شخصیت حضرت زهراءعلیها السلام از دیدگاه قرآن

فراز از سخنان امام جمعه کویته در باره فضایل حضرت زهراء علیها السلام

حجة الاسلام و المسلمین حاج آقای اسدی امام جمعه شهر کویته و پرنسپل جامعه امام صادق علیه السلام بعد از اداء نماز مغربین  به مناسبت شهادت مظلومه عالم، حضرت فاطمه زهراء علیها السلام درجمع نمازگزاران در مسجد جامعه امام صادق علیه السلام به سخنرانی مختصری در پیرامون شخصیت بی بی دوعالم، حضرت فاطمه زهراء پرداخت که گوشه از سخنان معظم له ذیلاً در خدمت شما خوانندگان محترم قرار میگرد:

rtyrt

حجة الاسلام و المسلمین حاج آقای اسدی شخصیت ناشناخته حضرت زهراء علیها السلام را از مختلف دیدگاه بیان کرد.

حجة الاسلام و المسلمین حاج آقای اسدی شخصیت ناشناخته حضرت زهراء علیها السلام را از مختلف دیدگاه بیان کرد. مخصوصاً ازدیدگاه قرآن.

امام جمعه کویته درباره بیان شخصیت حضرت زھرا (س) از دیدگاه قرآن گفت : درباره بزرگی ، قداست و عظمت آن بانوی بزرگ اسلام سخنان بسیاری گفته و نوشته شده است اما از ھمه بالاتر آنکه مھمترین مظاھر و نشانه ھای فضیلت و عظمت او ، آن است که خداوند متعال در قرآن کریم و در تعدادی از آیات به آن فخر زنان عالم اشاراتی با شکوه و عزت بخش دارد که خود به تنھایی عظیم ترین افتخارات را نصیب آن بانوی کار و پیکار ، انقلاب و تقدس می سازد. در این مورد باید گفت که فاطمه (س) ، نمونه و مصداق بارز و تمام و کمال آیات شریفه مباھله ، اھل البیت ، مودت در قربی ، وفاکننده به نذر ، اطعام کننده به یتیم و مسکین و اسیر و بالاتر از ھمه مصداق بارز «کوثر» و نمونه ھای بسیار دیگری از آیات قرآن کریم می باشد. وی تاکید کرد که شمول اغلب آیات مذکور بر آن بانوی بزرگوار در میان اھل تحقیق و تفسیر اعم از شیعه و اھل سنت مورد اجماع و اتفاق است و این خود نشان میدھد که ھیچکدام از علمای محقق و با انصاف ، در این باره شک و تردیدی ندازند و تنھا دختر با فضیلت و صاحب کمالات پیامبر را شایسته چنین افتخاری دانسته اند.

 استاد بزرگوار در ادامه گفت : در این باره از بزرگان اھل سنت ، مسلم و ترمذی و احمد و طبرانی ، ابن مردویه ، ابن حجر ، بیھقی و بسیاری دیگر به موضوع شمول آیات متذکره بر آن بانوی بزرگوار اسلام اشاره کرده و تفسیرھایی ارائه کرده اند که ما به صورت مختصر به تفسیر و توضیح بعضی از آن آیه های شریفه می پردازیم.

آیه تطھیر و پاکسازی : در این آیه شریفه آمده است : « خداوند اراده کرده است که شما اھل بیت را پاک و پاکیزه گرداند و از بدی ھا دور سازد. » تحقیقات دقیقی که مفسرین و محدثین و دانشمندان علوم و معارف اسلامی که در کتاب ھای مبسوط اعتقادی و ایدئولوژیکی و بر اساس اسناد معتبر انجام داده اند ، نشان میدھد که ھدف و منظور آیه شریفه از اھل بیت ، ھمان پنج تن از یاران کساء از دودمان عترت و رسالت است یعنی ھمان پنج اختر تابان که مرکب از رسول خدا(ص) ، علی بن ابی طالب (ع) ، فاطمه زھرا (س) و حسن و حسین (ع) بوده اند ولاغیر. نگاھی به مآخذ معروف و معتبر از علمای نام آور عامه و خاصه ، نکات مھمی را در این زمینه روشن می کند. از جمله جلال الدین سیوطی در تفسیر معروف «الدرالمنثور» در تفسیر و توجیه این آیه شریفه بیش از بیست حدیث از راه ھای مختلف وارد ساخته است که اثبات می کند ھدف از اھل بیت ھمان پنج تن است و بس ؛ و نیز ابن جریر طبری بیش از پانزده حدیث در «ابیاء» آورده است که ھدف و مراد آیه مزبور را از اھل بیت ، به ھمان پنج تن بزرگوار اختصاص می دھد؛ ھمان افرادی که تحت کساء و زیر پوشش خاص و پرفیض و پربرکت رسالت قرار داشتند و عنوان پر شکوه و جاودانه «پنج تن» در تاریخ اسلام و تاریخ معنویت بشری مخصوص آنھاست

آیه مودت خویشاوندان : خدای متعال در قرآن کریم خطاب به رسول بزرگوارش می فرماید : « ای پیامبر ، بگو که در برابر زحمات و مشقات رسالت خداوند و ابلاغ و تبلیغ آئین الھی ، ھیچگونه مزد و پاداشی غیر از دوستی و مودت خویشاوندان خود نمی خواھم. » (سوره شوری ، آیه 23( باید توجه داشت که دوستی و مودت خویشاوندان در مورد رسول اکرم (ص) با آنچه که در زندگی افراد عادی مطرح است ، تفاوت بسیار زیادی دارد زیرا این دوستی و مودتی که مورد نظر مقام شامخ رسالت است و خداوند متعال در قرآن کریم بیان فرموده است ، نه یک دوستی و مودت ساده بلکه در واقع ھمان تداوم برنامه رسالت الھی است. از محدثین اھل سنت و جماعت ھم ، احمد بحرانی و حاکم بن ابی حاتم ، از ابن عباس نقل کرده اند که پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در پاسخ سوالی از این آیه در تفسیر کلام آسمانی فرموده اند که آنان فاطمه (س) ، علی (ع) و فرزندان آنھا ھستند.

DSC_0015

27173261_2081288078813700_7480644804428547756_o



دیدگاهها بسته شده است.