روز عرفه؛ امتیاز ویژه خداوند برای گناه‌کاران

                                                روز عرفه؛ امتیاز ویژه خداوند برای گناه‌کاران

نمازعبادی وسیاسی جمعه این هفته با حضور مرد م به امامت حجة الاسلام والمسلمین الحاج استاد محمد جمعه اسدی مدیرمسئول حوزه علمیه جامعه امام صادق (ع) و امام جمعه شهر کویته درامام بارگاه ” کلان ” شهرکویته برگزارشد.

 DSC_0684

استاد معظم درابتدا فرمودند: خودم و همه شما عزیزان نماز گزاران را به تقوای الهی دعوت می کنم. ارزش و اهمیت تقوا را در خاموش کردن دو آتش میتوان مشاهده نمود،یکی آتش جهنم و دیگری آتش نفس. واین آتش نفس،آتش مهیبی است و همان است که به آتش آخرت متصل می شود و جهنم را درست می کند. اگر انسان بخواهد از این دو آتش به سلامت عبور کند، باید تقوا را رعایت کند. نور ایمان همیشه نار جهنم و آتش نفس را خاموش می کند.

حجة الاسلام استاد اسدی درآغازخطبه نخست به ” تنهای و بی کسی انسان در روز قیامت  به حدیث که از رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه وآله،   که گفت – : كُلُّ عَيْن باكِيَةٌ يَوْمَ الْقِيامَةِ إلاّ ثَلاثَ أعْيُن: عَيْنٌ بَكَتْ مِنْ خَشْيَةِ اللّهِ، وَ عَيْنٌ غُضَّتْ عَنْ مَحارِمِ اللّهِ، وَ عَيْنٌ باتَتْ ساهِرَةً في سَبيلِ اللّهِ. اشاره کرد۔

«ثواب الأعمال، ص 211، ح 1»

DSC_00063

 استاد افزود: یکی از موضوعاتی که مورد تأکید قرآن و روایات است و ما ازآن غافل هستیم مسئله تنهایی و بی‌ کسی انسان در قیامت است. اگر انسان در دنیا و در سبک زندگی‌اش متوجه خدا باشد و به اوامر و نواهی‌اش عمل کند با اعمال نیک اش محشور خواهد بود. اما اگر دنیا طلبی و شهوت زدگی و غفلت از خدا و معاد زندگی او را تسخیر کرده باشد در دنیا مفلوک و بیچاره و در آخرت با اعمال قبیح اش محشور خواهد شد. هر فردی باید پاسخگوی اعمال و رفتار خود و آنچه در دنیا کسب کرده، باشد و باید بداند که جان او در رهن و گرو اعمالی است که انجام داده است. (کل نفس بما کسبت رهینه – مدثر ۳۸). هرکس در گرو چیز‌هایی است که به دست آورده است. هر کسی تنها بار خود را به دوش می‌کشد و دیگری نمی‌تواند به او کمک کند و یا نمی‌تواند به فریاد اوبرسد. (الا تزر وازره وزر اخری – نجم ۳۸).). و لا تزر وازره وزر اخری( – فاطر۱۸

هیچ باربرداری بار سنگین گناه دیگری را به عهده نخواهد گرفت. بنابراین آن‌هایی که به امید رفقا و شرکا نشسته و هر خیانت و جنایتی را با هم انجام می‌دهند متوجه باشند که خود به تنهایی باید پاسخگو باشند.

لذا رسول خدا  صلي الله عليه و آله فرمود : تمامي چشم ها در روز قيامت گريانند، مگر سه دسته:

1 ـ آن چشمي كه به جهت خوف و ترس از عذاب خداوند گريه كرده باشد.

کسی که خوف خدا در چشمانش است همیشه وقت بخواهد گناه بکند، خدا را میبیند و از خدا حیا میکند.

وهمیشه از کوچکی خود و جرأت یافتن به گناه وسرپیچی از اوأمر خداوند دربرابر بزرگی و جلالت او  در ترس و لرزه قرار دارد.

 2 ـ چشمي كه از گناهان و موارد خلاف بسته و نگاه نكرده باشد.

چشمی که از روی شهوت به ناموس مردم نگاه نکرده و وقتی که با ناموسی کسی برخورد بکند یاد خدا میافتاد، و از تغفر الله گفته به راه خوده ادامه.

 اما انسانهای شقی چشم چراني میکند، که يکي از مصاديق حب دنيا و عامل مهمي براي بروز غفلت از ياد خدا و خود است. غفلت همان چالش اساسي است که انسان در سر راه کمال و سعادت خود دارد و بيداري اولين نياز او براي حرکت در اين مسير است. چشم چراني باعث مي شود که انسان هر چه بيشتر به خواب رود و از بيداري و ياد خدا دور ماند.

3 ـ چشمي كه شبها در عبادت و بندگي خداوند متعال بيدار بوده باشد.

عبادت و راز و نياز با تنها معبود جهان هستي، آن هم در دل تاريك شب، براي «اهل دل» لذّتي فوق!. العاده و غير قابل وصف دارد.!
آنان كه توفيق شب زنده‌داري نصيبشان مي‌شود و قطره‌اي از محبت پروردگار بر مشام جانشان رسيده است، تمام دنيا و آنچه در آن است، در نظرشان كوچك و حقير است. سيّد السّاجدين امام زين العابدين (ع) در مناجات با حضرت حق، عرضه مي‌دارد:
«اي معبود من! كيست كه شيريني محبّتت را چشيده باشد و آنگاه از تو رويگردان گشته و ديگري را به جاي تو مقصد و محبوب خود قرار دهد!؟
و كيست كه با قُرب تو مأنوس گشته باشد و آنگاه آرزوي دل به ديگري بستن و به غير تو پيوستن را به سّر ضمير خويشتن راه دهد؟
آري هنگام «شب» براي خلوت با «محبوب» و راز و نياز با «معبود» و قرار دادن جان در رهگذر نفحات اهلي و تقرب يافتن به پروردگار و عرض نياز عاشقانه به درگاه خدا بهترين فرصت است. , همچین چشمی هرگز در روز قیامت گریان خوا هدبود!.

همچنین به مناسبت‌های این هفته اشاره کرده  گفت:

روزعرفه وعید قربان اشاره کرد و تصریح کردند : ظهر عرفه تا غروب آن در استجابت دعا با تمام ماه رمضان برابری می‌کند و روزه  روز عرفه بسیار مفید است . لذا عرفه،امتیاز ویژه خداوند برای گناه‌کاران  است و مخصوصا کسانی که اعمال اش در شبهای قدر پزیرفته نشود، عرفه یک بار دیگر نیز این فرصت را به میدهد که دوباره به سوی خدا حرکت کنیم.لذا باید در روزعرفه در محضرخدای متعال تضرع و درخواست بخشش، و در عید قربان هوای نفسانی را قربانی نماییم . ومسئله مهم در روز عرفه زیارت امام حسین علیه‏السلام است که در حدیث آمده است خداوند قبل از آنکه به سرزمین عرفات نظر کند، به زائران امام حسین علیه‏السلام نظر می‌افکند و این نظر افکندن در زمان‌های حساس و سرنوشت‌ ساز مانند شب قدر، عید فطر، عید قربان و عید غدیر است که افضل اعمال در این زمان‌ها زیارت امام حسین علیه‏السلام است.

امام جمعه محترم شهر کویته  در خطبه دوم به وضعیت کنونی پاکستان پرادخته و بیانیه جدید رئس جمهوری آمریکا علیه پاکستان را به شدت محکوم کرده و  وگفتند:

ماه مسلمان هستیم و ترسی از کسی نداریم و تسلیم هیج قدرتی نخواهیم شد. و ترامپ کسی است که چهر واقعی امریکا را آشکار میکند.

و آمریکا هم همان کشوری است که امام خمینی (ره) چهل سال پیش آنرا شیطان بزرگ نامیده بود و این حاکمان جاهل و بی خبر از همه چیز بعضی کشور های اسلامی بود که سنگ همکاری آمریکا را به سینه میزد.  آمریکا کشوری است در چنکال صهیونیست که همه بلاد اسلامی را به تباهی کشانده و میکشاند و دامن به اختلاف بین شیعه و سنی میزند.

و در اخیر امام جمعه کویته شکست داعش را به مدافعین حرم و تمامی مسلمانان و شیعیان جهان تبریک گفته و دعا برای نابودی و محو داعش (خواریجین زمان )کرده و با دعای دسته جمعی برای ظهور آن آخرین زخیره نور خدا  در کره زمین (امام زمان، حجة ابن الحسن، مهدی موعود)  خطبه اش را پایان داد.

                                                                                                       والسلام

                                                                                        (((((رحمت الله ماندگار)))))



دیدگاهها بسته شده است.