کمپین عفو بین‌الملل برای آزادی شیخ علی سلمان

4bk9483785553bdzwm_800C450

کمپین عفو بین‌الملل برای آزادی شیخ علی سلمان

سازمان عفو بین‌الملل در یک پویش عمومی، آزادی شیخ علی سلمان، رهبر برجستۀ مخالفان در بحرین، را خواستار شده است.

 به نقل از شبکه پرس تی وی، سازمان عفو بین‌الملل روز پنجشنبه در این  پویش سراسری، بر  آزادی «بی‌قیدوشرط» و «فوری» شیخ علی سلمان، دبیر کل جمعیت الوفاق، بزرگ‌ترین گروه شیعی مخالف در بحرین، تأکید کرد و افزود رژیم منامه باید برای لغو محکومیت شیخ سلمان که یک زندانی سیاسی است، تحت فشار قرار گیرد.

در این بیانیه آمده است شیخ سلمان «تنها به خاطر استفادۀ صلح‌آمیز از حق آزادیِ بیان خود» زندانی شده است.

شعبۀ چهارم دادگاه جنایی بحرین چندی پیش شیخ علی سلمان، رهبر جنبش الوفاق، را به دو سال زندان برای هرکدام از اتهام‌های عدم پیروی از قانون اساسی و اهانت به وزارت کشور محکوم کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، با توجه به اینکه شیخ سلمان در 28 دسامبر 2014 (7 دی 1393) بازداشت شده است، حکم چهار سال زندان وی 28 دسامبر 2018 (7 دی 1397) به پایان خواهد رسید.

رژیم منامه شیخ سلمان را به اهانت به مقامات دولتی و تحریک ناآرامی از طریق سخنرانی علیه مقامات در جریان خیزش‌های مردمی، متهم کرده است.

این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید رژیم منامه در محاکمه‌ای «ناعادلانه» شیخ سلمان را زندانی کرده و مدارک ارائه‌شده در دادگاه، تنها برمبنای سخنان و سخنرانی‌های وی بوده است.

کارگروه سازمان ملل در بازداشت‌های خودسرانه، نیز آزادی هرچه سریع‌تر شیخ سلمان و پرداخت غرامت کافی به وی را خواستار شده است.

سازمان عفو بین‌الملل در کمپین اخیر خود تأکید کرده است حاکمان بحرین باید برای «اصلاح همه قوانینی که بر مبنای آن استفادۀ صلح‌آمیز از حق آزادی بیان و تجمع صلح‌آمیز، جرم تلقی می‌شود» اقدام کند.

بحرین از 14 فوریه سال 2011 میلادی (25 بهمن 1389) صحنۀ خیزش مردمی علیه رژیم آل خلیفه است.

مخالفان بحرینی با برپایی اعتراضات مسالمت‌آمیز خواستار آزادی، برقراری عدالت، رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در این کشور هستند.

این در حالی است که رژیم بحرین با هم‌دستی برخی از کشورهای عربی همچون عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی به سرکوب جنبش مردمی پرداخته و فعالان مدنی و سیاسی را به حبس‎های طولانی‌‌‌‎مدت محکوم و یا آنان را از حق تابعیت محروم می‌کند.

ناآرامی‌های بحرین تاکنون ده‌ها کشته و هزاران زخمی بر جا گذاشته است.



دیدگاهها بسته شده است.