گم شده انسانهای امروزی ، مقام انسانیت است،

29257688_2105529003056274_2906017268095778816_n

نمازعبادی وسیاسی این جمعه با حضور باشکوه مردم متدین شهر کویته به امامت حضرت حجة الاسلام والمسلمین الحاج استاد محمد جمعه اسدی پرنسپل حوزه علمیه جامعه امام صادق(ع) درامام بارگاه هزاره ” کلان” برگزارشد.

در خطبه اول امام جمعه کوئته بعد از نصیحت خود و مؤمنین به تقوای الهی، حدیث ذیل را از امام صادق(ع) به این مضمون نقل کرد:

عَنْ عَبْدِاللهِ ابْنِ سَنانِ قالَ: سَألتُ اباعَبدِاللهِ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ الصّادِقَ عَلَيْهِ السَّلامُ:

فَقُلْتُ الْمَلائِکَةُ اَفْضَلُ اَمْ بَنُوآدَمَ فَقالَ عَلَيْهِ السَّلامُ قالَ اَميرُالْمُؤْمِنينَ عَلِيُّ بْنُ اَبيطالِبٍ عَلَيْهِ السَّلامُ اِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ رَکَّبَ فِي الْمَلائِکَةِ عَقْلاً بِلا شَهْوَةِ وَ رَکَّبَ فِي الْبَهائِمِ شَهْوَةً بِلا عَقْلٍِ وَ رَکَّبَ في بَني آدَمَ کِلْتَيْهِما فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ فَهُوَ خَيْرٌمِنَ المَلائِکَةِ وَ مَنْ غَلَبَ شَهْوَتُهُ عَقْلَهُ فَهُوَ شَرٌّمِنَ البَهائِمِ

و سپس آدامه داد:

گم شده مردم امروزی مقام انسانیت است، اگر امروز ما شاهید بی نظمی در سراسر جهان در هر عرصه میباشیم علت اش این است که انسانها از جایگاه انسانیت دور شده و به مقام حیوانیت نزول کرده و کاش به همین اندازه اکتفا میکرد بلکه از مقام حیوانیت هم پستر رفنه است!.

انسان امروزی آواز و ندای عقل را در خود خاموش ساخته و بجایش ندای شهوات را بر خود غلبه داده است.

برای همین است که امام صادق (ع) در جواب کسی که از مقام انسانیت سوال کرد، فرمود:

ترجمه حدیث بالا: عبدالله بن سنان از اصحاب امام صادق علیه السلام نقل می کند؛من از حضرت سؤال کردم که ملائکه افضل و بالاترند يا بني آدم؟ پس حضرت عليه السلام فرمودند: اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب عليه السلام فرمودند به راستي که خداوند عزّوجلّ در وجود ملائکه عقل را آميخت، بدون آن که شهوت برايشان قرار دهد و در وجود حيوانات شهوت را در آميخت بدون آن که عقل برايشان قراردهد. ولي دربني¬آدم هر دو آنها را درهم آميخت.

پس هر انساني که عقل او برشهوتش غلبه کند او بهتراز ملائکه است. و هر انساني که شهوت او بر عقل او غلبه نمايد او از حيوان پست¬تر و شرّتر است.

استاد در شرح این حدیث فرمود:

شهوت تنها به غریزه جنسی اطلاق نمیشود بلکه خیلی افراد به شهوت شکم مبتلاء است و عده دیگر شهوت مقام و پول وثروت دارد. و همین ها باعث ضلالت و گم کردن مقام انسانیت میباشند!

و بقول مولوی:

دی شیخ با چراغ همی‌گشت گرد شهر کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست

جایگاه انسان در انسان بودن است یعنی پذیرفتن مسؤلیت در قبال خود و در قبال مذهب، دین، جامعه، فامیل و مسؤلیت در قبال دیگر همنوعان انسان می باشد.

به قول سعدی:

بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند

انسان اول باید خودش را بشناسد، مقام خودش را بشناسد تا انکه جایگاه خودرا دریابد!!.

چنانچه امام علی فرمود: “أفضَلُ المعرفَةِ مَعرفَةُ الإنسانِ نفسَهُ” یعنی (با فضیلت ترین شناخت، شناخت نفس است)

مقام انسانیت انجاست که هیج موجود حتی مقربترین ملائک در نزد خداوند، حق ورود به ان را ندارند

یعنی آنشب ی که پیغمبر اسلام (ص) با جبرئل به معراج پرواز کرد به مکان رسیدند که جبرئل از حرکت کردن توقف نمود رسول خدا سوال کرد چرا توقف کرده ای !؟ جبرئل فرمود “اگر من یک قدم جلوتر بردارم همه ی پروبالم خواهد سوخت”

این مقام یک انسان کامل و انسان خدا شناس است!

DSC_0697

خطبه دوم

خطیب جمعه کوئته با قرآئت آیه از قرآن کریم (انَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ )

که درشأن حضرت فاطمه زهراء (س) نازل شده است، توهین کردن به مقدسات هر مذهب را محکوم کرد و افزود: اینها (اشاره به واقعه چند روز پیش) چطور جرأت میکنند که خود واقاریب خودرا تشبیه به پیمبرگرامی اسلام و دخت گرامی اش که در واقع کوثر خداست، بکنند! آن هم کسی که عمراش در فساد و تباهی سپری شده باشد!. این حرکت های گستاخانه را باید عملاً و با جدیت قاطع برخورد کرد!

این واقعه در واقع توهین به پیمبرگرامی و دخت گرامی اش میباشد و از تمام پیروان پیمغمبر و اهلبیت اش خواسته میشود که این توهین را شدیداً محکوم نمایند! ودر اخیر استاد برای پیروزی مظلموین و نابودی دشمنان اسلام و مسلمین در سراسر جهان اخصاً در یمن و سوریه، بحرین و عراق و حفظ کشوراسلامی خودمان پاکستان غزیز دعا فرمود.

 



دیدگاهها بسته شده است.