تاثیر پیروزی عمران‌خان بر آینده روابط پاکستان و عربستان؛ چرا سعودی‌ها نگران هستند؟

1397050710230274814885734

رهبر حزب تحریک انصاف

به نقل از پایگاه خبری “الخلیج آنلاین” ، نتایج انتخابات پاکستان به مذاق عربستان خوش نیامده و این کشور را راضی نکرده است، زیرا حزب هم پیمان عربستان یعنی حزب نواز شریف که به اتهام فساد در بازداشت به سرمی برد، شکست خورده و در مقابل جنبش انصاف به ریاست عمران خان در انتخابات پیروز شده است که فردی نزدیک به دشمن سرسخت عربستان یعنی ایران به شمار می رود.

درپی اعلام نتایج انتخابات، محافل سعودی نزدیک به خاندان حاکم به سرعت نارضایتی خود را از این نتایج و نگرانی خود را از دولت آینده و رابطه اش با عربستان ابراز داشتند.

درپی پیروزی عمران خان و حزبش در انتخابات، خالد بن عبدالله آل سعود شاهزاده سعودی در توئیتر مدعی شد که عمران خان از “مهره های ایران” است”؛ هرچند که وی این توئیت را به سرعت پاک کرد.

این توئیت شاهزاده سعودی به تنهایی بیانگر نارضایتی عربستان از عمران خان نبود، زیرا شاهزاده خالد بن عبدالله آل سعود پیشتر در گفت وگو با روزنامه سعودی رسمی عکاظ در اشاره به روابطه عمران خان با ایران ، وی را به ادعای خود “نماینده قم در اسلام آباد ” توصیف کرده بود.

عمران خان از مخالفان سیاسی عربستان به ویژه در جنگ این کشور علیه یمن به شمار می رود و در گفت وگوی خود با رسانه های پاکستانی مخالفت خودش را با مشارکت نیروهای پاکستانی در جنگ ریاض در آنجا ابراز داشته است.

پیش بینی می شود که عمران خان که به احتمال زیاد نخست وزیر آینده پاکستان باشد، مذاکراتی را برای تشکیل ائتلافی حاکم با احزاب کوچکتر آغاز کند.

عمران خان 16.86 میلیون رای به دست آورد که عملکردی بهتر از پیش بینی ها به شمار می رود و شکست سنگینی به حزب نواز شریف نخست وزیر سابق زندانی وارد شد که جایگاه دوم را با کسب 12.89 میلیون رای کسب کرد.

تهدیدی برای یک شریک اساسی

رابطه قوی عمران خان با ایران بیشترین چیزی است که عربستان را نگران کرده است، زیرا عمران خان در اولین سخنرانی خود بعد از شمارش آرا گفت که دولت آینده حزب او تمایل به تقویت و گسترش روابط با کشورهای همجوار از جمله جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی بر اهمیت روابط پاکستان با ایران تاکید کرد و گفت که کشورش به روابطی خوب و حسن همجواری به ایران چشم دوخته است.

کامران بخاری از دانشکده سیاست و امنیت دانشگاه اوتاوای کانادا گفت: پاکستان شریکی اساسی برای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان است. شماری زیادی از پاکستانی ها در عربستان و امارات و سایر این کشورها زندگی می کنند، لذا ریاض و ابوظبی به تغییر سیاسی روی داده توجه دارند.

وی افزود: اگر حزب جنبش انصاف به رهبری عمران خان قدرت را به دست بگیرد؛ دیدن واکنش کشورهای عرب و خصوصا عربستان جالب توجه خواهد بود.

بخاری گفت: تا این لحظه، سعودی ها و اماراتی ها با ارتش پاکستان و دولت به رهبری حزب مردم پاکستان و به رهبری حزب مسلم لیک خوب بوده است، اما با روی کار آمدن جنبش انصاف به قدرت، خود را در رویارویی با شریک جدیدی در اسلام آباد خواهند یافت.

پیروزی عمران خان تداوم باقی ماندن پاکستان در ائتلاف نظامی متشکل از 41 کشور که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در سال 2015 میلادی تشکیل داد؛ تهدید می کند.

برای مدتی طولانی، روابط بین دو کشور پاکستان و عربستان از شاخصه سرازیر شدن سرمایه های سرمایه گذاران سعودی در مقابل همکاری نظامی برخوردار بوده است. آخرین آمار نشان می دهد که حجم تبادل تجاری ین دو کشور از نیمه سال 2012 تا نیمه سال 2013 میلادی به پنج میلیارد دلار رسیده است.

اما با روی کار آمدن عمران خان که مخالف سیاست های عربستان است، این روابط و توافقنامه ها دل نگرانی برای سعودی ها ایجاد کرده است.



دیدگاهها بسته شده است.