ورشو، تیری که به سمت تل‌آویو کمانه کرد

2501433

ورشو، تیری که به سمت تل‌آویو کمانه کرد

اختلافات قومی تاریخی ملل اروپای شرقی با صهیونیست‌ها که بخشی از آن در مسئله هلوکاست نمایان است یکی از مهمترین دلایلی است که مانع روابط گرم رژیم صهیونیستی با کشورهای اروپای شرقی به مانند کشورهای اروپای غربی می‌ شود. 

هنگامی که نتانیاهو نمی‌ توانست شادمانی و شعف خود را از حضور در نشست ورشو برای بهتر کردن روابط تل آویو با اعراب و کشورهای اروپای شرقی پنهان کند شاید هرگز فکرش را نمی‌ کرد که این نشست خود به ضربه‌ای سخت بر روابط خارجی این رژیم تبدیل شود.

موضوع مربوط به لغو میزبانی تل آویو از برگزاری نشست کشورهای اروپای شرقی موسوم به گروه ویشه‌گراد می‌شود که با بالا گرفتن تنش لفظی میان مقامات رژیم صهیونیستی و لهستان صورت گرفت.

 تنش میان رژیم صهیونیستی و لهستان پس از آن بالا گرفت که هفته پیش، نتانیاهو که در ورشو به سر می‌برد، لهستانی‌ها را به همدستی با آلمان نازی متهم کرد.

نتانیاهو که برای شرکت در نشست ورشو به لهستان رفته بود، در آنجا گفت که در جریان نسل‌کشی یهودیان در جنگ جهانی دوم (هولوکاست) “لهستانی‌ها با آلمانی‌ها همکاری کردند.”

این سخنان باعث خشم عمومی در لهستان و افزایش تنش میان دو طرف شد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مجبور شد که درباره اظهارات خود توضیح بدهد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که منظور او “ملت لهستان” یا همه لهستانی‌ها نبوده است.

با وجود این روز یکشنبه ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) لهستان سفیر اسرائیل را احضار کرد و به او اطلاع داد که آقای موراویتسکی در نشست گروه ویشه‌گراد در اسرائیل شرکت نخواهد کرد.

ادامه تنش‌ها میان تل‌اویو –ورشو و لغو نشست کشورهای اروپای مرکزی

همزمان با ادامه تنش‌ها در روابط رژیم صهیونیستی و لهستان، حال نوبت وزیرخارجه این رژیم بود که پس از نتانیاهو بر آتش اختلافات بدمد.

برهمین اساس یک روز پس از احضار سفیر رژیم صهیونیستی در ورشو، این بار «اسرائیل کاتس»، وزیر خارجه جدید این رژیم در مصاحبه با رادیو ارتش اسرائیل گفت: «بسیاری از لهستانی‌ها با نازی‌ها همکاری کردند و در نابودی یهودیان نقش داشتند.»

این سخنان وزیرخارجه رژیم صهیونیستی منجر به احضار دوباره سفیر این رژیم طی کمتر از سه روز شد و دامنه اختلافات را نیز به نشست کشورهای اروپای مرکزی کشاند.

همچنین بدنبال تشدید این تنش، لهستان اعلام کرد که از حضور در نشست کشورهای اروپای مرکزی در بیت المقدس منصرف شده و در این نشست حضور نخواهد داشت. نشست چهار جانبه کشورهای اروپای مرکزی شامل لهستان، مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی قرار بود طی همین هفته در مناطق اشغالی فلسطین برگزار شود و انصراف لهستان از سفر به رژیم صهیونیستی منجر به لغو کامل این نشست کشورهای اروپایی در مناطق اشغالی شد.

گروه ویشه‌گراد «وی ۴» که در فوریه سال ۱۹۹۱ برای گسترش همکاری‌های نظامی، فرهنگی، اقتصادی و انرژی میان چهار کشور اروپای شرقی شامل لهستان، مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی تاسیس شد، قرار بود تا برای نخستین بار به میزبانی کشوری غیراروپایی و در مناطق اشغالی فلسطین برگزار شود و حال تنش لهستان و رژیم صهیونیستی به لغو این نشست انجامید.

بن بست رژیم صهیونیستی در اروپای شرقی و مرکزی

رژیم صهیونیستی برای تقویت مناسبات خود با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و به ویژه اروپای مرکزی و شرقی تصمیم گرفته بود که میزبان نشست چهار جانبه کشورهای اروپای مرکزی شامل لهستان، مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی موسوم به نشست «ویشه‌گراد» باشد، اما تنش‌ها با لهستان این هدف رژیم صهیونیستی را با بن بست روبرو کرد.

در واقع صهیونیست‌ها سال‎‌هاست که تلاش می‌کنند همزمان با روابط نزدیک خود با آمریکا و کشورهای اروپای غربی، همچنین روابط خود را با کشورهای جنوبی و شرقی در اروپا نیز تقویت و توسعه دهند، اما این تلاش رهبران صهیونیستی تا کنون نتیجه قابل توجهی در بر نداشته است.

حدود یک ماه پیش نیز نتانیاهو بدلیل عدم توافق با رهبران اسلواکی اعلام کرد که توافق نامه تسلیحاتی با این کشور دارای اختلافاتی است و خواستار تغییر بندهایی از آن از سوی رهبران اسلواکی شد، اما در واکنش آندره پلنکوویچ، نخست وزیر کرواسی اعلام کرد که کل این توافق تسلیحاتی را لغو خواهد کرد و حاضر به پذیرش بدعهدی طرف مقابل نیست.

از سوی دیگر برای بنیامین نتانیاهو قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی ۹ آوریل اسرائیل (۲۰ فروردین ۱۳۹۸) اجلاس ویشه‌گراد برای نشان دادن پشتیبانی دیپلماتیک برخی کشورهای اروپای شرقی از سیاست‌اش در قبال فلسطین اهمیت داشت، که حال با لغو این نشست همه برنامه‌های تبلیغاتی نتانیاهو نیز به هم ریخت.

همچنین بخش دیگر از برنامه تبلیغاتی نتانیاهو نیز درباره شهر بیت‌المقدس که صهیونیست‌ها مدعی مرکزیت آن در اسرائیل هستند ناکام ماند و در حالی که کابینه رژیم صهیونیستی با برگزاری نشستی منطقه‌ای و اروپایی در شهر بیت‌المقدس در تلاش برای مشروعیت بخشیدن به ادعاهای خودان درباره مرکزیت این شهر برای صهیونیست‌ها داشتند، اما این هدف نیز بدلیل لغو نشست محقق نشد.

در واقع اختلافات قومی تاریخی ملل اروپای شرقی با صهیونیست‌ها که بخشی از آن در مسئله هلوکاست نمایان است یکی از مهمترین دلایلی است که مانع روابط گرم رژیم صهیونیستی با کشورهای اروپای شرقی به مانند کشورهای اروپای غربی می‌ شود.

از این رو گرایش به مسئله فلسطین و نگاه‌ بدبینانه نسبت به صهیونیست‌ها نه تنها در کشورهای اروپای شرقی بسیار گسترده‌تر از غرب اروپاست، بلکه این شرایط ساختاری باعث می‌شود که رهبران صهیونیستی از نزدیک شدن بیشتر به این کشورها نیز ناتوان باشند.



دیدگاهها بسته شده است.