افراد بى ایمان در میان «غرور» و «یأس» دست و پا مى زنند، و افراد با ایمان در میان «شکر» و «صبر» قرار دارند.

2

نماز عبادی وسیاسی این هفته باحضور پرشکوه مؤمنین ونماز گزران در درامام بارگاه ” کلان هزاره” شهرکویته، به امامت امام جمعه دائم شهر کویته و مدیر مسئول حوزۀ علمیه جامعه امام صادق علیه السلام ، حضرت حجت الاسلام  علامه محمد جمعه اسدی برگزار گردید.

خطاب علامه محمد جمعه اسدی به مؤمنین ونماز گزران :

مؤمنین ونماز گزاران عزیز و محترم شما ونفسم را به تقوی الهی ودوری از گناه و معصیت و متابعت نکردن ازد شمن قسم خوردۀ انسانیت (شیطان رانده شده) و همچنین به  مبارزه ومقاومت واستقامت باهوای نفس که برزگترین جهاد (جهاد بانفس)  به شمار می رود، وپیروی از شرع وشریعت وحقیقت اسلام وقران واهلبیت عصمت وطهارت علیهم السلام توصیه ونصیحت می کنم.

حضرت استاد اسدی در آغاز خطبه نخست نماز جمعه در خصوص یأس وناامیدی از رحمت وا سعه الهی  به آیه 53 سوره الزمر اشاره نمود که خداونددر قرآن کریم می فرماید:

قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ.

(ای رسول رحمت) بدان بندگانم که (به عصیان) اسراف بر نفس خود کردند بگو: هرگز از رحمت (نامنتهای) خدا نا امید مباشید، البته خدا همه گناهان را (چون توبه کنید) خواهد بخشید، که او خدایی بسیار آمرزنده و مهربان است.

۲۰۱۷۰۱۲۰_۱۳۵۰۴۰

امام جمعه شرکویته در رابطه با آیه فوق چنین تشریح نموده و فرمودند:   هیچ وقت  ودر هیچ شرائط از رحمت خداوند نا امید نشوید چونکه خداوند بخشنده ومهربان است و خداوند همیشه مصدر خیر و برکت است هرچه خیر وبرکت است از جانب خداوند است. او تنها کسی است که همیشه فیض ورحمتش را برماعنایت می کند ، و اما متأسفانه این ما هستیم که قابلیت درک رحمت بی منتهای او را نداریم همیشه باارتکاب گناه ومعصیت خداوند٬ رحمتش را ازخود دور نموده وگرفتار عقاب خداوند میشویم به جای اینکه حساب وکتاب خود را پاک سازیم وبه تزکیه نفس بپردازیم دست توبه و پشیمانی به درگاه خداوند متعال بلند نمائیم  واز خداوند طلب عفو بخشش نمائیم٬ از رحمت خداوند کاملاً ناامید می شویم ، باقطع نطر ازاینکه خداوند رؤوف و بخشنده است همچنانکه  خداوند در آیه  36 سوره الروم  می فرماید: وَإِذَا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً فَرِحُوا بِهَا وَإِن تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ إِذَا هُمْ یَقْنَطُونَ
ترجمه : ‏”هرگاه به مردمان مرحمتی بکنیم و نعمتی برسانیم ، از آن سرمست و مغرور می‌گردند ، و اگر رنج و بلائی به خاطر کارهائی که کرده‌اند گریبانگیرشان شود ، فوراً ( از رحمت خدا ) مأیوس و ناامید می‌گردند”

۲۰۱۷۰۱۲۰_۱۳۵۰۳۶

یأس از رحمت خدا و بخشایش او، نقطه مقابل رجاء و امیدواری به پروردگار،  و منشأ آن در باور نادرست است. اگر کسی عقیده اش نسبت به خداوند ناقص باشد و رحمت بی پایان و قدرت بی نهایت او را نشناسد ناامید می شود٬ و یأس سراسر وجودشان را دربر می‌گیرد. واینجاست که این نقص ونا امیدی از رحمت خداوند غفار ، روز بروز عقیده وباور انسان را به طرف کفر می کشاند و حتی می توان گفت یأس کامل فقط برای کافر قابل تصور است و هیچ مؤمنی دچار آن نمی شود چون انسان زمانی نا امید می شود که یأس جایگزین رجاء شود که در اینصورت انسان از قدرت ٬ رحمت وبزرگواری خداوند غافل بشود واین غفلت خودش بد ترین گناه است.

۲۰۱۷۰۱۲۰_۱۳۵۰۲۴

امام جمعه شهر کویته در ادامه  سخنانش چنین فرمودند:  درجامعه و(معاشره) ای که گناه و معصیت طغیان کرده وازحدش بگزرد یقینا دیگر آن جامعه مشمول عنایت ، فضل ،کرم و رحمت خداوند نخوا هد بود .

در حالى که مؤمنان راستین، کسانى هستند که، نه به هنگام نعمت گرفتار غرور و غفلت مى شوند، و نه به هنگام مصیبت، گرفتار یأس و نومیدى، نعمت را ازصاحب نعمت( خدا)  مى دانند و شکر به درگاه او مى برند، و مصیبت را آزمون ، امتحان و نتیجه اعمال خویش محسوب مى دارند و صبر مى کنند و رو به درگاه او مى آورند.
افراد بى ایمان در میان «غرور» و «یأس» دست و پا مى زنند، و افراد با ایمان در میان «شکر» و «صبر» قرار دارند.
ضمناً، از این آیه به خوبى استفاده مى شود که لااقل، بخشى از مصائب و گرفتارى هائى که دامنگیر انسان را مى شود، نتیجه اعمال و گناهان او است، خدا مى خواهد با این وسیله به آنها هشدار دهد و آنان را پاک کرده و به سوى خود فراخواند.

۲۰۱۷۰۱۲۰_۱۳۵۰۱۵

ایشان افزوند:  در قرآن کریم، علاوه بر این آیه، در آیات دیگر، نیزاز نا امیدی،  از رحمت خدا نهی کرده و فرموده است نومید شدن از رحمت خدا نشانة گمراهی و کفر و خوی حیوانی انسانِ دور از معنویت است . البته همین گروه دور از خدا و بی اعتقاد به آخرت آنگاه که در عذاب الهی قرار گیرند به رحمت خداوند امیدوار می شوند و به نگهبانان جهنم می گویند خدا را بخوانند تا شاید روزی عذاب الهی از آنان برداشته شود.
بر اساس آیات و روایات، یأس و نومیدی از رحمت خداوند از گناهان کبیره است،  و حتی بعضی آن را اولین و بزرگترین گناه کبیره شمرده اند؛ زیرا کسی که از رحمت خدا مأیوس است در حقیقت گناه خود را از بخشش الهی بزرگتر و خداوند را از عفو آن عاجز می بیند و این خود منشأ کفر او می شود. البته خودِ ناامیدی نیز از گناهان سرچشمه می گیرد. برخی از گناهان سبب می شود که امید از دل انسان بیرون برود و یأس جای آن را بگیرد.
استاد اسدی افزوند:                امیرالمؤمنین (ع)در دعای پر عرضه می دارد: « اَللّهُمَّ اغْفِرْلِیَ الذُّنُوبَ الَّتی تَقْطَعُ الرَّجاءَ »؛ (خدایا، ببخش بر من آن گناهانی را که امید مرا از رحمتت قطع کرده است)؛ و یا از خداوند می خواهد: « وَلا تَقْطَعْ مِنْ فَضْلِکَ رَجائی .» (امیدم را از فضل و بزرگواریت قطع مکن).و آن حضرت در بخشی از سفارش خود به فرزندش امام حسن (ع) می فرماید: «ای فرزندم، هیچ گنهکاری را نومید مکن؛ زیرا ای بسا کسی که عمری گناه می کند، اما فرجامش به نیکی ختم می شود و ای بسا کسی که عمری عمل می کند، لیکن در پایان عمرش گرفتار فساد می شود و رهسپار دوزخ می گردد. پناه به خداوند از آتش دوزخ.» ونیز امام سجاد (ع) در مقام ترس از خداوند این گونه به درگاهش زاری کرده است: «بارخدایا، من در کتاب مُنزَل تو این مژده را که به بندگان خود داده ای یافتم: یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ (ای بندگان من، که بر خویشتن زیاده روی روا داشته اید، از رحمت خدا ناامید نشوید. خدا همة گناهان را میآمرزد. او آمرزندة مهربان است) ] ؛ و پیش از این، اعمالی را مرتکب شدم که تو می دانی و از من به آن آگاهتری. پس وای بر رسوایی از آنچه نامة تو دربارة من شمرده و نوشته است! پس اگر نبود جاهای مختلفی که از آن جاها به عفو و گذشت فراگیرت امید دارم، دست از نجات می شستم؛ و اگر کسی می توانست از پروردگارش بگریزد، من سزاوارترین مردم بودم تا از تو بگریزم… بارخدایا، تو جویندة منی اگر فرار کنم،  و دریابندة منی اگر بگریزم. پس اینک منم در پیشگاه تو فروتن، خوار، بینی بر خاک نهاده ام. اگر مرا عذاب کنی، سزاوار آنم و آن از جانب تو عدل و داد است، ای پروردگارم؛ و اگر از من درگذری، دیری است که عفو تو شامل حال من بوده و مرا خلعت عافیت پوشانده است.»

امام جمعه شهرکویته دربخش خطبه سیاسی نمازجمعه با تاکید بر اتحاد و همبستگی بیشتر مسلمانان در دفاع از مظلومان و محکوم کردن ظالمان گفت: تنها راه نابودی جنایتکاران و ظالمان پیوند و اتحاد بیشتر مسلمانان است.

حضرت علامه محمد جمعه اسدی در خطبه‌های نماز جمعه شهرکویته افزود: امروز بیشترین جنایات علیه بشریت در منطقه را آل سعود در کشور یمن انجام داده و با به خاک و خون کشیدن مردم مظلوم یمن یکی از بزرگترین جنایات را درمنطقه رقم زده‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: امروز شرایط وخیم یمن آه و ناله هر انسانی را به در می‌آورد و سعودی‌های نا نجیب وهابی هر مدل بمب و سلاحی را سمت مردم مظلوم یمن استفاده می‌کنند. ولی درعین حال عربستان سعودی در حال شکست خوردن بوده و روزی خون مردم بی گناه یمن به بار خواهد نشست و برسرشان آوار خواهد شد.

وی در مورد قضیه بحرین نیز اشاره نموده فرمودند: در قضیه بحرین ما شاهد بدترین برخوردها با جوانان و مردمی هستیم که نه اسلحه به دست گرفتند و نه جایی را به آتش کشیدند.همچنین امام جمعه کویته سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم را خلاف قانون بین‌المللی و اسلام عنوان کرد و گفت: حکومت آل‌خلیفه با این حرکت‌ها گور خود را می‌کند.

  گزارش:    ع  فکوری



دیدگاهها بسته شده است.