شرایط و آمادگی ها برای برگزاری اربعین امسال از زبان مقامات عراقی

366436_410
روزنامه عراقی «الصباح» نوشت: استان کربلای مقدس اقدامات زودهنگامی را برای برگزاری و موفقیت مراسم زیارت اربعین امام حسین(ع) اتخاذ کرده است. در سویی دیگر دولت محلی در واسط از پذیرش زایران خارجی اربعین از طریق گذرگاه زرباطیه عذرخواهی کرده است.

«نصیف جاسم الخطابی» استاندار کربلا به روزنامه الصباح گفت: کربلا زودتر برای برگزاری زیارت اربعین آماده شده و اقدامات امنیتی، خدماتی و بهداشتی ویژه این مراسم را تدارک دیده است.

الخطابی افزود: آمادگی ها با هماهنگی دولت و تیم بحران بهداشتی ویژه همه گیری کرونا و با همکاری دو آستان مقدس حسینی و عباسی به هدف موفقیت برگزاری مراسم زیارت اربعین انجام شده است.

برنامه های اربعین امسال با سالهای گذشته فرق دارد

استاندار کربلا در ادامه اظهار کرد: امسال به دلیل شرایط مربوط به همه گیری کرونا، به طور کلی با همه برنامه های زیارت های میلیونی سال های گذشته تفاوت دارد زیرا پیش بینی می شود این مراسم را امسال میلیون ها زائر از داخل کشور آن هم در صورتی که تیم بحران اجاز دهد، برگزار کنند.

الخطابی بیان کرد: این طرح شامل همه کوچه ها، خیابان ها و مناطق خواهد بود و تلاش های خدماتی، بهداشتی و گندزایی و پاکسازی اماکن حضور و تردد زائران را شامل خواهد شد. علاوه بر این تلاش های نیروهای امنیتی برای حفظ جان عزاداران نیز هست.

استاندار کربلا در ادامه صاحبان موکب های حسینی را به همکاری و هماهنگی بالا با دولت محلی از طریق کمیته موکب های حسینی در دو آستان حسینی و عباسی به منظور برگزاری مراسم و حفظ زیرساخت های شهر دعوت کرد و خاطرنشان کرد: پروژه هایی که در شهر اجرا شده، تنها به مردم استان اختصاص ندارد بلکه برای همه زائران است زیرا کربلا یک شهر جهانی است که در طول سال از زائر و میهمان خالی نمی شود.

استداندار واسط: پذیرای هیچ زائر ایرانی و غیر ایرانی نخواهیم بود/ ایران بستن پرونده اربعین را مقرر کرده

از سوی دیگر «محمد جمیل المیاحی» استاندار واسط عراق نیز به الصباح گفت: استانداری واسط از پذیرش هر گونه زائر خارجی از ایران و دیگر کشورهای آسیایی از طریق گذرگاه مرزی زرباطیه جهت شرکت در مراسم اربعین امام حسین(ع) معذور است و این موضوع به منظور جلوگیری از انتقال و شیوع کرونا بین شهروندان صورت می گیرد.

او افزود: پس از آنکه دولت عراق به ایران ابلاغ کرد که اجازه ورود زائران اربعین از ایران و هیچ کشور دیگر را نخواهد داد، دولت ایران تصمیم گرفته پرونده زیارت اربعین را ببندد.

المیاحی بر لزوم پایبندی زائران و صاحبان موکب های حسینی به تصمیمات وزارت بهداشت ویژه پیشگیری از ویروس کرونا تاکید کرد و ادامه داد: تصمیم دولت محلی در واسط در هماهنگی با تصمیم دولت مرکزی مبنی بر ممنویت ورود زائران خارجی اربعین از طریق گذرگاهها صورت می گیرد و هدف از آن تضمین سلامت شهروندان نسبت به همه گیری کروناست.

تمام تلاش ها امسال صرف خدمت رسانی به موکب ها می شود

از سوی دیگر «رحمن یسر» معاون استاندار واسط در امور فنی نیز به الصباح گفت: استانداری یک کنفرانس امنیتی- خدمامتی به منظور آمادگی برای زیارت اربعین برگزار کرده است. در این کنفرانس، اقدامات امنیتی ویژه حفظ امنیت و نظم در این مناسبت از طریق هماهنگی و همکاری بادستگاههای امنیتی در استان واسط و استان های مجاور و همچنین اقدامات خدماتی و بهداشتی مورد نظر بررسی شد.

یسر با اشاره به اینکه این کنفرانس به منظور هماهنگی و همکاری با دو آستان قدس حسینی و عباسی برگزار شد، اظهار کرد: استانداری واسط سالانه ملیون ها زائر از ایران و دیگر کشورهای آسیاسی را از طریق گذرگاه زرباطیه می پذیرفت اما امسال پس از تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت ورود زائران خارجی، تمام تلاش هایش را متوجه ارائه خدمات به موکب های حسینی کرده است.



دیدگاهها بسته شده است.