شأن نزول سوره کوثر


فاطمیه آمد و آن مونس و همدم کجاست؟ شمع میپرسد ز پروانه گل نرگس کجاست؟
در عزای مادرت یابن الحسن یکدم بیا ، تا نپرسد این جماعت بانی مجلس کجاست

28164900_2091843347758173_5640915929982507393_o

برگزاری مجلس عزا و سوگواری بعد از نماز مغربین در جمع نمازگزاران

شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) تسلیت باد
سلام و درود خدا بر یگانه بانوئی که در عرش الهی محبوب ملائکه مقرب و هم کلام با برترین آنان و حامل علم خدا یعنی جبرئیل امین بود. درود بیکران خداوند بر فاطمه(س) که بهجت قلب و نور چشم رسول (ص) و عزیزترین انسان ها در پیشگاه او بود؛ وجودی که نور پیامبر(ص) سراسر او را احاطه نموده بود و از جهت شبیه ترین مردم در رفتار و کردار به رسول خدا بود.
حضرت فاطمه، برترین بانو سرور زنان عالم، دختر پیامبر اسلام و خدیجه کبری(س)، همسر امام علی(ع) و یکی از پنج تن آل عبا (اصحاب کساء) و بزرگ بانویی است که آیینه تمام نمای پیامبر اسلام اسلام است. ایشان، در جریان غصب فدک و دفاع از خلافت امام علی(ع) خطبه‌ای خواند که به فدکیه معروف است.به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها مجلس عزا و سوگواری بعد از نماز مغربین در جمع نمازگزاران به سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین حاج آقا محمد جمعه اسدی امام جمعه شهر کوئته وپرنسپل جامعه امام صادق (ع) در مسجد جامعه امام صادق علیه السلام برگزار گردید.
فراز از سخنان امام جمعه کوئته:
استاد معظم له قبل از ذکر مصیبت حضرت زهراء به تفسیر مختصر آیه کوثر(که این آیه در شأن حضرت فاطمه نزول شده) پرداخته و اینچنین توضیح داد:
شأن نزول سوره کوثر
در شان نزول اين سوره مى خوانيم : “عاص بن وائل “كه از سران مشركان بود پيغمبراكرم (ص) را بـه هـنـگام خارج شدن از مسجدالحرام ملاقات كرد, و مدتى باحضرت گفتگو نمود, گروهى از سران قريش در مسجد نشسته بودند و اين منظره رااز دور مشاهده كردند, هنگامى كه “عاص بن وائل ” وارد مسجد شد به او گفتند: با كه صحبت مى كردى ؟ گفت : با اين مرد “ابتر

28056191_2091843367758171_3953905968535610544_n

تـوضـيـح ايـن كه : پيغمبراكرم (ص) دو فرزند پسر از بانوى اسلام خديجه داشت : يكى “قاسم ” و ديـگرى “طاهر” كه او را “عبداللّه “نيز مى ناميدند و اين هر دو در مكه از دنيا رفتند, و پيغمبر اكرم (ص) فاقد فرزند پسر شد اين موضوع زبان بدخواهان قريش را گشود و كلمه “ابتر” (يعنى بلاعقب ) را براى حضرتش انتخاب كردند، فكر مى كردند با رحلت پيغمبراكرم (ص) برنامه هاى او به خاطر نداشتن فرزند ذكور تعطيل خواهد شد و خوشحال بودند.

قـرآن مـجـيـد نـازل شـد و بـه طرز اعجازآميزى در اين سوره به آنها پاسخ گفت و خبر داد كه دشـمـنـان او ابـتر خواهند بود و برنامه اسلام و قرآن هرگز قطع نخواهدشد, بشارتى كه در اين سوره داده شده از يكسو ضربه اى بود بر اميدهاى دشمنان اسلام و از سوى ديگر تسلى خاطرى بود بـه رسـول اللّه (ص) كه بعد از شنيدن اين لقب زشت و توطئه دشمنان قلب پاكش غمگين و مكدر شده بود.

 



دیدگاهها بسته شده است.