چقدر اندوهت فراوان شده است که از خداوند مرگ خویش را می‌خواهی ای امام غریب شیعیان

Desktop-1280-768-22

چقدر اندوهت فراوان شده است که از خداوند مرگ خویش را می‌خواهی
ای امام غریب شیعیان

 شهادت امام رضا (ع)

حضرت ثامن‌الحجج مولانا على بن موسى‌الرضا (ع) در سال ۲۰۳ ه‍ بنابر اصح  دو سال پس از وفات حضرت معصومه (علیها‌السلام ) به شهادت رسیدند. سن مبارک حضرت ۴۹ یا ۵۵ سال بوده است .بنابر نقلى در ۲۷ حضرت امام رضا (ع) به شهادت رسیده‌اند، ولى مشهور آخر ماه صفر است. در ۲۸ سفر مأمون انگور مسموم یا آب نار زهرآلود را به اجبار به حضرت امام رضا (ع) خورانید.

آزارهاى مأمون نسبت به حضرت
مأمون از آزار و جسارت نسبت به حضرت کوتاهى نکرد، و حتى حضرت را سه ماه در سرخس مقیدا زندانى کرد.
پس از ولایتعهدى، ابتداى گرفتارى آن حضرت به خاطر معاشرت با مأمون منافق ملعون بود. او به حسب ظاهر در تعظیم و احترام حضرت مى‌کوشید، اما در باطن با آزار و اذیت حجت خدا را به مرگ خویش راضى نموده بود.

مسمومیت حضرت
یاسر خادم مى‌گوید: هر جمعه که آن حضرت از مسجد جامع مراجعت مى‌کرد، با بدنى عرق دار و غبار آلود دست‌ها را به درگاه الهى برمى‌داشت و مى‌فرمود: «بار الهی اگر فرج و گشایش کار من در مرگ من است، مرگ مرا برسان». آن حضرت پیوسته در غم و حزن بود تا در غربت رحلت فرمود.
مأمون پس از آنکه یک شبانه روز امر شهادت آن حضرت را کتمان کرد سراغ محمد پسر امام صادق (ع) و جماعتى از آل‌ ابوطالب فرستاد تا سلامت بدن امام را ببینند، و پس از آن شروع به گریه و زارى نمود!!

دفن بدن مبارک حضرت
پس از غسل و کفن و نماز بر بدن شریف حضرت که توسط امام جواد (ع) انجام شد آن حضرت را جلو قبر هارون در خانه حمید بن قحطبه، مکان فعلى دفن کردند بنابر بعضى روایات مأمون از ترس فتنه مردم دستور به دفن شبانه حضرت داد.
مدت امامت آن حضرت ۲۰ سال بود  سن شریف امام جواد (ع) هنگام شهادت امام رضا (ع) ۷ سال و چند ماه بود
اقوال شهادت آن حضرت عبارتند از: ۲۳ ماه رمضان ، ۱۷ صفر ۲۷ صفر ۱۴ صفر ۲۱ ماه رمضان  و ۲۳ ذى‌القعده ، بزرگان شیعه در کتب مختلف ماه شهادت را صفر و روز آن را اکثراً آخر صفر ذکر کرده‌اند، ولى ۲۹ یا ۳۰ روز بودن ماه صفر در سال شهادت را ذکر ننموده‌اند.



دیدگاهها بسته شده است.