رسوایی برای ترامپ/ رای قاطع جهان به پیش‌نویس قطعنامه ضد آمریکا و اسرائیل درباره قدس

پیش نویس قطعنامه ای علیه تصمیم ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مورد شهر قدس با اکثریت چشمگیر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

به پیش نویس قطعنامه موسوم به «وضعیت قدس» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، 128 کشور رأی موافق، 9 کشور رأی مخالف و 35 کشور رأی ممتنع دادند.

9 کشور مخالف پیش نویس قطعنامه قدس کشورهای گواتمالا، هندوراس، رژیم صهیونیستی، جزایر مارشال، میکرونزی، جزیره ناورو، جزیره پائولو، توگو و آمریکا بودند.

unga

خلاصه
اعضای مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه‌ای علیه تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا رأی مثبت دادند.

کشورهای مسلمان، قدرت های مطرح اروپایی و نیز کشورهایی همچون هند، چین، روسیه و برزیل به پیش نویس قطعنامه قدس رای مثبت دادند. رای تعدادی از کشورهای آفریقایی، اروپای شرقی و آمریکای لاتین نیز به این پیش نویس ممتنع بود.

سخنگوی محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین گفت که رای مجمع عمومی سازمان ملل به پیش نویس قطعنامه قدس یک پیروزی برای فلسطین است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشور نیز تصویب پیش نویس قطعنامه قدس با رای اکثریت چشمگیر را یک نه بزرگ جهانی به ارعاب های زورگویانه رژیم ترامپ خواند.

پیش نویس قطعنامه قدس تاکید می ‌کند که هرگونه اقدامات با هدف تغییر بافت شهر قدس، باطل و بی‌اثر است. این پیش نویس همچنین به‌ رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط آمریکا را محکوم می کند. پیش نویس قطعنامه همچنین بر ضرورت لغو هرگونه تصمیمی که با هدف تغییر بافت شهر قدس صورت می‌گیرد، تاکید دارد.

دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا روز 15 آذر در یک سخنرانی در کاخ سفید قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد و به دولتش دستور داد مقدمات کار برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌ آویو به قدس را فراهم کنند. این تصمیم ترامپ با محکومیت‌ های جهانی مواجه شد.



دیدگاهها بسته شده است.