“حجت در عصر غیبت!؟ “

حجت در عصر غیبت!”

پرسش: چگونه میتوان از وجود امام و حجت غائیب خدوند بهره جست؟

پاسخ:ٓ البته این پرسش یا بهتر است بگویم شبهه بسیار عمر طولانی دارد و زمان آن به درازایی عصر غیبت است یعنی از همان آغاز مخالفان تشیع و منکران امام غائیب این شبهه را مطرح نموده اند که پاسخ ها خود را دریافت نموده اند و شاید هیچ وقت هم به قناعت نرسیده اند که چرا که اگر قضیه غیبت را در ترازوی عقل خویش بسنجیم و عمر طولانی حضرت را با عمر انسان های معمولی قطعا قابل باور نیست اما اگر به خدا و قدرت و توانایی های او و مسأله بقأ و دوام حجت و نماینده او در روی زمین معتقد باشیم همان عقل منکر به عقل قبول کنند بدل خواهد شد و طولانی بودن عمر حضرت را نیز خواهد پذیرفت.

images (16)

****
سخن دیگر اینکه این بحث چنان چالش برانگیز و سخت است که پاسخ دادن آن در فضایی مجازی و پیامکی بسیار سخت و دشوار است کاش می شد کلاسی شبهه شناشی دایر میگردید و در آن کلاس ها به صورت مفصل و ساعت در این خصوص بحث میشد. با تمام این دشواری ها بنده تلاش خواهم کرد که به سهم خودم به صورت بسیار فشرده و شماره وار به این پرسش یا شبهه پاسخ گویم و امیدوارم که برای شما ها قناعت دهنده باشد و بتوانید از آن در برابر شبهه افکنان استفاده نمایید:
1- انسان بیهود آفریده نشده و خداوند از روح خود در کالبد بی جان او دمیده و با روح خود به وجود بی جان او جان بخشیده است.
2- هدف انسان همانا بازگشت به سوی خداوند خواهد بود و باید مسیر بسیار طولانی و پرچالش را طی نماید.
3- خداوند انسان ها را همانند رمه بی چوپان رها نکرده بلکه در هر زمان برای هدایت وی راهنمایانی برگزیده است.
4- عصر نخست هدایت که از آن میتوان به عصر نبوت یا رسالت نام برد از آدم شروع و به حضرت خاتم ختم میشود.
5- عصر دوم هدایت با عنوان امامت از وفات حضرت خاتم شروع و تا پایان جهان ادام خواهد یافت.
6- زمین در هیچ دوره تاریخی از حجت خالی نبوده است و حجت خدا چه به صورت آشکار و چه پنهان همیشه بوده اند.
7- غیبت و عدم حضور ظاهری حجت خدا تنها به امام زمان و عصر کنونی مربوط نمیشود بلکه در بسیاری از دوره ها در تاریخ جماعتی زیادی از انبیا و اولیا و حجت های خداوند به صورت پنهان و ناشناس در زمین و در میان مردم و جامعه حضور داشته است.
8- باید بدانیم که مقام و وظیفه حجت خدا بسیار بالاتر و مهم تر از وظیفه یک حاکم یا پادشاه و مصلح اجتماعی است.
9- حجت خداوند انسانی برگزیده ای خداوند است ک تمام تداوم حیات و زندگی تمام موجودات به وجود مبارک او بستگی دارد.
10- حجت خدا واسطه فیض و منبع امن و امان اهل زمین است.
11- ایمان به امام غائیب سبب امید به آینده خواهد شد و انسان های مؤمن را همواره شاداب و امیدوار نگه میدارد.
12- ایمان به حجت خدا باعث حفظ دین خدا و بقآ دین باوری و خدا باوری در میان جوامع انسانی خواهد شد.
13- امام به ظاهر غایئب به گونه ای مباشر در هدایت مردم بوده و سهم بسیار زیادی در دین باوری دارد.
14-ایمان به منجی و حکومت و عدالت و… مهمترین آرزوی بشری است که در تمام ادیان وجود دارد.
15- غیبت امام به معنای قطع رابطه مطلق با مردم نیست، بلکه به طور ناشناس در جامعه حضور دارد و رخداد های بزرگ اجتماعی مردم را رصد نموده و همواره یاری دهند مردم و مستضعفان است.
16- استفاده از نور هدایت امام غائیب همانند استفاده از نور خورشید در پشت ابرها است.
17- غیبت قطعا به معنایی عدم و نبود امام نیست بلکه به معنایی عدم ظهور امام است.
18- تحلیل عقلی این مسأله بسیار مهم با عقل بشر قابل درک نیست چرا که عقل انسانی بسیار ناتوان بوده از درک بسیاری از حکمت های الهی از جمله مسأله غیبت امام و چرایی و چیستی آن عاجز است.
19- در تاریخ اولیای بسیاری همچون: حضرت خضر، موسی، یونس، عزیر، ابراهیم، ذوالقرنین و… بسیاری دیگر در زمان خود غیبت داشته اند و بسیاری تا پایان عمر خود همچنان به صورت ناشناس در میان قوم و مردم خویش زیسته اند.
20- در نهایت اینکه؛ اعتقاد به امام غائیب که مقام و جایگاه بسیار بالاتر از یک مصلح اجتماعی و یا از یک حاکم و پادشاه دارد؛ منبع فیض الهی؛ امان اهل زمین؛ کمک گار ناشناس مردم؛ مایه امید به آینده بهتر و زنده نگهداشتن امید در دلهای مردم است.
****
سخن آخر اینکه معتقدان به امام غائیب او را همچون خورشید پشت ابر میدانند که همانگونه که مردم و هستی از نور خورشید در پشت ابر بهره می برند، بشریت از نور هدایت و فیض و برکت و امان و تداوم و تضمین حیات و… از وجود امام غائیب بهره می برند! اینکه چرا و به چه دلیل این همه زمان طولانی زمان غیبت امام طول کشیده از حکمت های الهی است که کسی جز خود خدا نمی داند، پس کسیکه خداوند، انبیا، معاد و اخرت و…. را قبول داشته باشد جریان غیبت طولانی و عمر طولانی امام عصر و نیز کارایی او و حجیت او برایش کاملا قابل قبو است ولی اگر کسانی به قدرت و توانایی خداوند شک داشته باشد و به مسأله غیبت و عدم کارایی امام اشکال کند هیچ سخن و مجادله با او درست نیست چرا که او شبهه در این خصوص را با عقل ناقص و ناتوان بشری محاسبه میکند که عقل بشر از درک بسیاری از موارد از جمله حکمت الهی در فلسفه غیبت کاملا عاجز است. بدرود.

٭٭٭٭٭

م، خرمی

٨ سرطان ۹۹



دیدگاهها بسته شده است.