بیانیه آیت الله سیستانی درباره اوضاع سخت عراق

289457_804
حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبد المهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه کربلا بیانیه معظم را در خصوص تحوالات عراق قرائت کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:
کشور عراق در شرایط سخت و بغرنجی به سر می برد و گروه های مختلفی از شهروندان در تظاهرات و تجمع های مسالمت آمیز با هدف مطالبه اصلاحات شرکت می کنند.

*مردم از ضعف دولت شکایت دارند
در اثنای تظاهرات، برخی از معترضان در معرض ترور، ربایش و تهدید قرار می گیرند و از طرف دیگر اداره های دولتی و مؤسسات آموزشی بدون هیچ ضرورتی بسته شده اند و اموال برخی از شهروندان به آتش کشیده و تخریب می شود و بسیاری از مردم از ضعف دولت و نقض قوانین و نظم عمومی و نبود بازدارندگی و مانع، شکایت دارند.
در خطبه هفته پیش اشاره کردیم که ملت منشأ حکومت ها هستند و همچنان که در قانون اساسی آمده حکومت مشروعیت خود را از آن می گیرند؛ لذا نزدیک ترین و مسالمت آمیز ترین راه برای خروج از بحران کنونی و جلوگیری از رفتن به مسیر نامعلوم یا آشوب و – خدای ناکرده – کشتار داخلی، این است که با اجرای انتخابات زود هنگام، قانونگذاری منصفانه برای آن، تشکیل کمیته مستقل برای اجرای آن و تعیین ساز و کاری برای نظارت فعال بر تمامی مراحل انتخابات و بازگشت اعتماد به روند انتخابات به مردم رجوع کنند.

*تسریع در تصویب قانون و مطابقت آن با خواسته های مردم
امّا نکته قابل توجه این است تصویب قانون انتخابات تا امروز به مانعی تبدیل شده و اختلافات در خصوص برخی از مواد اصلی قانون افزایش یافته است و بار دیگر اینجا تأکید می کنیم که تسریع در تصویب قانون ضرورت دارد و این قانون باید با خواسته های مردم منجسم بوده و آنان را به نمایندگان خود نزدیک کند و حرمت آراء آنان را حفظ نماید و اجازه ندهد آن آراء را دور بزنند. اگر قانون انتخابات از این ویژگی ها برخوردار نباشد، هرگز در عبور از بحران کنونی کمکی نخواهد کرد.

*نخبه های فکری و افراد توانمند ملّی وارد میدان شوند
اگر تصویب قانون انتخابات به صورت قابل قبول انجام گیرد، نخبه های فکری و شخصیت های توانمند ملّی که به کار سیاسی علاقه مند هستند باید وارد میدان شوند و با ساماندهی صفوف خود، برنامه خود را در جهت پیشرفت کشور و حل مشکلات روز افزون آن در چارچوب طرح های عملی بررسی شده، آماده کنند تا برای ارائه آن را در زمان انتخابات به رأی دهندگان مهیا نمایند.

*رقابت برای انتخابات باید بر اساس شایستگی ها و برنامه های آینده ساز باشد
فرهنگ سازی برای رقابت در انتخابات نباید مطابق گرایش های منطقه ای، عشایری یا مذهبی نامزد ها انجام گیرد، بلکه باید به توانایی ها و شایستگی ها و برنامه های قابل اجرای آنان برای عبور کشور به سمت آینده ای بهتر توجه کرد.
امیدواریم که مجلس نمایندگان آینده و دولتی که از آن شکل می گیرد، به نقش مطلوب خود در اجرای اصلاحات

ضروری برای رهایی از تبعات فساد، سهمیه بندی و نبود عدالت اجتماعی در مدت گذشته عمل کنند.
*امیدواریم تشکیل دولت جدید به تأخیر نیافتد

در پایان امیدواریم که تشکیل دولت جدید مدت زیادی به تأخیر نیفتد و این دولت باید از بحث و جدل دور و به خواسته های مرحله کنونی پاسخگو باشد و بتواند اقتدار دولت را بازگرداند و اوضاع را آرام کند. همچنین انتخابات آینده را در فضایی آرام و به دور از تأثیر پذیری از اموال یا سلاح غیر قانونی و دخالت های خارجی برگزار کند.



دیدگاهها بسته شده است.