مهم‌ترین مأموریت حضرت زهرا (س) توسط دخترش به انجام رسید

توصیف «آناستازیا یژووا»، بانوی اندیشمند روس از حضرت زهرا (س)
1024636
حضرت زهرا‌ (س) ترجیح می‌داد بیشتر در خانه بماند و امور معنوی خود و تربیت فرزندان و اداره خانواده را برعهده داشته باشد، در حالی‌که شاید بتوان گفت مهم‌ترین مأموریت زندگی‌اش توسط دخترش، حضرت زینب‌ (س) در میدان جنگ به انجام رسید.

بانوی اندیشمند روس «آناستازیا یژووا» متولد مسکو در سن ۱۶ سالگی رسماً به دین اسلام گروید و پس از مطالعات فراوان و آشنایی حقیقی با آموزه‌های دین اسلام در پایان سال ۲۰۰۳ به مذهب شیعه مشرف شد. وی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده فلسفه دین مسکو سال‌ها در حوزه‌های مختلف اسلامی ازجمله عضویت در مجله زنان مسلمان روس، خبرنگار وب‌سایت‌های اسلامی و مترجم کتب نویسندگان بنام شیعه فعالیت و تلاش فراوانی برای معرفی مذهب تشیع داشته است.

وی در خصوص شخصیت مقدس زهرای مرضیه (س) به‌عنوان الگوی زنان مسلمان می‌گوید: الگوی حضرت زهرا‌ (س) برای زنان در هر دوره‌ای، قابل پیروی است، خصوصیات ایشان ویژگی‌های بنیادی یک زن واقعی را تشکیل می‌دهد؛ خصوصیاتی از قبیل یک همسر عاشق و خوب بودن که سیما و رفتارش همیشه شوهرش را جذب می‌کند و یک مادر عالی که قادر است قهرمانان و افراد انقلابی را پرورش دهد.

از سوی دیگر ویژگی‌هایی چون توجه به سیاست، عدالت و زندگی امت، در ایشان وجود دارد. چون زنی که علایقش محدود به مسائل خانواده و خانه‌اش است نمی‌تواند پسری را چون حسین‌ (ع) پرورش دهد. روشن است که روحیه قهرمانی و شهادت در قلب حضرت زهرا‌ (س) وجود داشته و ایشان پرتوی از آن را به فرزندانش منتقل کرده است.

حضرت زهرا‌ و حضرت زینب‌ (س)، هم به زندگی خانوادگی و هم به مبارزه و سیاست توجه داشتند؛ حضرت زهرا‌ بیشتر روی مسائلی مثل همسر و مادر بودن تمرکز داشت و ترجیح می‌داد در خانه بماند و در خانه‌اش احساس نزدیک‌تر شدن به خداوند را داشته باشد، در حالی‌که مهم‌ترین مأموریت زندگی‌اش توسط حضرت زینب‌ (س) در میدان جنگ به انجام رسید؛ یعنی بیرون از خانه؛ هرچند حضرت زینب‌ هم همسر و مادر خوبی بود.

این‌ها جنبه‌های یک الگوی واحد است که در جهان امروز که در آن بسیاری از زنان مسلمان در ارزش‌های دنیوی و خرده‌بورژوازی غرق می‌شوند و هر گونه روحیه قهرمانی و انقلابی را از دست می‌دهند بسیار قابل پیروی است. زنان ما امروز به مبارزه برای عدالت کاری ندارند، هرچند ممکن است حجاب و حلال و حرام را رعایت کنند. ارزش‌های حضرت زهرا‌ و حضرت زینب‌ (س) درون جامعه امروزی بانوان مسلمان نیاز به نوعی احیا و تجدید دارد.



دیدگاهها بسته شده است.