرآن اشاره نموده فرمودند:

توهين به قرآن به دليل ضعف و ترس دشمنان ازعظمت قرآن است چرا كه قرآن، نور است و نور افشاني مي‌كند و نمي‌توان با نور مبارزه كرد. وي خطاب به دشمنان گفت: به باطل فكر مي‌كنيد كه مي‌توانید با قرآن مبارزه كنيد. بسياري در طول تاريخ در مقابل قرآن اين كتاب كامل الهي صف آرايي كرده‌اند، درحالیکه میدانید همه‌ی این توطئه‌ها، همه‌ی این خدعه‌گریها و همدستیها وهمه‌ی این دشمنیها، یگجا محكوم به شكست است.

حضرت حجة الاسلام استاد محمد جمعه اسدی درخطبه دوم نماز عبادی جمعه در سفارش خود وهمگان به رعایت تقوای الهی وپرهیز ازمحرمات فرمودند:

خودم و شما را مجددا به تقوای الهی توصیه و دعوت میکنم، تبعیّت کردن از حدود الهی و واجبات الهی را رعایت کردن و پرهیز از معاصی الهی و ترک محرمات الهی، تنها راه نجات و رسیدن به سعادت ابدی در دنیا و آخرت است.

امام جمعه شهر کویته در ادامه به روایتی ازامام صادق(ع) درخصوص نقش سجده در بازسازی معنوی انسان اشاره نمود: قال الامام صادق(ع) اقرب ما یکون العبد الی الله عزوجل وهو ساجد. نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.

استاد حوزه علمیه دربیان این روایت فرمودند: سجده، نشان تذلّل و خاكساری در برابر خداوندمتعال و عالی‏ترین درجه عبودیت است. انسان با سجده، خود را همرنگ با هستی می‏كند: « وَلِلَّهِ یَسْجُدُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ …» و آن چه در آسمان ها و زمین است، برای خدا سجده می کنند.

حجة الاسلام استاد اسدی : سجده‌ی با توجه و با حضور قلب، انسان را به خدا نزدیک‌ تر خواهد کرد، و هر چه این زمان طولانی‌تر باشد، قرب و نزدیکی بیشتری حاصل خواهد شد؛ زیرا انسان هر چه به خاك نزدیك شود به خدا نزدیكتر می‏ شود. امام صادق (علیه‏ السلام) فرمودند: نزدیكترین حالت بنده به خدا وقتی است كه در حال سجده باشد كند.

سجده بالاترین مرحله خضوع، والاترین درجه خشوع، بهترین وسیله تقرب، شایسته‏ترین حالت براى استجابت و نیکوترین منزل براى دریافت انوار درخشان حق تعالى و رسیدن به مقام قرب الهى است.

 حضرت استاد درادامه با بیان زیبا و جالبى دراین باره فرمودند:

هرچیزی باشکستن، از ارزش آن کاسته می شود غیر از دل اگر بشکند ارزش پیدا می کند چرا که خداوند عالمیان می فرماید: جای من در دلهای شکسته است «انا فی قلوب منکسرة.» اگر دلت شکست من در دلت قرار می گیرم.

هرچقدر که ریز ریزتر شود، قیمتش بالاتر می رود.هرچیزی بشکند ازقیمت ساقط می شود، جز دل. دل وقتی بشکند تازه قیمت پیدا می کند، تازه ارزش پیدا می کند. کسی که دلش شکسته است من در دل او هستم، دراین حال جبهه بر خاک نهادن، نشانه بالاترین حد خضوع انسان است، زیرا گوهر انسانیت که ارزنده‏ترین متاع بازار هستى است، با این کار فرو مى‏شکند.

ایشان دربخش پایانی خطبه های نمازجمعه به پایان سفره محرم وصفر اشاره نموده افزودند: به همان اندازه که مجاهدت حسین ‌بن ‌علی(ع) و یارانش به عنوان صاحبان پرچم با موانع برخورد داشت و سخت بود، به همان اندازه نیز مجاهدت زینب (س) و مجاهدت امام سجاد (ع) و بقیه بزرگواران دشوار بود، البته صحنه آنها، صحنه نظامی نبود، بلکه تبلیغی و فرهنگی بود، ما به این نکته‌ها باید توجه کنیم. درسی که اربعین به ما می‌دهد، این است که باید یاد حقیقت و خاطره شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگهداشت. اگر در مقابل این تبلیغات ایستادگی نکنیم، دشمن در میدان تبلیغات غالب خواهد شد. میدان تبلیغات، میدان بسیار عظیم و خطرناکی است.

همان گونه که حسین بر اساس نیا ز زمان خویش عمل کرد و هرگز نخواست جز خودش کس دیگری باشد ، که از مکتب پدر خوب درس آموخته بود، ما نیز می توانیم براساس زمان خود حرکت امام حسین را باز خوانی کنیم! واین تنها درمحرم وصفر خلاصه نمیشود.

وی در اخیر ضمن تسليت شهادت جمعي از عزاداران حسيني در منطقه حله عراق، درگذشت عالم وارسته، ربّانی متقی وپرهیزگار ” شیخ جان علی عادلی” را نيز تسليت گفتند.

استاد فرمود: رحلت عالم رباني، حضرت حجة الاسلام والمسلمین شیخ جان علی عادلی كه به حق از مفاخر حوزه هاي علميه بودند، موجب تأثر فراوان گرديد.

آن عالم ربانی، عالي مقام و فرهيخته، با انديشه عميق الهي و قلبي آكنده از عشق به اسلام و اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام)، همواره از مروّجان حقيقي اسلام بودند. يقيناً ميراث معرفتي و سلوك معنوي ايشان به عنوان يادگاري گرانقدر و آگاهي بخش براي هميشه، به مثابه چراغ هدايتي در مسير اعتلاي ارزش هاي الهي جاودانه خواهد ماند.

اينجانب (محمد جمعه اسدی) اين ضايعه تألم بار را به حوزه هاي علميه، مردم متدين شهرکویته و بويژه بيت مكرّم ايشان تسليت عرض نموده ضمن آرزوي صبر، اجر و سلامتي براي بازماندگان معزز، علو درجات آن عالم فرزانه را از درگاه خداوند بزرگ مسألت مي نمايم.



دیدگاهها بسته شده است.