««وحدت اسلامی تنها راه نجات مسلمانان !؟»»

««وحدت اسلامی تنها راه نجات مسلمانان !؟»»

سالروز میلاد با سعادت پیامبر نور و رحمت حضرت محمد(ص) و فرزانه فرزند اش خورشید علم و فقاهت حضرت امام جعفر صادق(ع) مبارکباد.

«نظرات و فتواهای علمای بزرگ شیعه و سنی در مورد ضرورت وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی»

یکم: نظریه ها و فتواهای برخی از علمایی اهلسنت در مورد تقریب بین مذاهب اسلامی

1- viagra 20 mg شیخ محمود شلتوت رئیس سابق دانشگاه الازهر مصر به تاریخ 17 ربیع الاول سال 1378در سالروز میلاد امام صادق(ع) در حضور نمایندگان مذاهب حنفی، شافعی، حنبلی، مالکی، شیعه زیدی و شیعه امامی فتوای تاریخی خویش را درمورد جواز پیروی از مذاهب ریشه دار اسلامی از آن جمله مذهب جعفری صادر نمود. ایشان در پاسخ به این پرسش که آیا جنابعالی با این نظر موافق اید که پیروی از مذهب شیعه امامیه اثناعشری مغایرتی با دین ندارد؟ فرمودند: آیین اسلام هیچ یک از پیروان خود را ملزم به پیروی از مکتب معینی ننموده؛ بلکه هر مسلمانی میتواند از هر مکتبی که بطور صحیح نقل شده و احکام آن در کتب مخصوص به خود مدون گشته، پیروی نماید و کسی که مقلد یکی از مذاهب چهارگانه(حنفی، شافعی، حنبلی و مالکی) میتواند به مکتب دیگری منتقل گردد. مکتب جعفری، معروف به مذهب امامی اثناعشری، مکتب است که شرعا پیروی از آن مانند پیروی از مکتب های چهارگانه جایز اهلسنت می باشد. بنابراین؛ سزاوار است که مسلمانان این حقیقت را دریابند و از تعصب ناحق و ناروایی که نسبت به مکتب معینی دارند، دوری گزینند؛ زیرا دین خدا و شریعت او تابع مکتب خاص نبوده و در انحصار مکتب معینی نخواهد بود؛ بلکه همه ی صاحب مذهبان مجتهد بوده و اجتهاد شان مورد قبول باری تعالی است و… !is-2

2- دکتر محمد فخام شیخ الازهر در تأیید فتوایی شیخ شلتوت میگوید:«من از جمله کسانی هستم که به شیخ محمود شلتوت به دیده تحسین می نگرم…چنین شخصیتی به جواز پیروی از مذهب شیعه فتوا داده و هیچ تردیدی ندارم که او به فتوایی آشکار خود بر اساس اعتقاد من فتوا داده است و در حقیقت ما مأمور به نزدیک شدن و همبستگی هستیم و…!»

3- شیخ جادالحق دیگر شیخ الازهر درتأیید فتوای شیخ شلتوت میگوید:«…ما اهل سنت در گذشته یک دیگر را تکفیر می کردیم، ولی امروزه این تعصب پایان یافته است و ما همگی همدیگر را برحق می شماریم و این چیزیست که دعوت کنندگان تقریب بین مذاهب اسلامی در راه آن می کوشند تا روح صلح و دوستی میان شیعه و اهلسنت برقرار گردد و فتوای شیخ محمود شلتوت نمونه ای از این تلاش هاست…» .

4- عبدالحلیم محمود دیگر شیخ الازهر در زمان ریاست خویش بر این مرکز بزرگ اسلامی رسما اعلام داشت: «… الازهر نسبت به برادران شیعه امامی مذهب و برادران شیعه زیدی، جز پیام دوستی کامل ندارد و ما اکنون در دوره ای به سر میبریم که درآن مردم را به وحدت و برادری دعوت می نماییم و…!» .

5- امام محمد الغزالی رهبر فقید اخوان المسلمین، در مورد sildenafil dissolution ph 6.8 فتوای تاریخی مرحوم شیخ شلتوت میگوید: «… من معتقدم که فتوای استاد بزرگ مان شیخ محمود شلتوت، گامی وسیعی در این میدان است که مایه ی امیدواری تمام زمامداران و علمای با اخلاص و تکذیب آنچه مستشرقین انتظار دارند می باشد، مستشرقینی که به شدت انتظار دارند تا کینه و نفاق این امت به اوج خود رسد و همبستگی ازمیان برود…به نظر من این فتوا نخستین گام در راه وحدت و همبستگی میان امت اسلامی است… مسلما بدبینی و تعصب و خرافات اهلسنت و شیعیان را هر دو دسته را به سوی تباهی، پستی و نابودی سوق میدهد و…!» .

6- شیخ محمد متولی شعراووی، وزیر اوقاف و امور الازهر وقت مصر در تأیید فتوای مرحوم شیخ شلتوت می گوید:«… شیعه دوازده امامی به امامت جعفرالصادق بن محمد … از استادان ابوحنیفه…که به نام امامیه جعفریه شناخته شده اند، همان های هستند که شیخ مرحوم شیخ شلتوت رئیس وقت الازهر فتوای تاریخی خود را درخصوص صحت پیروی از مذهب ایشان صادر نمود و در بیان علت این فتوا گفت: شیعه امامیه یکی از مذاهب اسلامی است که از اصول ثابت و مصادر شناخته شده برخوردار است و…!».برای

7- دکتر نصرفرید واصل، مفتی وقت مصر در این خصوص میگوید:«…برای هر مسلمانی سزاوار است که برای تعبد به سوی خدای بزرگ، بر اساس مذهب امام جعفر صادق عمل نماید، همانگونه که میتواند طبق دیگر مذاهب چهارگانه عمل کند… مسلما اختلافاتی که بعضی ها آن را وسیله حمله به شیعیان قرار میدهند بی پایه و اساس است فرق میان مذهب شیعه با دیگر مذاهب به همان اندازه است که میان مذاهب چهارگانه با همدیگر است و… !» .

8- دکتر شیخ علی جمعه، مفتی سابق جمهوری مصر می نویسد: «… با نگاهی به فقه و اصول تمام مذاهب اسلامی، در می یابیم که اختلاف میان ایشان تنها در دایره ای ظنیات است و نه در قطعیات… بنابراین، هرکس از هریک از این مذاهب(جعفری، حنفی، مالکی، حنبلی، شافعی، زیدی، ظاهری) پیروی کند و احکام آنها را در زندگی شان به کار بندند مسلمان صحیح الاسلام اند» .

9- دکتر شیخ یوسف قرضاوی مدیر مرکز پژوهش های سنت و سیره ی دانشگاه قطر می نویسد: «…راه ورود به اسلام شهادتین است، نام و عنوان های مذاهب متعدد اسلامی مهم نیست، بلکه مسمی و مضمون این مذاهب مهم اند که در اصول هیچ اختلافی با هم ندارند پس هرکسی که به اسلام آوردنش یقین حاصل شد، نمیتوان او را تکفیر و از زمره ی مسلمانان خارج دانست و…!» .

10- فتوای شیخ احمد بن حمد خلیلی، مفتی کشور پادشاهی عمان و شیخ مذهب اباضی«…اسلام دینی است که حقانیت در آن مشتمل بر شهادتین است… هرکس شهادتین بگوید و آنرا با انکار ضروریات دین نقض نکند مسلمان است و…» .

11- دکتر شیخ محمد بن حبیب بن خوجه، دبیر مجمع بین المللی فقه اسلامی می گوید:«… مسلمانان امت واحدی اند که به خدایی واحد ایمان دارند و کتاب شان یکی است و قبله شان یکی است و…هرکس به این اصول پای بند باشند، مسلمان و مؤمن هستند تابع هر مذهبی که می خواهد باشند…! » .

12- شیخ احمد کفتارو، رئیس شورای عالی فتوا و مفتی سابق سوریه، میگوید:«…تکفیر هیچ یک از اهل قبله که زبان شهادتین گشوده اند، جایز نیست، زیرا شهادتین به جان و مال انسان مصونیت می بخشد و…» .

13- شیخ سعید عبدالحفیظ حجاوی، مفتی کل کشور پادشاهی اردن هاشمی می نویسد:«…تکفیر que es el sildenafil de 100 mg امر بسیار خطرناکی است، زیرا نیتجه اش حلال شمردن خون و مال مسلمانان و پامال نمودت کرامت اوست…چنین چیزی حرام است…» .

14- sildenafil generico teva دکتر احمد طیب، رئیس الازهردر پاسخ خبرنگاری در مورد شیعه و سنی می گوید:«… فتوای شیخ شلتوت کاملا در حقانیت مذهب شیعه درست است… شیعه مذهب پنجم اسلام است… پیروی از این مذهب هیچ اشکالی ندارد… عدول از یکی از مذاهب چهارگانه و پیروی از مذهب شیعه هیچ ایرادی ندارد همانگونه که عدول از یکی از مذاهب اربعه و رفتن از یکی به دیگری…ازدواج با شیعیان هیچ اشکالی ندارد…اصول ما یکی است… عقیده داشتن به شیخین (ابوبکر و عمر) جز اصول اسلام نیست پس شیعیان اگر این دو را قبول ندارند باعث خروج شان از اسلام نمیگردد…اعتقاد خاص شیعیان به زنده بودن امام هزار ساله و یا اعتقاد به امامت کودک شش ساله و… هیچ کدام با اسلام ایشان منافات ندارد و…!» .

15- شیخ احمد الزین، رئیس مجمع علمای لبنان، میگوید:«…بنده رسما به عنوان یک عالم سنی مذهب، اعلام بیعت با امام خامنه ای میکنم که همان آرمان های امام خمینی را دنبال میکند و این اعلام بیعت نه از روی منفعت و نه از روی تعصب است بلکه طبق دستور قرآن است که دعوت به قرآن نموده است…!» .

****************************************

دوم: موضعگیری علمایی مذهب امامیه نسبت به سایر مذاهب

1) امام خمینی(رح) می فرمایند: در جامعه اسلامی اساسا طرح مسائل اختلاف زا از اساس باطل است… ما همه برادر همدیگر استیم، تفاوت ها تنها در فتواهای علما و تقلید پیروان مذاهب است؛ برخی از فتواهای ابوحنیفه و بعضی از فتواهای مالک، برخی از فتواهای شافعی و جماعتی از فتواهای احمد حنبل و برخی هم از فتواهای امام جعفر صادق تقلید نموده اند… ما همگی از سنی و شیعه اهل قرآن و توحید بوده و به سوی یک کعبه نماز می خوانیم و…!؟ .

2) آیت الله بهجت(رح): اختلاف میان سنی و شیعه یک مسأله استعماری است، مسأله مهم همانا دوستی اهلبیت است که فرقین (سنی و شیعه) بر آن اتفاق نظر دارند…کسی که وحدت مسلمانان را نخواهد، اصلا مسلمان نیست! امامان ما به جهت وحدت اسلامی حتی در نماز جماعت خلفا شرکت میکردند…!؟ .

3) آیت الله فاضل لنکرانی(رح): تمام گروه ها و فرقه محکوم به اسلام می باشند مگر اینکه یکی از اینها منکر اصول و ضروریات دین باشند! و یا اینکه العیاذ بالله نسبت به ائمه اطهار(ع) توهین و جسارت نمایندو…!؟ .

4) آیت الله وحیدی خراسانی: هرکس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیأ بدهد مسلمان است و جان و عرض و مال و ناموس او همانند جان و مال و عرض و ناموس کسی است که پیرو مذهب جعفری محترم است. وظیفه شرعی شما آن است که با گوینده شهادتین هرچند شما را کافر بدانند، به حسن معاشرت رفتار نمایید… شما از صراط مستقیم حق وعدل منحرف نشوید و…!؟

5) آیت الله مکارم شیرازی: بر اساس آیه های قرآنی، اختلاف و تفرقه sildenafil jual میان مسلمانان حرام است… یعنی اختلاف در میان مسلمین همانند شرک به خدا است و… !؟ .

6) آیت الله بشیرالنجفی: هرکس که به شهادتین اقرار نماید، شهادت به توحید و نبوت پیامبراکرم(ص) و نیز شهادت به قیامت بدهند و آنچه را که ثابت شده جز دین است، انکار ننماید تکفیر اش جایز نیست …!؟

*****

بدون تردید، اشتراکات عمیق میان مسلمانان در اصول مشترک و وحدت زا، به مراتب بیشتر و مهمتر از فروع فقهی اختلاف افکن است و با تجربه ثابت گشته که اختلاف میان مسلمانان و مذاهب اسلامی، تنها نفع اش برای دشمنان اسلام و استعمار و استثمار غربی بوده است!؟ پس خردمندانه است که مسلمانان تجربه های تلخ عصر استعمار را دیگر باره تکرار ننموده و با طرد و حذف جریان های تکفیری و اختلاف افکن، بر اتحاد عمیق میان مسلمانان و مذاهب اسلامی بیش از پیش تأکید ورزیم و اتحاد واقعی را ایجاد نماییم، انشاالله و به امید آنروز.

م، خرّمی

26/ 9 / 95



دیدگاهها بسته شده است.