حجت السلام و المسلمین حاج آقای اسدی: عمل انسان بیان گر و معِرّف وی می باشد

Juma prayer

کویته (جامعه) : نماز با فضلیت جمعه ای این هفته به امامت مدیرمحترم جامعه امام صادق (ع) و امام جمعه شهر کویته، حجة الاسلام و المسلمین الحاج استاد اسدی، اقامه شد.

ایشان در خطبه ی اول اش، بعد از حمد وسپاس الهی و توصیه مؤمنین و نماز گزاران به تقوای الهی و دوری از معاصی، حدیث را از امام صادق رئیس مذهب تشیّع برای مأمومین و نمازگزاران خوانده و درتوضیح آن فرمود: حضرت امام صادق (ع) فرموده است؛ تا زمانیکه انسان از دورن خودش یک واعظ و نصحیت کننده ای را پیدا نکرده و آن نیروی موعظه گرش بیدار نشده است هیچ گاهی موعظه ای دیگران گرچند واعظ توانا و قوی باشند؛ در آن اثر نخواهد کرد.

مَن لَم يَجعَلِ اللَّهُ لَهُ مِن نَفسِهِ واعِظاً فَإنَّ مَواعِظَ النّاسِ لَن تُغنِيَ عَنهُ شيئاً؛
هر كه خداوند او را پندآموز خويش نساخته، هرگز پندهاى مردم، او را سودى نمی دهد. (الكافى ، ج 2، ص 151)

ایشان همچنان افزود: انسان باید از نفس خودش موعظه گر داشته باشد تا که از معاصی و کارهای زشت و ناپسند دور بماند، تا آن زمان که انسان از دورن خودش تغیر پیدا نکند و یک پیشیمانی دورنی برایش بوجود نیاید؛ دیگران هرچند آن فرد را نصیحت و موعظه نماید در آن شخص اثر نخواهدکرد.

انسان باید خود راه را، از بی راهه تشخیص دهد، وگرنه موعظه و نصایح دیگران کارساز نخواهدبود.

زمانیکه نفس انسان و قلب انسان خوب و بد را فهمید و این دو را از هم تشخیص داد؛ آن زمان است که خود بخود موعظه ی نفسش آنرا از رفتن بسوی کارهای ضد اخلاقی جلوگیری می نمایند.

انسانها از ظاهرش، چهره و رفتارش فرق نمی شود بلکه عمل آن بیان گر و معِرّف آن می باشد.

الحاج استاد اسدی در ضمن حدیث دیگری از امام صادق (ع) اشاره کرده و افزود: سه چیز هست که انسان را، ( بویژه مرد را) زبون و خار می سازد؛ 1 – حسد: حسودی عملی هست که جزء خود انسان حسود دیگر بهیچ کسی ضرر نرسانده و خود آن شخص را نابود می سازد، چنانچه امام علی (ع) فرموده است؛ « الحسود لایسود » که از این حدیث دو قسم و دو جور معنای را میتوان فهمید؛ 1 – انسان حسود هیچ وقت نمی تواند که سیادت نماید. 2 – انسان حسود هیچ گاهی از رفتار و گفتارش سودی نخواهد برد.

حسد مثل آتش است که تمام اعمال انسان را می سوزاند.

2 – سخن چینی: که سخن چینی عملی است که باعث خراب شدن میانه دو انسان می شود که ممکن باهم دوست صمیمی بوده باشد در نتیجه باعث بد بختی انسان ها می شود.

3 – سبُک سری : که این عمل نیز باعث ایجاد رابطه ای بد و ایجاد فاصله بین انسان ها میگردد.

 ثَلاثَةٌ تُزري بِالمَرءِ : الحَسَدُ والنَّميمَةُ والطَّيشُ؛
سه چيز است كه مرد را زبون می سازد : رشك ، سخن ‏چينى و سبُك ‏سرى.
بحارالأنوار ، ج 75، ص 229

حجة الاسلام و المسلمین الحاج استاد اسدی در ضمن خطبه ای دومش نیز در ضمن حدیث از حضرت امام رضا (ع) فرمود:ایمان انسان کامل نمی شود مگر به سه چیز؛ 1 – تفقه در دین؛ هر انسان می خواهد که ایمانش کامل شوند باید دین شناس باشد و آگاه به مسایل و احکامی دینی.

2 – تدبر نیکو و سنجیده در کارهای روزه مره ای زندگی و معیشت در زندگی اش؛ هر انسان که می خواهد ایمانش کامل گردد باید مواظب رفتار و گفتارش در طول زندگی خود باشد تا که ایمانش کامل شود.

3 – صبر و شکیبای در مصبیت و بلاها؛ هر انسانیکه در مقابل مصیبت که برایش پیش می آید و یا بلای بسرش نازل می شود صبوری نمود و در برابر همه ای مصایب و بردباری از خود نشان داد خداوند ایمانش را کامل می نماید. در صورت که انسان در مقابل بلاها و مصیبت ها؛ صبر پیشه ای خود نکند هیچ گاهی توقع ایمان کامل داشتن را نداشته باشد.

ایشان در اخیر خطبه هایش اشاره به مسایل روز نموده افزود: ما از حکومت می خواهم که امنیت را در سراسر کشور بویژه در کویته بلوچستان برقرار نموده و دهشتگردی و ترورهای هدفمندانه دشمنان را جلو گیری نموده و لانه ای آنها از ریشه نابود سازند.

الحاج استاد اسدی همچنان در باره قتل مظلومانه و بیرحمانه ای دختر 6 ساله بنام (سحر بتول ) که در تاریخ 29 اکتوبر بطوری مرموزانه بقتل رسیده بود؛ را بار دیگر تقبیح کرده و خواهان دستگیری قاتل آن مظلومه شده افزود: حکومت پاکستان دارند کم کم بی کفایت خود را در اجرای عدالت و احکام و دستورات اسلامی نمایان می سازند! در طی چندین سال است که تروریست ها و دهشتگرد ها دارن مردم مظلوم را در گوشه گوشه این سر زمین می کشند، ولی حکومت تا هنوز هیچ گونه قدام جدی در این رابطه نکرده است! از این معلوم می شود که حکومت قولی را که می دهد به آن عمل نمی نمایند. همچنان در اخیر قتل علامه محمد نواز را که دو روز قبل در اسلام آباد به شهادت رسیده است را یک عمل غیر انسانی دانسته و آن را محکوم نموده افزوده که حکومت نواز شریف در فکر حفظ کرسی ریاست مانده و در فکر امنیت شهروندان پاکستان نبوده و نیست. از این جاست که یک حکومت فاسد و غیر مسؤل می باشد.



دیدگاهها بسته شده است.