تشدید اقدامات دولت هند علیه مسلمانان

291668_706
الجزیره نوشت: نیروهای هند روز جمعه تدابیر امنیتی را در شهرهای بزرگ تشدید کردند این در حالی است که بر شمار کشته و بازداشت شدگان مسلمانی که از قانون جدید دولت این کشور مبنی بر اعطای تابعیت به اتباع غیر مسلمانان کشورهای مجاور خشمگین هستند، افزایش یافته است.

در حالی که اعتراضات دربخش های مختلف هند ادامه دارد، گزارش های خبری حاکی از آن است که از زمان تصویب این قانون در ۱۱ دسامبر گذشته، دست من ۲۵ نفر کشته شده اندو بسیاری از هندی ها بر این باروند که این قانون حاوی تبعیض علیه مسلمانان است.

خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد: واکنش شدید علیه این قانون، بزرگترین چالشی است که ناریندا مودی نخست وزیر هند از زمان انتخبابش در سال ۲۰۱۴ با آن روبروست.

وهمزمان با پیش بینی های مربوط به احتمال افزایش اعتراضات در هفته جاری، دولت هند خدمات اینترنت تلفن همراه در بسیاری از مناطق این کشور قطع کرده است.

تشدید وضعیت اضطراری/ تشدید تدابیر امنیتی

براساس این گزارش، امروز (جمعه) تظاهرات جدیدی در چندین شهر هند از جمله بمبئی مرکز مالی این کشور برگزار شد.

به نقل از الجزیره، در دهلی نو، شمار زیادی از افراد برای تظاهرات علیه این قانون در مسجد جاما که اصلی ترین مسجد این شهر به شمار می رود، تجمع کردند.

شبکه های تلویزیونی گزارش دادند: پلیس در برخی از بخش های دهلی نو قانون اضطراری اعمال کرده و تجمعات بزرگ را ممنوع کرده است.

سخنگوی پلیس دهلی نو در این باره گفت: چندین تیم پلیس در مناطق حساس دهلی مستقر شده اند و سایت های اجتماعی برای بررسی شایعات زیر ذره بین قرار داده شده اند.

رئیس پلیس شهر میروت در استان اوتار پرادش واقع در نزدیکی دهلی گفت که قریب به ۳ هزار پلیس برای برقراری نظم اعزام شده اند. در همین شهر دست کم ۵ نفر روز جمعه گذشته کشته شدند.

موج بازداشت ها/ ادامه بازداشت مسلمانان معترض

از سوی دیگر شمار بازداشت شدگانی که به دلیل برگزاری تظاهرات در اوتار پرادش دستگیر شده اند به ۱۱۱۳ نفر و شمار کلی زندانیان به ۵۵۵۸ نفر رسیده است.

رئیس پلیس این استان گفت: نظم عمومی تحت کنترل کامل قرار گرفته و ما به استقرار استراتژیک نیروها ادامه خواهیم داد.

روز گذشته مقامات هند با پیش بینی برگزاری اعتراضات مسلمانان پس از نماز جمعه، در منطقه اوتار پرادش وضعیت آماده باش کامل اعلام و تدابیر امنیتی را تشدید کردند و در کنار آن اینترنت نیز به صورت جزئی در برخی مناطق قطع شد.

کانال محلی «ان دی تی وی» در این باره گزارش داد: گزارش های اخیر حاکی از آن است که دولت این ایالت حالت آماده باش کامل اعلام و شبکه های اینترنت را در هشت منطقه قطع کرده است.

خبرگزاری هند نیز به نقل از مدیر کل امور قانون و نظم در پلیس این کشور گزارش داد: نیروهای امنیتی در مناطق مختلف این ایالت مستقر شده اند و با مردم در این زمینه گفتگوهایی صورت گرفته است.

این خبرگزاری افرود: خدمات اینترنت در هشت منطقه برای یک روز قطع شده و محتوای شبکه های اجتماعی زیر نظر قرار گرفته شده است.

نقض قانون اساسی و تبعیض علیه مسلمانان

اعتراضات در مناطق مختلف این کشور و در محکومیت قانون جنجال برانگیز تابعیت که پارلمان اوایل ماه جاری تصویب کرد، همچنان ادامه دارد.

معترضان و سیاست مداران مخالف داخل پارلمان هند بر این باروند که این قانون تبعیض علیه مسلمانان و نقض قانون اساسی سکولار هند محسوب می شود.

تهدید مسلمانان هند به جریمه مالی و ضبط اموال

در همین راستا مقامات یک ایالت در هند مسلمانان معترض به قانون تابعیت این کشور را تهدید کردند.

به نقل از الجزیره، در پی تصویب قانون جدید تابعیت در هند که همه اقلیت‌های دینی به جز مسلمانان حق اخذ تابعیت این کشور را اعطا می‌کند، تظاهرات و اعتراضات گسترده‌ای در سرتاسر هند به راه افتاده که تاکنون باعث کشته شدن دستکم ۲۵ نفر شده است.

خبرها حاکی از آن است که مسئولان ایالت شمالی اوتار پرادش مسلمانانی را که در تظاهرات ضددولتی شرکت می‌کنند به جریمه و ضبط اموال تهدید کرده‌اند. تاکنون نیز ۲۰۰ مسلمان میلیون‌ها روپیه جریمه شده‌اند.

اعتراض به قانون تابعیت ادامه دارد؛ تدابیر شدید امنیتی در نمازهای جمعه در هند

در پی ادامه اعتراضات سراسری به قانون جدید تابعیت در هند، پلیس و نیروهای امنیتی این کشور برای برگزاری نمازهای جمعه امروز به حالت آماده‌باش درآمده‌ بودند.

به نقل از رویترز، درحالیکه دستکم ۲۵ نفر در اعتراضات سراسری به قانون تابعیت هند- که مسلمانان را از آن مستثنی کرده- ادامه دارد، برخی نقاط شاهد قطعی اینترنت است و در شهرهای بزرگ مانند دهلی نیز، تدابیر شدید امنیتی برای جلوگیری از اعتراض مسلمانان پس از برگزاری نمازهای جمعه در نظر گرفته شد.

اخراج زن نروژی به دلیل اعتراض به قانون ضداسلام

اعتراض به قانون تبعیض آمیز علیه مسلمانان تنها به خود مسلمانان منحصر نمی شود، در همین راستا دولت هند یک گردشگر نروژی را به جرم شرکت در تظاهرات ضددولتی اخراج کرد.

به نقل از رویترز، دولت هند به یک زن ۷۱ نروژی اعلام کرد هرچه زودتر این کشور را ترک کند.

این زن متهم است علیه قانون تبعیض‌آمیز که مسلمانان را از اخذ تابعیت هند مستثنی کرده، شرکت کرده است. دولت محلی ایالت جنوبی کرالا به جین یوهانسون دستور داده فوراً خاک هند را ترک کند. او برای گذراندن تعطیلات کریسمس به هند آمده است.

دولت هند یک دانشجوی آلمانی را نیز به جرم شرکت در تظاهرات ضددولتی از این کشور اخراج کرده است. گفتنی است دولت افراطی هند قانونی را تصویب کرده که در آن همه اقلیت‌ها به جز مسلمانان‌ها می‌توانند تابعیت هند را اخذ کنند.

تجمع روز گذشته هزاران دانشجوی هندی در اعتراض به قوانین تبعیض مذهبی

هزاران دانشجوی هندی در حیدر آباد هند روز گذشته ضمن تجمع و برپایی تظاهرات خواستار لغو قوانین بازنگری تابعیت شدند.

دانشجویان معترض ضمن مخالفت با اجرایی شدن قانون بازنگری تابعیت و نحوه اعطای تابعیت به مهاجرین خارجی این اقدام دولت را تبعیض مذهبی علیه مسلمانان دانستند.

دانشجویان دانشگاه عثمانیه و دیگر دانشگاه های حیدر آباد با سردادن شعارهایی اعتراض خود را با این تصمیم دولت هند اعلام کرده و تصریح کردند: دولت هند در بازگرداندن نظام طبقاتی به جامعه است.

دانشجویان هندی همچنین خواستار آزادی هزاران معترضی شدند که طی روزهای اخیر توسط نظامیان هندی بازداشته شده اند و شمار زیادی از آنها نیز دانشجو هستند.

اعتراض کنندگان معتقدند دولت دهلی نو از پیش هم به حقوق اقلیت ها و مهاجرین خارجی بی توجه بود و تصویب قوانین جدید راهی است تا به این بی توجهی صورت قانونی بدهد.

«پروفسور پی ای ویشویشور» استاد جامعه دانشگاه عثمانیه که علیه دادخواستی را نیز علیه دولت به دادگاه عالی هند تحویل داده است تاکید کرد: ما برای نسل آینده هند به پا خواسته ایم تا وحدت ملی از بین نرود.

وی گفت: قانونی که توسط دولت اجرایی شده است وحدت هند را هدف قرار داده و به زودی کشور به بخش های مختلفی تجزیه خواهد شد.

دیدبان حقوق بشر: قانون جدید هند بیانگر تبعیض علیه مسلمانان است

سازمان دیدبان حقوق بشر نیز با صدور بیانیه‌ای قانون جدید شهروندی هند را نسبت به مسلمانان تبعیض‌آمیز توصیف و پلیس هند را به استفاده غیر ضروری از خشونت شدید علیه معترضان به این قانون متهم کرد.

به نقل از SBS، سازمان دیدبان حقوق‌ بشر امروز سه‌شنبه،‌ سوم دی ماه قانون جدید شهروندی هند را نسبت به مسلمانان تبعیض‌آمیز توصیف کرد و از مقامات این کشور خواست اعتراضات مسالمت‌آمیز علیه آن را به رسمیت بشناسند.

این سازمان در بیانیه‌ای گفت: پلیس فقط علیه معترضین – از جمله تعداد زیادی دانشجو – از خشونت بیش از حد استفاده کرده و بیشتر کشته‌شدگان این اعتراضات مسلمان بوده‌اند. مقامات هندی همچنین برای جلوگیری از برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز بر ضد قانون جدید شهروندی، از قانون دوره استعماری و روش‌هایی مانند قطع اینترنت و ایجاد محدودیت در حمل و نقل عمومی استفاده کرده‌اند.

این بیانیه افزود: از سوی دیگر پلیس با تظاهرکنندگانی که از این قانون حمایت می‌کنند،‌ از جمله رهبران حزب حاکم که از خشونت دفاع کرده‌اند، برخوردی نکرده است.

واکنش نخست وزیر هند: قانون شهروندی علیه مسلمانان نیست

پس از چندین روز اعتراض و راهپیمایی اعتراضی علیه قانون جدید شهروندی در هند، نخست وزیر این کشور چند روز گذشته در سخنانی تاکید کرد که این قانون علیه مسلمانان نیست.

به نقل از خبرگزاری رویترز، به دنبال چندین روز اعتراضات مرگبار و پرخشونت در سراسر هند علیه قانون شهروندی که به گفته منتقدان قانونی تبعیض‌آمیز علیه شهروندان مسلمان است، مودی هدایت یک راهپیمایی بزرگ حزب ناسیونالیست هندو را در دهلی‌نو برعهده گرفت.

او در جمع هزاران تن از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی حزب ناسیونالیست هندو گفت: این قانون بر ۱.۳ میلیارد هندی تاثیری نمی‌گذارد و من باید به مسلمانان هند این اطمینان را بدهم که این قانون چیزی را علیه آنها تغییر نخواهد داد.دولت من اطلاعات را بدون تعصب مذهبی ارائه کرده است. مسلمانان هند لازم نیست نگران باشند . مسلمانان فرزندان این خاک هستند کسانی که اجدادشان فرزندان مادران هند بودند نگرانی از این قانون و ثبت نامشان به عنوان شهروند هند نداشته باشند.

وی ادامه داد: زمانیکه به اجرای طرح های رفاهی می پردازیم، هرگز از کسی نمی‌پرسیم که به معبد می‌رود یا مسجد.

اظهارات مودی در حالی مطرح می شود که انتخابات ایالتی دهلی نو اوایل سال آتی میلادی نخستین آزمون انتخاباتی بزرگ برای حزب ناسیونالیست هندویی است که نارندرا مودی رهبری آن ر برعهده دارد.

مسلمانان حدود ۱۴ درصد جمعیت ۱.۳ میلیارد نفر این کشور را تشکیل می دهند.

این قانون به اقلیت های غیر مسلمانی که پیش از سال ۲۰۱۵ میلادی از کشورهای افغانستان، بنگلادش وپاکستان به هند نقل مکان کرده اند، اجازه می دهد از تابعیت هند برخوردار شوند.

قانون جدید تابعیت در هند به اقلیت‌های دینی همچون سیک‌ها، هندوها، مسیحیان و پارسی‌ها اجازه می‌دهد تابعیت این کشور را اخذ کنند اما مسلمانان از شمول این قانون حذف شده‌اند. همین موضوع باعث شده تا هند دو هفته است در آشوب و اعتراض به سر ببرد. مسلمانان خواستار کنار گذاشتن رویکرد نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز دولت نارندرا مودی هستند.



دیدگاهها بسته شده است.