جهان تشیّع در سالی که گذشت/ قسمت اول – 2016

22

جهان تشیّع در سالی که گذشت/ قسمت اول – 2016

ادامه تجاوزآل سعود به یمن، استمرار انقلاب مردم بحرین، حوادث دلخراش در ایران، فشار به شیعیان نیجریه و مالزی، ارتحال آیات «موسوی اردبیلی» و «هاشمی رفسنجانی»، پیروزی های مقاومت بر تکفیری ها در عراق و سوریه، از مهم‏ترین حوادث سال 1395- 2016 برای پیروان اهل بیت(ع) در جهان بود.

سال 1395 هجری شمسی 2016 میلادی – نیز همانند سالهای اخیر، سالی پر حادثه برای شیعیان جهان بود. ادامه تجاوزآل سعود به یمن، استمرار انقلاب مردم بحرین، حوادث دلخراش در ایران، فشار به شیعیان نیجریه و مالزی، ارتحال علمای بزرگ از جمله حضرات آیات «موسوی اردبیلی» و «هاشمی رفسنجانی»، پیروزی های مقاومت بر تکفیری ها در عراق و سوریه، از مهم‏ترین حوادث سال 1395 برای پیروان اهل بیت(ع) در جهان بود.

آنچه در پی می ‏آید مروری کوتاه بر حوادث مهم: جَنوری – فبروری – مارچ  2016  در جهان تشیع است:

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جَنوری 2016
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آذربایجان: در روز 13 جَنوری منطقه مورد مناقشه قره باغ به صحنه درگیری نظامی بین آذربایجان و ارمنستان تبدیل شد. آذربایجان اعلام کرد 12 نفر از نیروهایش بر اثر حمله نیروهای ارمنی کشته شده‌اند. ارمنستان هم تلفات نیروهای خود را  18 تن اعلام کرد. وزارت دفاع جمهوری خودمختار قره باغ در روز 17 فروردین از توافق آذربایجان و ارمنستان برای آتش بس در این منطقه خبر داد./ “مرکز دفاع از آزادی اعتقادات دینی و وجدان” جمهوری آذربایجان به ممانعت مقامات دولتی این کشور از نام گذاری کودکان به نام های اسلامی نظیر «محمد»، « محمد علی»، «علی اکبر» و سایر اسامی اسلامی اعتراض کرد.

افغانستان: در روز 17 جنوری در اثر یک حمله انتحاری در «سیاه گرد» ولایت پروان افغانستان، 10 نفر کشته و بیش از 20  تن زخمی شدند.

اردن: روز 30  جنوری “امان” سفیر خود را از ایران برای آنچه «مشاوره» نامید، فرا خواند.

اسپانیا: رشد چشمگیر اقدامات بر ضد مسلمانان، نگران کننده توصیف شد. در سال ۲۰۱۵ میلادی ۵۳۴ اقدام بر ضد مسلمانان اسپانیا رخ داد که این آمار در مقایسه با سال گذشته میلادی که فقط ۴۸ حادثه از این دست رخ داده بود، رشد نگران کننده ای داشته است. این اقدامات پس از حوادث تروریستی پاریس و برخی دیگر از کشور های اروپایی، رو به فزونی گذاشته است.

امارات متحده عربی: دادگاه عالی فدرال امارات عربی متحده در روز 16 جنوری سه نفر را به اتهام تشکیل یک گروه وابسته به حزب‌الله به 6 ماه حبس و اخراج از این کشور محکوم کرد.

اندونزی: روز جمعه 13 جنوری، تجمع وهابیون افراطی در اطراف مراسم جشن ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) موجب نیمه تمام ماندن آن شد. این مراسم با دریافت مجوز لازم را از پلیس و مقامات محلی و با حضور شیعیان و اهل سنت در شهر “بانگیل” در حال برگزاری بود که افراطیون وهابی در خیابان‌ منتهی به محل برگزاری مراسم ولادت حضرت زهرا(س) تظاهرات کردند. بانوان اندونزیایی حاضر در مراسم، با “فرستادن صلوات” و “خواندن سرودهای مدح حضرت زهرا(س)” به اعتراضات واکنش نشان دادند و تعدادی پلیس زن نیز با ساختن حلقه انسانی، مانع از رسیدن وهابیون به جمع خانم‏های شرکت کننده در مراسم شدند. سرانجام اعتراض افراطیون موجب شد که مراسم در ساعت 10 صبح به پایان برسد. طبق برنامه قرار بود این مراسم تا 13 ادامه داشته باشد.

انگلستان: فعالان انگلیسی، با تظاهرات در لندن، به ادامه فروش سلاح انگلیسی به عربستان برای بمباران غیرنظامیان در یمن اعتراض کردند./ کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس روز سوم جنوری پرونده حمله نیروهای امنیتی نیجریه به منزل «شیخ ابراهیم زکزکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه و حسینیه بقیة الله(عج) که منجر به شهادت و مجروح شدن صدها نفر شد را به دیوان بین المللی کیفری ارجاع داد.

ایالات متحده: دولت آمریکا در روز 6 جنوری مجوز عقد «قرارداد مشروط» فروش هواپیما به ایران توسط شرکت‌های آمریکایی را صادر کرد.

ایران: رهبر انقلاب در روز یکم جنوری سال ۹۵ را «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند. ایشان در همان روز در  جمع زائران و مجاوران حرم امام رضا(ع) در شهر مشهد گفتند که با “اقتصاد مقاومتی” می توان برابر تحریم های آمریکا ایستاد./ مراجع عظام تقلید قم، یک بار دیگر اعتراض شدید خود نسبت به ربا در بانک‏های ایران را مطرح کردند. این انتقادها در دیدارهای برخی از مقامات شهری قم در تعطیلات نوروزی با مراجع تقلید بیان شد./ «دکتر علی لاریجانی» روز 19 فروردین در سفر به قم با آیات عظام و مراجع تقلید دیدار و اعلام کرد: طرحی برای حل مشکل ربای بانکها در مجلس آماده‏ کرده ایم.

بحرین: رژیم آل خلیفه «صلاح الخواجه» فعال حقوق بشر را پس از گذراندن ۵ سال حبس، آزاد کرد./ روز دوم جنوری «علامه سید جواد الوداعی» از علمای برجسته شیعه در بحرین پس از سال ها تحمل رنج بیماری جان به جان آفرین تسلیم کرد. علامه الوداعی از علمای سرشناسی بود که مدافع حقوق مردم بحرین بود و همراه «شیخ عیسی قاسم» یکی از چهار عضو کبار العلماء بحرین است که بیانیه های زیادی ضد رژیم آل خلیفه صادر کرده اند./
شهروندان بحرینی در روز 10 جنوری از موافقت مقامات بحرین با نشر کتابی در تکفیر پیروان اهل بیت علیهم‌السلام و تشویق به قتل آنها در این کشور انتقاد کردند./ «علی عبدالغنی» پس از اینکه در 12 فروردین هدف گلوله نظامیان آل خلیفه قرار گرفته و توسط خودروهای این عناصر به طور عمدی زیر گرفته شد، به علت شدت جراحات روز دوشنبه 16 جنوری به شهادت رسید./ دادستان بحرین در روز 23 فروردین اعلام کرد که «علی سلمان» رئیس جمعیت الوفاق بحرین باید به اشد مجازات محکوم شود./ وزارت خارجه آمریکا در روز 27 جنوری در گزارش سالیانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورها، از نقض حقوق بشر و نبود آزادی‌ها در بحرین انتقاد کرد./ شاه بحرین در روز 28 جنوری و در ادامه فرافکنی های خود، ایران و حزب‌الله لبنان را به دخالت در امور این کشور و حمایت از تروریست‌ها متهم کرد.

بلژیک: در روز سوم جنوری  انفجارهای هماهنگ در فرودگاه بین‌المللی بروکسل و یکی از ایستگاه‌های قطار شهری این شهر، به کشته شدن 31 نفر و زخمی شدن 2700 نفر منجر شد. داعش مسئولیت این انفجارها را به عهده گرفت./ گروه تکفیری داعش ضمن جشن گرفتن حملات پایتخت بلژیک هشدار داد روزهای تاریکی در انتظار کشورهای هم پیمان ضد داعش است و آنچه در آینده رخ خواهد داد، بسیار بدتر و تلخ تر خواهد بود.

بوسنی و هرزگوین: «رادوان کاراجیچ» رهبر پیشین صرب‌های بوسنی به اتهام ارتکاب نسل‌کشی و ۹ فقره جنایت جنگی دیگر علیه بشریت به ۴۰ سال حبس محکوم شد.

پاکستان: روز هشت جنوری و همزمان با عید پاک مسیحیان، انفجار مقابل «پارک گلشن اقبال» در مرکز شهر “لاهور” پاکستان بیش از 70 کشته و 300 زخمی به جا گذاشت. از آنجا که حمله در یک روز تعطیل و در ساعتی از روز رخ داده که معمولا پارک مملو از جمعیت از جمله کودکان و زنان است، بیشتر قربانیان آن زن و کودک بودند. گروه جماعت الاحرار وابسته به طالبان، مسؤولیت این جنایت را بر عهده گرفت./ در روز 17 فروردین انفجار بمبب کنترل از راه دور 3 واگن قطار مسافربری جعفر اکسپرس را که از شهر لاهور به سمت کویته مرکز بلوچستان در حال حرکت بود از ریل خارج کرد و 1 کشته و 3 زخمی بر جای گذاشته است.

ترکیه: در روز یکم جنوری یکی از تروریست‌های داعش به عنوان عامل حمله انتحاری استانبول معرفی شد. در آن حمله  پنج نفر از جمله یک توریست ایرانی کشته شدند./ «کمال قلیچداراوغلو» رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه با انتقاد از سیاستهای دولت اردوغان گفت: ترکیه به صورت مرکز آموزش مهاجمین انتحاری درآمده است./ در روز 12 فروردین دادگاهی در ترکیه دو ایرانی را به اتهام جاسوسی به 6 سال زندان محکوم کرد.

تونس: «محمد باجی قائد السبسی» رئیس جمهور تونس به تروریست معرفی کردن حزب الله از سوی وزیران خارجه اتحادیه عرب واکنش منفی نشان داد و گفت: حزب الله لبنان یک نیروی مبارز و ملی است و تروریستی خواندن این حزب صحیح نیست./ «شیخ عادل العلمی» رئیس “حزب تونس الزیتونه” در موضعی فتنه‌انگیزانه مقابله با نشر فرهنگ شیعی در این کشور را خواستار شد و گفت: از سال 2011 مقابله با تبلیغ تشیع در تونس را آغاز کرده‌ایم. تشیع سبب می‌شود که جوانان تونسی عقل و هویتشان را از دست داده و ابزاری در دست مجوس (ایران) باشند! من مناطق زیادی را در تونس از نزدیک مشاهده کرده‌ام که نشان می‌دهد که پدیده نشر تشیع به شدت در آن گسترش یافته است، به ویژه در شهر “قبلی” (جنوب تونس) که حدود 90 درصد از ساکنانش شیعه شده‌اند و آداب شیعی را به صورت آشکار به جا می‌آورند. شهر “بنزرت” در شمال تونس و منطقه محمدیه در نزدیکی پایتخت تونس از دیگر مناطقی است که آیین‌های شیعی در آن رواج یافته است.

سوریه: وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد «حاجی امام» دومین فرد گروه تروریستی داعش در حمله هوایی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در سوریه کشته شده است. وی که نام اصلی اش «عبدالرحمن مصطفی قادولی» است، معاون ابوبکر بغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش بود./ ارتش سوریه روز هشتم جنوری شهر تاریخی “تدمر” در استان حمص را از دست داعش آزاد کرد./ روز 15 جنوری شهر “قریتین” در استان ‌حمص تحت کنترل ارتش سوریه درآمد./ شهرک “العیس” در جنوب حلب در روز 15 جنوری به دست تروریست ها افتاد./ روز 16 جنوری «رضوان نموس» ملقب به «ابوفراس السوری» سخنگوی گروه “جبهة النصرة” شاخه سازمان تروریستی القاعده در سوریه و 20 تروریست دیگر در حومه “ادلب” کشته شدند./ روز 18 جنوری  «ابوصقار خالد الحمد» تروریست‌ جگرخوار کشته شد./ علوی‌های سوریه ادعای شبکه بی.بی.سی در خصوص “اعلام برائت این طایفه از بشار اسد” را رد کرد و آن را بخشی از توطئه صهیونیست‌ها علیه این کشور دانستند./ تروریست‌های داعش در روز 23 جنوری در درگیری با جبهة النصرة، کنترل اردوگاه فلسطینیان (یرموک) در نزدیکی دمشق را به دست گرفتند./ انتخابات پارلمانی سوریه روز 25 جنوری در استان های مختلف سوریه برگزار شد./ روز 31 جنوری نقض آتش بس در شهرک های محاصره شده شیعه فوعه و کفریا سوریه توسط تروریست های تکفیری به شهادت 3 کودک و زخمی شدن 5 کودک دیگر منجر شد.

عراق: گروه تروریستی داعش ابراز شادمانی و تبریک گفتن در مراسم عید نوروز و جشن گرفتن عید بهار را در مناطق تحت کنترل خود ممنوع اعلام کرد./ ارتش عراق جنازه ده تروریست داعشی را در منطقه “البوعیبد” در شرق شهر رمادی مرکز استان الانبار عراق کشف کردند. یکی از این جنازه های تروریست ها متعلق به «ابوعمرالشیشانی» وزیر دفاع داعش بوده است./ روز پنج جنوری با آزادسازی تعدادی از روستاهای جنوب غرب منطقه “المخمور” و “موصل” از دست داعش، مرحله اول عملیات آزادسازی “استان نینوا” رسماً آغاز شد./ «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر به همراه چند تن از سیاستمداران حزب خود حدود غروب روز یکشنبه 8 جنوری از پست بازرسی منطقه الخضراء عبور کرد و وارد این منطقه شد./ روز 16 جنوری ۱۰ نیروی نظامی عراقی طی ۳ حمله انتحاری در مناطق مختلف این کشور کشته شدند./ داعش در روز 26 جنوری  بیش از 100 نفر از ساکنان شهر “فلوجه” را به اتهام همکاری با نیروهای امنیتی عراق ربود./ روز 27 جنوری شهر “هیت” در غرب استان “الانبار” آزاد شد./ صدها عراقی در روز 29 فروردین در اعتراض به عدم وجود کابینه‌ای تکنوکرات، مقرهای چهار وزارتخانه در بغداد را محاصره کردند.

عربستان: دولت عربستان سعودی در روز دوم (جنوری)  9 ایرانی را با ادعای تلاش این افراد برای اقدام تروریستی در  این شبه‌جزیره دستگیر کرد./ مقامات رژیم سعودی در ادامه سرکوب شیعیان این کشور «شیخ حسین الراضی» امام جمعه “احساء” عربستان را شامگاه دوم جنوری  بازداشت کردند. رژیم سعودی ایشان را پس از این بازداشت کرد که وی در یکی از روزنامه‌های عربستان صدور حکم اعدام‌های اخیر این کشور را محکوم کرده بود. این عالم برجسته همچنین با انتقاد از تهاجم عربستان به خاک یمن، اقدام اخیر سعودی‌ها در تروریست خواندن حزب ا… لبنان را نیز محکوم کرده است./ اولین جلسه ائتلاف سعودی موسوم به “ائتلاف نظامی ــ اسلامی” در روز هشتم جنوری ماه با حضور اعضای آن در ریاض برگزار شد./ مقامات سعودی به منظور جلوگیری از پخش اذان از مساجد شیعیان در منطقه الهفوف در استان الاحساء در شرق این کشور، دستور العمل‌هایی صادر و از روز 11 فروردین آنها را اجرایی کردند. آنها همچنین دستور دادند خطبه‌های نماز جمعه در مساجد منطقه الهفوف کوتاه و مساجد حداکثر تا ساعت ۱۲:۳۰ ظهر باز باشد.

کانادا: کانادا در روز 30جنوری به دولت سوریه اطلاع داده که دیگر کنسولگری دمشق در شهر مونترال را به رسمیت نمی‌شناسد که این به معنای بستن این کنسولگری است.

کشمیر: علمای شیعه “گروه مدرسه اسلامی” و “بنیاد یاد امام خمینی(ره)” در “كارگیل” كشمیر، با وساطت تعدادی از علما و نماینده ولی فقیه در هندوستان به اختلاف های دیرینه خود پایان دادند.

کویت: روز دوم جنوری ۱۱ لبنانی و سه عراقی متهم به عضویت در حزب‌الله لبنان اخراج شدند./ روز 7 جنوری «عبدالحمید دشتی» نماینده کویتی که به اتهام توهین به عربستان حکم بازداشت وی صادر شده بود، این تصمیم را کاملا سیاسی و هماهنگ با خواست ریاض دانست./ کمیته قانونگذاری پارلمان کویت روز 8 جنوری براساس حکم غیابی صادر شده علیه «عبدالحمید دشتی» از نمایندگان شیعه پارلمان این کشور، با لغو مصونیت وی موافقت کرد./ روز 23جنوری توطئه تروریستی داعش برای هدف قرار دادن فرودگاه و مسجدی شیعی در کویت خنثی شد.

لبنان: شرکت‌ ماهواره‌ای نایل‌ست روز 18 جنوری توقف پخش “شبکه المنار” وابسته به حزب‌الله لبنان از طریق این ماهواره  را اعلام کرد.

فرانسه: دادگاه قانون اساسی پاریس در روز 24 جنوری اعضای شبکه تکفیری اعزام نیرو به سوریه را به ۱۰ سال حبس  محکوم کرد.

مالزی: رئیس پارلمان مالزی از نمایندگان مجلس خواست در مورد پرونده اتهام فساد مالی نخست وزیر این کشور و دریافت کمک مالی از عربستان، سؤالی مطرح نکنند!

مصر: وزارت اوقاف مصر، منبر چهار مسجد از مساجدی که مدتی در دست عناصر سلفی بود و تفکر سلفی را از طریق آنها انتشار می‏دادند، باز پس گرفت./ «سامح شکری» وزیر خارجه مصر تصمیم اتحادیه عرب علیه حزب الله لبنان را زیر سؤال برد و تأکید کرد: جامعه جهانی تاکنون با این تصمیم موافقت و همراهی نکرده است. تصمیم اتحادیه عرب تنها با برخی اقدامات حزب الله ارتباط دارد و باید این تصمیم را با دقت خواند./ «مصباح الردینی» یکی از رهبران اخوان المسلمین مصر با سفر به کربلا و در حرم مطهر حضرت امام حسین(ع) به مذهب تشیع گروید. وی که از مقامات اتحادیه جهانی علمای مسلمان (وابسته به «شیخ یوسف القرضاوی») نیز محسوب می شود روز 18 جنوری  به صورت رسمی گرویدن به مذهب اهل بیت(ع) را اعلام کرد.

نیجریه: شورای جنبش اسلامی در نیجریه روز 26 جنوری فاش کرد که «شیخ ابراهیم زکزکی» رهبر این جنبش که به شکل  غیرقانونی بازداشت شده، چشم چپ خود را از دست داده و دست چپ وی نیز تا حدی فلج شده است.

هندوستان: در فتوایی مهم، مدرسه “درگاه” متعلق به اهل‏سنت بریلوی در کشور هند، ورود پیروان وهابی به مساجدشان را ممنوع اعلام کرد. علمای این گروه اهل تسنن هندوستان اعلام کردند که پیروان افراط‌گرای وهابی به خشونت معتقد هستند، درحالی که این گروه اهل تسنن به صلح و دوستی باور دارند.

یمن: میلیون‎ها نفر از مردم یمن روز هفتم جنوری در نخستین سالگرد شروع حمله عربستان علیه کشورشان در صنعاء تظاهرات کردند./ فرماندهی نیروهای ائتلاف عربی متجاوز به یمن در روز 9 جنوری  از تبادل 9 اسیر سعودی با 1099 اسیر یمنی خبر داد./ یک مقام نظامی یمنی در روز 11 جنوری از کشته شدن 378 متجاوز و شبه نظامی سعودی – آمریکایی به دست ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در “صحرای میدی” خبر داد./ القاعده در روز 21 جنوری، 19 سرباز یمنی را در جنوب این کشور اعدام کرد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فبروری 2016
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آذربایجان: عوامل دولت آذربایجان روز 13 فبروری یک حوزه علمیه در شهر “نارداران” را تخریب کردند. عملیات تخریب “حوزه علمیه صاحب الزمان(عج)” این شهر، به بهانه تعریض خیابان صورت گرفت؛ در حالی که به گفته اهالی شهر، حوزه علمیه در انتهای کوچه قرار دارد و نیازی به گسترش عرض کوچه نیست.

آلمان: مقامات حزب دست راستی “آلترناتیو برای آلمان” به عنوان یک حزب ضد اسلامی اعلام کرد: اسلام جایی در آلمان ندارد و ما خواهان ممنوعیت برقع، مناره‌ها و پخش اذان هستیم.

ارمنستان: ارمنستان در روز 1فبروری آذربایجان را تهدید کرد که شاید استقلال قره‌باغ را به رسمیت بشناسد.

استرالیا: نیروهای پلیس استرالیا در روز 22 فبروری پنج تبعه این کشور را که قصد سفر به سوریه و پیوستن به داعش را  داشتند، شناسایی و دستگیر کردند.

افغانستان: «ژنرال سید محمدحسن» مشهور به «سید جگرن»، یکی از فرماندهان بزرگ شیعه دوره جهاد و از فرماندهان شورای اتفاق در کابل، روز هفتم فبروری در سن ۹۲ سالگی درگذشت./ افراد مسلح موتور سوار در روز  9فبروری در اقدامی تروریستی «سمیع الدین رهین» دادستان هرات در افغانستان را ترور کردند./ اعلام تصمیم کابینه دولت افغانستان از سوی رئیس جمهور این کشور، برای تغییر مسیر پروژه برق ۵۰۰ کیلوولتی ترکمنستان، واکنش های گسترده و تظاهرات مردم این کشور برانگیخت. در ابتدا قرار بود این مسیر از شهر شیعه نشین “بامیان” بگذرد، اما جایگزینی این منطقه با “سالنگ”، اعتراضات اقشار مختلف بامیان و شماری از مقامات سیاسی این کشور را در پی داشت که این تصمیم را یک اقدام غیر ملی و تبعیض آمیز می دانند.

الجزایر: ارتش الجزایر در روز 14فبروری اعلام کرد که با حمله به مواضع «جند الخلافه» شاخه داعش در این کشور،  توانست آن را منهدم کند.

انگلستان: در روز 17 فبروری «صادق خان»، نامزد حزب کارگر انگلیس به عنوان شهردار لندن انتخاب شد تا اولین شهردار مسلمان یک کلان‌شهر غربی لقب بگیرد.

ایالات متحده: دیوان عالی آمریکا در روز یکم فبروری پرداخت حدود 2 میلیارد دلار به خانواده‌های قربانیان آمریکایی بمب‌گذاری سال 1983 در بیروت از محل دارایی‌های مصادره شده ایران را تایید کرد./ روز 5 فبروری مسلمانان ایالت “فلوریدا” با حضور در چند خیابان شهر “آناستازیا” اقدام به پایین کشیدن بیلبوردی با مفهوم ضد اسلامی کرده و پیام صلح، دوستی و اتحاد خود را به گوش مردم آمریکا رساندند./ در روز 24 فبروری اعلام شد که براساس گزارش محرمانه کنگره آمریکا عربستان در حمایت از تروریست‌های 11 سپتامبر نقش داشته است.

ایران: روز 8 فبروری مدیرعامل هواپیمایی ایران گفت: در جریان مذاکرات شرکت ایران در حج، سعودی ها بندی را در تفاهم‌نامه مبنی بر استفاده دو طرف از شركت هواپيمايي ثالث قرار داده بودند كه ما به آن اعتراض كرديم و حذف شد./ در روز 19فبروری  اعلام شد که حج تمتع برای زائران ایرانی در سال 1395 منتفی است.

بحرین: در روز یکم فبروری پارلمان بحرین علیه آنچه «تروریسم ایران و حزب الله لبنان» خواند، اعلان جنگ کرد./ در روزهای 10 و 111 فبروری «حجت الاسلام سید مهدی هادی الموسوی» روحانی مبارز و «شیخ محمد المحفوظ» دبیر کل «جمعیت اسلامی العمل» بحرین پس از پنج سال حبس از زندان رژیم آل خلیفه آزاد شدند./ دادگاه استیناف بحرین در روز 15 فبروری یک شهروند این کشور به نام «ابراهیم کریمی» را به اتهام توهین به عربستان و پادشاه این کشور به حبس، پرداخت غرامت و سلب تابعیت محکوم کرد. دادگاه جنایی بحرین هم در روز 16فبروری  سه شهروند این کشور را به اتهام درگیری با پلیس و اعتراض به مأموران پلیس به حبس ابد محکوم نمود.

بلژیک: در روز سوم فبروری همایشی در حمایت از شیعیان بحرین در “بروکسل” برگزار شد.

پاکستان: در روز چهارم فبروری  «عبدالرحمن سندهی» عضو ارشد القاعده و حامی مالی این گروه در کراچی دستگیر شد./ روز 25 فبروری  «علامه راجه ناصر عباس جعفری وشماری ازشیعیان پاکستان، در اعتراض به کشتار شیعیان در این کشور اعتصاب غذا کردند./ در روز 30 فبروری «حافظ عبدالمتین» از بنیانگذاران القاعده پاکستان در عملیات سازمان اطلاعات و نیروهای امنیتی این کشور کشته شد.

تاجیکستان: وزارت کشور تاجیکستان در روز 21 فبروری  از خنثی‌سازی یک عملیات تروریستی گروه داعش در این کشور  خبر داد.

ترکیه: سخنگوی دولت ترکیه در روز 6 فبروری  از برگزاری دور جدید مذاکرات با رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک خبر داد./ در روز 122 فبروری  انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در مقابل اداره پلیس در شهر “غازی عینتاب” در جنوب ترکیه، موجب کشته شدن ۲ مأمور پلیس و زخمی شدن ۱۳ مأمور دیگر شد.

سوریه: در روز 6 فبروری  وقوع دو انفجار در منطقه شیعه نشین زینبیه دمشق، 15 شهید و ده ها زخمی برجای گذاشت./ روز6 1 فبروری میدان گازی «شاعر» در استان حمص سوریه توسط داعش اشغال شد. در همان روز دو انفجار تروریستی در حومه شرقی حمص در مرکز سوریه دست‌کم جان 15 غیرنظامی را گرفت./ تروریست ها در روز 17  فبروری شهرک “خان طومان” در جنوب حلب را اشغال کردند. بیش از 15 نفر از مدافعان حرم ایرانی در این درگیری به شهادت رسیدند/ تروریست ها در روز 23 فبروری  با حمله به روستای علوی نشین “الزاره” در استان حماه، ۱۸۰ زن و کودک را کشتند و ۱۱۷ نفر را ربودند. در روز 24  فبروری «مصطفی بدرالدین» فرمانده ارشد شاخه مقاومت جنبش حزب الله لبنان در پی وقوع انفجاری بزرگ در نزدیک فرودگاه نظامی دمشق به شهادت رسید./ در روز 26فبروری  گروه «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» اعلام کردکه درگیری تروریست‌ها بر سر نفوذ در منطقه «غوطه شرقی» دمشق به کشته شدن 300 نفر از آنان منجر شده است./ روز 30 فبروری  ارتش سوریه به یک پیروزی بزرگ در استان دمشق دست یافت و توانست ده روستا و شهرک در منطقه غوطه شرقیه از جمله “دیرالعصافیر”، “زبدین” و “بیاض شبعا” را پاکسازی کند.

سومالی: عناصر گروه تروریستی حرکة الشباب روز 8 فبروری  به پایگاه نظامیان در شهر” بیادو” حمله كردند. در این درگیری شدید پنج نظامی سومالی کشته و دوازده نفر مجروح شدند. همچنین شش تروریست الشباب نیز به هلاكت رسیدند.

کویت: در روز چهارم فبروری  دور دوم مذاکرات صلح یمن در کویت آغاز به کار کرد./ دادستانی کل کویت در روز هفت فبروری حکم بازداشت موقت «عبدالحمید دشتی» از نمایندگان شیعه پارلمان این کشور را صادر کرد./ خطوط هوایی کویت در روز 8 فبروری  یک خلبان این کشور به نام «احمد عاشور» را از کار معلق کرد. کویت این اقدام را به دلیل انتقاد احمد عاشور از حملات علیه ملت یمن در شبکه اجتماعی توئیتر انجام داد./ نماینده سازمان ملل در امور یمن در روز 18 فبروری مذاکرات صلح یمن در کویت را به حالت تعلیق درآورد.

کومور: طرفداران آل سعود در انتخابات ریاست جمهوری و  فرمانداری های “مجموعه جزایر کومور” شکست سنگینی خوردند. دولت و حزب حاکم که مورد حمایت های خارجی ـ بویژه کمک حدود صد ميليون دلاری از سوی عربستان سعودی و نیز حمايت های غير علنی فرانسه ـ قرار داشتند رقابت را به «غزالی عثمانی» واگذار کردند. یکی از دلایل اصلی پیروزی وی، حمایت «شیخ احمد عبدالله سامبی» بود. شیخ سامبی ــ معروف به «آیت اللهِ کومور» ــ رییس جمهور اسبق این کشور و رییس حزب جووا است که از فارغ ‏التحصیلان حوزه علمیه قم است از سال 2006 تا 2011 ریاست جمهوری را بر عهده داشت و همچنان دارای محبوبیت عمومی است.

فرانسه: شهردار شهر “نیس” با افتتاح مسجدی که با سرمایه‌گذاری عربستان در این کشور ساخته شده است مخالفت کرد و گفت: «صالح بن عبدالعزیز آل‌ الشیخ» وزیر اوقاف عربستان، مالک این مسجد است که خواستار تخریب تمام کلیساهای شبه جزیره عربستان شده است./ در روز 11 فبروری  آتش‌سوزی در یک نمازخانه مسلمانان در شهر «آژاکسیو» واقع در جزیره «کُرس» فرانسه منجر به تخریب این نمازخانه شد.

فیلیپین: گروه تروریستی ابوسیاف، «جان ریدسدل» تبعه کانادا را که چند ماه در گروگان داشت، اعدام کرد.

عربستان: روز 10 فبروری یک انفجار در نزدیکی یکی از مراکز پلیس منطقه یس منطقه شیعه نشین “الاحساء” رخ داد و به زخمی شدن یکی از نیروهای پلیس سعودی و وارد آمدن خسارت به چند خودروی پلیس شد./ نیروهای امنیتی عربستان در روز 18 فبروری با شناسایی یک  باند وابسته به داعش در شهر مکه دو تروریست را کشتند./ «هیثم ابوسعید» دبیرکل “سازمان اطلاعات و امنیت اروپا” اعلام کرد گروه تکفیری جبهة النصرة از سلاح‌های شیمیایی که عربستان در اختیار این گروه قرار می‌دهد، استفاده می‌کند.

عراق: «مقتدی صدر» در روز یکم فبروری فعالیت فراکسیون پارلمانی خود را به حالت تعلیق درآورد./ در روز 6 فبروری  نیروهای پیشمرگه با حمله به شهر شیعه نشین “طوزخرماتو” در استان صلاح الدین، منازل شیعیان ترکمان در این شهر را آتش زدند./ روز 9 فبروری بسیج مردمی عراق از توافق بر سر خروج نیروهای پیشمرگه و بسیج مردمی ترکمانی از منطقه «طوزخورماتو» به منظور بازگشت آرامش به این منطقه خبر داد./ دولت عراق در روز 9فبروری مجوز فعالیت شبکه الجزیره در این کشور را لغو کرد. همان روز با کشف یک گروهک تروریستی در کاظمین حمله به زائران امام کاظم (ع) در عراق خنثی شد./ در روز 10 فبروری «وحید السبعاوی» وزیر نفت گروه تروریستی داعش در عراق کشته شد./ در روز 11 فبروری طرفداران مقتدی صدر رئیس جریان الصدر عراق، با شکستن تدابیر امنیتی وارد منطقه سبز بغداد و پارلمان این کشور شدند. همان روز مرکز فرماندهی عملیات شهر بغداد از اعلام وضعیت فوق‌العاده در این شهر خبر داد./ روز 11فبروری انفجاری تروریستی در منطقه “نهروان” در مسیر حرکت زائران حرم مطهر امامین کاظمین(ع) رخ داد و دست‌کم ۱۴ زائر به شهادت رسیده‌ و ۲۵ نفر دیگر مجروح شده‌اند./ مرقد منسوب به دختران حضرت امام حسن عسکری(ع) ــ مشهور به “بنات الحسن” ــ در ۱۰ کیلومتری شرق سامراء که سال 1394 به دست عناصر تروریستی داعش منهدم شده بود بازسازی شد./ در روز 12فبروری روستای شیعه نشین “البشیر” در استان کرکوک از دست داعش آزاد شد. همان روز ۳۳ عراقی در دو انفجار در شهر السماوه در جنوب این کشور شهید شدند. در روز 14 فبروری گروهی از عناصر زن گروهک تروریستی منافقین در اقدامی با نظارت سازمان ملل از طریق فرودگاه بین المللی بغداد به خارج از این کشور انتقال داده شدند. در روز 16 فبروری آیت‌الله العظمی سیستانی از مراجع بزرگ شیعه در عراق به دولتمردان این کشور درباره عواقب نحوه برخورد آنان با مسائل و بحران این کشور هشدار دادند. در روز 22 فبروری براثر انفجار خودروی بمب گذاری شده در شهرک صدر بغداد، 65 عراقی شهید شدند. همان روز منابع امنیتی عراق از وقوع دو انفجار در «کاظمین» واقع در شمال بغداد و شهید شدن ۲۲ نفر خبر دادند. در روز 29 فبروری یک شهر زیرزمینی داعش در 60 کیلومتری موصل توسط نیروهای نظامی عراق کشف شد./ در روز 30 فبروری شهر «الرطبه» در استان الانبار عراق به طور کامل از لوث تروریست های داعشی پاکسازی شد./ روز 31 فبروری معترضان عراقی بار دیگر وارد منطقه سبز بغداد شده و پس از درگیری با نیروهای امنیتی وارد ساختمان نخست وزیری عراق شدند. در درگیری بین تظاهرات‏ کنندگان و نیروهای امنیتی، 39 نفر مجروح شدند. پس از این حادثه نیروهای امنیتی عراق، راه‏های دسترسی به منطقه سبز را بستند و معترضین را از این منطقه خارج کردند. فرماندهی نظامی استان بغداد هم از برقراری حکومت نظامی در تمام مناطق این استان تا اطلاع ثانوی خبر داد.

نیجریه: با انتشار اطلاعات جدید از مفقودان قتل عام زاریا توسط نیروهای ارتش، اعلام شد که دکتر «مصطفی عمر سعید» پزشک شخصی شیخ زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه همراه با سه فرزندش، جزء مفقودین هستند./ ۹۱۱ تن از اعضای “جنبش اسلامی نیجریه” (گروه شیخ زکزکی) که در فاجعه خونین “زاریا”، توسط ارتش نیجریه دستگیر شدند تحت تدابیر شدید امنیتی به شهر “کادونا” منتقل و در دادگاهی عجیب، به قتل و برهم زدن نظم عمومی متهم شدند!/ ارتش نیجریه اعلام کرد در یک ماه اخیر حدود 1400 اسیر ــ از جمله 100 زن و دختر گروگان ــ را از دست “بوکوحرام” آزاد کرده است.

یمن: در روز 6 فبروری بندر و شهر «المکلا» در جنوب یمن از کنترل القاعده خارج شد./ در روز 20 فبروری حمله جنگنده‌های سعودی به استان عمران در شمال شرق یمن 133 نفر کشته بر جای گذاشت.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مارچ 2016
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امارات متحده عربی: دادگاه فدرال امارات در روز 18 مارچ  اعلام کرد که پرونده یک زن اماراتی با اصلیتی لبنانی به اسم مستعار « ر.م.ع» را به اتهام جاسوسی برای حزب‌الله به جریان می‌اندازد./ در روز 23 مارچ فرماندهی نیروهای مسلح امارات از سقوط یک فروند بالگرد نظامی این کشور خبر داد./ در روز 24 مارچ هم یک بالگرد نظامی اماراتی در جریان ماموریت ائتلاف سعودی در یمن سقوط کرد و خلبان و کمک خلبان آن کشته شدند./ «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور وزارت خارجه امارات در روز 27 فبروری از پایان عملیات نظامی این کشور در در یمن در قالب ائتلاف سعودی علیه یمن خبر داد./ انور قرقاش در روز 29مارچ  حرف خود مبنی بر پایان مشارکت ابوظبی در ائتلاف سعودی حمله‌کننده به یمن را پس گرفت!

اندونزی: در پی برخی تضییقات نسبت به پیروان اهل بیت(ع) در اندونزی که ناشی از تبلیغات دروغین وهابیت است، تعدادی از اعضای مجلس العلماء و رهبران اهل سنت این کشور به دعوت مجمع جهانی اهل بیت(ع) برای دیدار با  برخی شخصیت های شیعه و سنی و بازدید از برخی مراکز فرهنگی به جمهوری اسلامی ایران سفر کردند، تا با دیدن واقعیت های ایران در برابر تکفیر شیعیان در کشور خویش ایستادگی کنند.

ایالات متحده: در روز 23 مارچ  یک عضو گروه تروریستی داعش با حمله به یک باشگاه شبانه در ایالت “فلوریدا”ی آمریکا، دستکم 50 نفر را به ضرب گلوله کشت و 53 نفر دیگر را زخمی کرد.

ایران: «حمید سبزواری» شاعر اهل بیت(ع) و پیشکسوت شعر انقلابی در روز 22 مارچ در سن 91 سالگی در تهران دارفانی را وداع گفت./ نیروی زمینی سپاه پاسداران روز 27 مارچ از انهدام کامل 2 تیم تروریستی و هلاکت 122 تروریست در شمال غرب کشور خبر داد.

بحرین: دادگاه بحرین در روز 7 مارچ با صدور حکمی، ۵ نفر از مخالفان دولت این کشور را به اتهام دست داشتن در انفجار، به حبس ابد محکوم کرد./ دادگاه تجدید نظر بحرین در روز 9 مارچ با حکم حبس ابد پنج شهروند شیعه این کشور متهم به جاسوسی برای ایران موافقت کرد./ دادگاه تجدیدنظر بحرین در روز 10 مارچ حکم حبس «حجت الاسلام شیخ علی سلمان» دبیرکل جمعیت اسلامی وفاق ملی را به 9 سال افزایش داد./ وزارت کشور بحرین در روز 15 مارچ اعلام کرد که 20 نفر از زندانیان شهر “الحد” واقع در شرق بحرین فرار کردند./ مقامات بحرین در 23 مارچ تابعیت سه تن از اعضای گارد ملی این کشور را به دلیل انجام آنچه “اقدامات علیه منافع ملی” خواند، لغو کردند./ دادگاه اداری بحرین در روز 25 مارچ حکم توقف فعالیت “جمعیت اسلامی وفاق ملی” ــ بزرگترین حزب سیاسی این کشور ــ و بستن دفترهای آن را صادر کرد. همان روز هم جمعیت‌های “الرسالة” و “التوعیة الاسلامیة” توسط دادستان عمومی بحرین منحل اعلام شدند./ عفو بین الملل بازداشت چندباره «نبیل رجب» رئیس مرکز حقوق بشر بحرین را محکوم کرد./ رژیم آل خلیفه در اقدامی عجیب به فریضه خمس نیز تجاوز و اعلام کرد: پرداخت و موارد مصرف خمس شیعیان باید زیر نظر دولت صورت بگیرد! وزارت دادگستری و امور اسلامی این کشور هم در این رابطه اعلام کرد: باید بدانیم این پول ها از کجا می آید و در چه راهی خرج می شود! این اقدام تاکنون از سوی هیچ دولتی در هیچ جای جهان انجام نشده است./ در روز 31 مارچ وزارت کشور بحرین اعلام کرد که تابعیت «آیة الله شیخ عیسی احمد قاسم» را به اتهام تبلیغ طائفی‌گری و فتنه‌انگیزی در بحرین لغو کرده است!/ مردم بحرین در روز 30 مارچ تحصن خود در برابر منزل شیخ عیسی قاسم را برای حفاظت از ایشان و اعتراض به سلب تابعیت این عالم برجسته آغاز کردند.

پاکستان: دادگاه ویژه نیروی دریایی پاکستان در روز چهارم خرداد پنج تن از افسران این نیرو را که در عملیات تروریستی 6 سپتامبر 2014 با داعش همکاری کردند به اعدام محکوم کرد./ «حجت الاسلام راجه ناصر عباس جعفری» که دست به اعتصاب غذا و تحصن زده بود، روز 10 مارچ و پس از وخامت حال، به بیمارستان منتقل شد؛ اما دست از مقاومت نکشید./ مراجع تقلید و استادان عالی قم و نیز سازمانهای اسلامی ایرانی و غیر ایرانی، واکنش گسترده ای به اعتصاب غذای علمای پاکستان نشان دادند.

ترکیه: در روز 18 مارچ انفجار بمب در نزدیکی پاسگاه پلیس در یکی از محله‌های “استانبول” 11 کشته برجای گذاشت.

سوریه: در روز سوم مارچ وقوع چندین انفجار در منطقه “جبله” واقع در شهر ساحلی “لاذقیه” و منطقه “الکرجات الجدیدة” در “بندر طرطوس” 145 نفر کشته برجای گذاشت./ روز 100 مارچ گروه تروریستی داعش یک افسر نیروی هوایی پرتغال به نام «ماریو نونِس» که برای مبارزه با این گروه به مبارزان کرد پیوسته بود را در سوریه اعدام کرد./ عناصر گروه تروریستی جبهة النصرة به گمان اینکه تجمع رزمندگان سوری و حزب الله را هدف قرار داده اند، موشک تاو خود را اشتباهاً به تجمع تعدادی از فرماندهان و اعضای ارشد خود شلیک کردند! در این حمله موشکی، «عمر الداغستانی» از فرماندهان و سه تن دیگر از تروریست های جبهة النصرة در مناطق جنوبی شهر “حلب” به هلاکت رسیدند./ «علا مخلوف» از مسئولان دفتر «اسماء اسد» همسر «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در انفجار بمبی دست ساز در مسیر حرکت خودروی شخصی‌اش، در دمشق کشته شد. گروهی موسوم به “احرار العلویین”(!) در پیامی که در توئیتر منتشر کرد مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت./ در روز 22 مارچ دو انفجار تروریستی منطقه شیعه نشین زینبیه واقع در دمشق را لرزاند که 12 نفردر این انفجارها شهید شدند.

سوییس: در حالی که فعالیت مساجد و مراکز وهابی رو به تزاید است، “مرکز اسلامی و فرهنگی اهل بیت علیهم السلام” سوئیس، در اطلاعیه ‏ای اعلام کرد با توجه به طولانی بودن روزها و مشکلات مالی، برنامه‏ های این مرکزمحدود می شود.

کویت: در روز 10مارچ دادگاه عالی کویت «عبدالرحمن صباح عیدان»عامل بمبگ ذاری در مسجد شیعی امام صادق(ع) کویت را به اعدام محکوم کرد./ در روز 26 مارچ  یک سال پس از عملیات تروریستی داعش، امیر کویت مسجد شیعی امام صادق(ع) را پس از ترمیم افتتاح کرد./ در روز 30 مارچ «عبدالحمید دشتی» قانونگذار شیعه کویتی مخالف ریاض و از منتقدان دخالت‌های عربستان در امور یمن و بحرین، به حبس محکوم شد.

عراق: فرماندهی عملیات آزادسازی فلوجه در روز هفتم مارچ از محاصره کامل این شهر و آمادگی نیروهای عراقی برای آغاز عملیات حمله به شهر خبر داد./ روز 16 مارچ  «ابومهدی المهندس» اعلام کرد: اهداف نیروهای الحشدالشعبی در عملیات آزادسازی فلوجه محقق شده است و علاوه بر آزادسازی 47 روستا، جز آزادی مرکز شهر که 100 کیلومتر مربع بیشتر نیست، چیز دیگری باقی نمانده است./ وزیر خارجه عراق در روز 17 مارچ گفت: سردار سلیمانی مستشار رسمی دولت عراق است./ روز 18 مارچ بر اثر انفجار در تقاطع دو منطقه “حی الموظفین” و “حی الحسین(ع)” شهر کربلا و در 5 کیلومتری حرم امام حسین(ع) پنج نفر شهید و 11 نفر دیگر نیز زخمی شدند./ روز 19 مارچ عملیات تروریستی داعش برای نفوذ به سامراء با تحرکات و رصد دقیق نیروهای بسیج مردمی عراق خنثی شد./ در روز 28 مارچ حیدر العبادی نخست وزیر عراق از “آزادی کامل فلوجه” خبر داد.

عربستان: در روز 12 مارچ دادگاه کیفری عربستان 14 جوان شهرک شیعه نشین “العوامیه” در منطقه شرقیه را به اعدام محکوم کرد./ در روز 17 مارچ سازمان ملل درخواست عربستان برای خروج از فهرست ناقضان حقوق کودکان را اجابت کرد.

فرانسه: در روز هفت مارچ دو فرد مسلح به چاقو در حالی که شعارهایی در حمایت از داعش سر می‌دادند، یک سرباز را در فرانسه زخمی کردند./ در روز 25 مارچ یک افسر پلیس فرانسه و همسرش توسط یک عضو داعش در جریان گروگان‌گیری در حومه پاریس کشته شدند.

لبنان: در روز 11 مارچ خبر خنثی شدن طرح بزرگ داعش برای دو کشتار در لبنان در رسانه های این کشور منتشر شد.

لیبی: ارتش لیبی در روز 20 مارچ شهرک «هراوه» را از دست داعش آزاد کرد./ در روز 22 مارچ “بندر سرت” لیبی پس از  آزادی از دست داعش، تحت کنترل نیروهای ارتش لیبی قرار گرفت.

مصر: دادگاه جنائی قاهره در روز 10 مارچ «محمد بدیع» رهبر اخوان المسلمین و 35 متهم دیگر پرونده حوادث  اسماعیلیه را به حبس ابد محکوم کرد.

یمن: در روز سوم مارچ در پی وقوع دو انفجار در “عدن” دست کم 50 نفر کشته و 40 تن دیگر زخمی شدند./ در روز پنجم مارچ یک خانواده ۱۲۲ نفره یمنی در حمله هوایی عربستان به شمال شهر “الحوطه” در استان “لحج” شهید شدند.



دیدگاهها بسته شده است.