خوبان را الگو قرار دهیم!

23435432

دوستان عزیز و همراهان میهمانی بزرگ الهی!

سلام و درود بر شما که دهه اول از ماه خدا را پشت سر گذاشتید و ان شاءالله بهره کافی از برکات این ضیافت بزرگ را برده اید. امشب هم به یک امتیاز و یک برنامه دقت کنیم:

امتیاز دهم: قرار گرفتن در کنار اولیاء خدا

پیامبر عزیزما صلی الله علیه و آله در جمعه آخر ماه شعبان و در خطبه خود فرمودند: «مردم همانا ماه خدا بابرکت و رحمت و مغفرت، به شما روی آورده است… آن ماهی است که در آن به میهمانی خداوند دعوت شده اید…» به نظر شما مخاطب این کلام نورانی کیست؟ آری مخاطب همه هستند، همه مردم از افراد خطاکار گرفته تا مسلمانانی که مراقب هستند گناه نکنند و تا مؤمنین، صالحین و متقین و باز هم بالاتر تا اولیاء خدا و حتی شخص ولی الله الاعظم امام زمان ارواحنا فداه. همه و همه در این ضیافت دعوتند. پس یک نکته مهم و یک فرصت استثنایی! در این ماه من در کنار اولیاء خدا و با آنان به یک میهمانی دعوت شده ام. هم افتخاری بزرگ و هم فرصتی ارزشمند که تلاش کنم در کنار ایشان بمانم و در عقیده و عمل از آنان جدا نشوم و هرچه بیشتر به آنان نزدیک گردم.

برنامه دهم: الگو قراردادن خوبان

از آنجا که این ماه، ماه خودسازی و رشد و کمال است و یکی از راههای پیشرفت معنوی داشتن الگو و نگاه کردن به افراد موفق است، در این ماه با مطالعه و دقت در زندگی خوبان از رفتار نیک آنان درس بگیریم.

یکی از شخصیت های بزرگ در عالم اسلام، حضرت خدیجه سلام الله علیها است که الگوی نیکویی برای ما هستند و امشب  (شب دهم ماه رمضان) سالگرد رحلت این بانوی باعظمت است لذا به 5 ویژگی مهم ایشان اشاره می کنم:

1- دوست داشتن برای خدا

حضرت خدیجه سلام الله علیها رسول خدا صلی الله علیه و آله را برای خدا انتخاب نمود و در راه این انتخاب از بسیاری دوستی ها، امکانات و موقعیت ها گذشت. ما هم سعی کنیم هرکس و هرچه را دوست داریم فقط به خاطر خدا باشد.

2- اعلام صریح باورها

حضرت خدیجه با صراحت اعلام نمودند، من هرچه دارم هدیه نمودم به محمد صلی الله علیه و آله و خود مطیع او هستم. و با این اعلام روشن، منحرفان را از خود ناامید کردند. اما اگر انسان باورهای دینی خود را واضح و روشن بیان نکند ممکن است دوستان ناباب طمع کنند و مکرّر برای جذب او تلاش نمایند.

3- گذشتن از دنیا برای دین

در زندگی هر کسی دو راهی هایی پیش می آید که باید یکی را انتخاب کند و گاهی امتحان سختی خواهد بود. اما حضرت خدیجه سلام الله علیها که از جهت دنیایی موقعیت بسیار بالایی داشت، وقتی مشرکان به او گفتند یا باید ما را انتخاب کنی یا محمد (صلی الله علیه و آله) را او با کمال آرامش و بدون هیچ تردیدی پیامبر را انتخاب و از همه جلوه های دنیایی چشم پوشید و البته به سعادت دنیا و آخرت رسید.

4- استقامت در دین

کم نیستند افرادی که ادعای دین داری داشتند اما در مواجهه با سختی ها عقب نشینی کردند اما حضرت خدیجه در همه ناملایمات و سختی ها در کنار رسول خدا صلی الله علیه و آله بود و هرگز در راه خود تردید نکرد.

5- یاری دین خدا با مال و جان

همه می دانیم حضرت خدیجه سلام الله علیها اموال بسیار فراوانی داشت که در زمان خود بی نظیر بود اما در اولین فرصت عمویش را مأمور نمود که در کنار خانه خدا با صدای بلند اعلام کند: مردم، خدیجه تمام اموال و امکانات و مهریه و هدایا و هرچه داشت همه را بخشید به محمد صلی الله علیه و آله و به این کار افتخار نمود تا کسی نگوید پیامبر از اموال همسرش استفاده می کند. و نیز سختی های مختلف را به جان خرید. رحمت الهی بر آن بانوی بزرگ عالم اسلام.

و امید که ما هم از او بیاموزیم…

التماس دعا – حاجی علی رامیز

 



دیدگاهها بسته شده است.