همزمان با فرا رسیدن عید سعید غدیر خم (عیدالله اکبر) روز گذشته (جمعه 31 اگست مصادف با 19 ذی الحجه 1439 – علماء وامامان جمعه وجماعت باحضور امام جمعه مرکزی شهرکویته علامه استاد محمد جمعه اسدی، جشن بزرگی را باشرکت باشکوه علاقه مندان وپیروان مولای متقیان(ع) درامام بارگاه(مسجد) حضرت موسی بن جعفر علیه السلام برگزار نمودند.
در این مراسم علاوه برسخنرانان، مداحان ومنقبت خوانان امام جمعه شهرکویته ومدیرمسئول حوزه علمیه جامعه امام صادق علیه السلام جناب علامه استاد محمدجمعه اسدی ضمن تبریک این عید سعید ولایت وامامت به تمامی مسلمانان جهان فرمود : عید غدیرخم سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت امیر المومنین علیه السلام را بر جمیع مسلمانان جهان و پیروان ولایت تبریک و تهنیت عرض مینمایم.
وی افزود:عید غدیر محل وحدت شیعه و سنی است، ما باید همه مسلمانان را در عید غدیر شریک بدانیم و غدیر عامل تحکیم وحدت امت اسلام است و چیزی که در عصر حاضر جهان اسلام بدان نیازمند است دست برادری شیعه و سنی است تا با اتحاد خود ضربات سختی را برتوطئه های استکبار وارد کنند.
امام جمعه شهرکویته با اشاره گزرا به واقعه روز غدیر خم اذعان کرد: در مسأله غدير حقايق بسيارى نهفته است .
عده ای می گویند در کلام پیامبر «مولا» به معنای دوست است و در حقیقت پیامبر اعلام کرده علی را دوست می دارد اما جای سوال اینجاست که آیا در آن گرمای طاقت فرسا پیامبر هزاران نفر ار جمع می کند و بعد از ساعت ها انتظار، پیامبر تنها قصد اعلام « دوست داشتن علی(ع) را داشته است؟ که به روشنی مشخص است این حرکت عظیم برای کار تکراری که قبل از این واقعه هم پیامبر اعلام کرده بودند صحت ندارد و قابل قبول برای هیچ عقل سالمی نیست.
علامه استاد اسدی: درادامه به جایگاه غدیر در نظام فکری شیعی فرمود: خبر غدیر خم، ستون بنای عقاید شیعه است؛ زیرا رأس عقاید شیعه، مسئله امامت است و شیعه، به خاطر این شیعه است و فرق اساسی ما با برادران اهل سنت، همان اعتقاد به امامت امیرالمؤمنین علیه السلام است. این اعتقاد، دلایل مختلف نقلی و عقلی دارد که در میان دلایل نقلی، مهمترینش، حدیث غدیر است و این حدیث، نقش مهمی در شکل دهی عقاید شیعی دارد و پنجمین بنای عقاید شیعه به شمار می آید.
واز لحاظ تاریخی، یک زاویه پنهان غدیر که هنوز پنهان مانده و ما بر عکس آن پای فشردیم، این است که می گوییم مردم واقعه غدیر را فراموش کردند، در حالی که بعد از بررسی تاریخی این موضوع، می فهمیم که این گونه نیست. گرچه در زمان های بعد، غدیر، سانسور شد، اما غدیر از یاد مردم نرفته بود و عموم مردم در زمان بیماری پیامبر صلی الله علیه وآله، فکر می کردند که امیرالمؤمنین علیه السلام، خلیفه است و اکثر مردم می دانستند که جانشینی پیامبر صلی الله علیه وآله، حق حضرت علی علیه السلام است.
پیغمبرصلی الله علیه وآله رسالتش را ابلاغ و حجت را تمام کرد و به گوش مردم رساند و خدای متعال گفته بود که اگر به مردم ابلاغ نکنی، «ما بلغت رسالتک». پس آن حضرت در غدیر، رسالتش را تمام کرد و همه آن را دریافت کردند؛ اما این که چه اتفاقی افتاد که این موضوع عوض شد، مسئله ای است که باید بررسی شود.
حضرت استاد فرمودند: زنده نگه داشتن این عید (غدیرخم) نه به این است که چراغانى بشود و قصیده خوانى بشود و مداحى وشعرخوانی بشود ، اینها خوب است اما مسأله این نیست ، مسأله این است که به ما یاد بدهند چطور باید تبعیت کنیم.
ولایتى که در حدیث غدیر است به معناى حکومت است نه به معناى مقام معنوى، حضرت امیر است که غدیر را به وجود آورده است ، مقام شامخ اوست که اسباب این شده است که خداى تبارک و تعالى او را حاکمقرار بدهداست.
پیغمبر اکرم (ص) در قضیه غدیر و در مقابل چشم مسلمانان و دیدگان تاریخ کسى را به عنوان جانشین خود تعیین کرد که به طور کامل از ارزش هاى اسلامى برخوردار بود.
کلام آخر: اما آنچه که جامعه ومردم ما ازآن درس بگیرد اینستکه : سستی و دنیاطلبی و دنیا زدگی است که جامعه را به سوی انحراف میکشاند و در سقیفه (واقعه بعدازغدیر) هم همین دنیاطلبی، عافیت طلبی و سستی، باعث شدند که مسیر اسلام، منحرف شود. ما نیز باید به اصول و ارزش های اسلام برگردیم و از دنیاطلبی، وفحشاء دور باشیم و سبک زندگی ما، اسلامی شود، چون درصورت نهادینه کردن، غناء، رقص، سازوآواز وترویج فحشاء به بهانه ی فرهنگ (رسم ورواج هزاره گی) هم مردم وهم جامعه ونسل بعدازما رو به تباهی وخواری خواهد قدم گذاشت!
همچنین در پایان این مراسم عظیم از مهمانان مولای متقیان با سفره ی مملو ازشیرینی و… استقبال صورت گرفت.