عاشورا برای اصلاح دین و احیای معروفها و نهی از منکرها بود

متن سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین حاجی آقای اسدی امام جمعه شهر کوئته و پرنسپل حوزه علمیه جامعه امام صادق(ع)

بسم الله الرحمن الرحيم

امام حسین (ع) میفراماید:

انی لم اخرج اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت اطلب الا صلاح فی امة جدی….

امام حسین (علیه السلام) هنگام حرکت از مدینه در فرازی از وصیت نامه خود (که خطاب به برادرش محمد حنیفه نوشته بود) یکی دیگر از علل قیام و نهضت خود رااز این حرکت اصلاح مفاسد امت جدم است.

امام حسین(ع) برای احیای دین جدّش حضرت محمد (ص) قیام کرد تا گوهر دین مجدداً درجامعه برپا شود. عاشورا سبب شد تجملگرایی و ظاهرپرستی کمرنگ شود و پیام قدسی پیامبر زنده گردد.

عاشورا برای اصلاح دین و احیای معروفها و نهی از منکرها بود. امام حسین (ع) در ابتداء به عنوان یک مصلح اجتماعی و بعد به عنوان یک مصلح دینی توانست رسالت خودرا به خوبی به انجام برساند.

قیام امام حسین(ع) خون را در رگ انسانهای مرده بیدار کرد و باعث حرکت و تکاپو در جامعه گردید. اگر پاسداشت عاشورا صرفاً باروضهخوانی و گریه سپری گردد، بر این قیام عظیم جفا شده است. باید از این الگو که میتواند ذائقه ها را دگرگون سازد، به درستی بهره برداری نماییم.اگر برداشتهای عمیق از عاشورا شود، درسهای بزرگی در بردارد، که میتواند بستری برای تحول در جامعه باشد.اشکها باید صرف عشق و ارادت به امام حسین (ع) گردد. این عشق سبب پیروی ازامام میگردد که خودباوری را به همراه خواهد داشت.

DSC_0006

بخشهای زیادی از عاشورامغفول مانده است. به غیر از رسالت و وظیفهای که بر عهده ی امام حسین (ع) بود شخصیت فردی ایشان نیز بسیار والا و قابل بررسی است.

اصلاح جامعه، به پا داشتن معروفها و نهی از منکرها در جامعه و رساندن انسانها به عزت، سربلندی و آزادی از جمله رسالتهای امام حسین(ع) بود. آن حضرت اگر حکومت و قواعد تلخ را به رسمیت میشناخت، هم بزرگی خود را ازبین میبرد و هم با این بیعت زمینه ی گسترش ظلم و ستم در جامعه را فراهم میآورد.

نگاه حقطلبانه، عزتطلبانه و آزادیخواهان از جمله دیدگاههای عاشورا است. امام حسین(ع) پیروان خویش را نیز به سوی این مسیرها دعوت کرد که ما نیز باید به این نگاهها توجه ویژه داشته باشیم.

شب عاشورا تراژدی عمیق برای تمام بشریت است. علیرغم آزادی عمل که شب عاشورا امام حسین(ع) به یاران خویش دادند، انسانهایی ماندند که میدانستند مرگ در انتظار آنهاست اما دست از خود کشیدند و جاودانه گشتند.

دستیابی به جامعهای عزتمدار و پرورش انسان عزتمدار از دیگر اهداف امام حسین (ع) در عاشورا بود. باید با نگاه عمیق تر به عاشورا، درسهای بیشتری ازاین واقعه عظیم بیاموزیم و تأثیر بیشتری در روح و روانمان ایجاد کنیم.عشق وعرفان نیز در عاشورا دخیل است. عاشورا صحنه ی هنرنمایی است که انسان را از زندان روح آزاد میسازد.

کربلا برای معرفی طبیب برای کاهش بیماری دل و رهانیدن انسان از بندگی، خودپرستی، طمع و حسادت است.

و در اخیر امام جمعه شهر کوئته از تمامی جوان های عزیز و عزادارن حسینی در مجلس خواست که تا هر چه منظم تر و پرشکوه تر در راهپیمامیی فردا شرکت نموده تا باعث کوری چشم دشمنان اهلبیت (ع) و عزاداری آن بزرگوران گردد.و توصیه نمود تا اینکه نماز خود را حتما در جلوس فردا بوقت اش بجا بیاورد که برپایی نماز یکی دیگر از اهداف قیام امام حسین علیه السلام بود.

((والسلام))

DSC_0011  DSC_0025 DSC_0020DSC_0029

 



دیدگاهها بسته شده است.