اهانت رئیس جمهور آمریکا حتی به مردم آفریقا وآمریکای لاتین حاکی از عدم تعادل روحی و روانی اوست.

24958885_2053504751592033_731917133052266671_oب

آیین عبادی وسیاسی (نماز جمعه) این هفته باحضور پرشکوه مؤمنین به امامت حجة الاسلام والمسلمین الحاج محمد جمعه اسدی مدیر مسؤل حوزه علمیه جامعه امام صادق  علیه السلام در امام بارگار کلان( هزاره) برگزار گردید.

بسم الله الرحمن الر حیم

علامه محمد جمعه اسدی بعد از حمد و سپاس خداوند ودرود و صلوات بر محمد و آلش با توصیه وسفارش مؤمنین به تقوای الهی وپیروی از شرع وشریعت وائمه هدی (ع) وانبیاء ومرسلین وپیروی از حقیقت اسلام وقرآن و دوری ازگناه ومعصیت ومبارزه با نفس اماره ودوری ازشیطان فرمودند :  تقوای وپرهیز گاری بهترین زاد وتوشه است. همچنانکه خداوند متعال در قران می فرماید إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم. (گرامی ترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست.

همچانکه پیامبر گرامی اسلام(ص) در تفسیر این ایه مبارکه می فرماید:«خداوند به وضع خانوادگی ونسب نگاه نمی کند و نه به اجسام شما ونه به اموالتان ، ولی نگاه به دل های شما می کند کسی که قلب صالحی دارد خدا به او لطف و محبت می کند شما همگی فرزندان آدمید ومحبوب ترین شما نزد خدای متعال با تقواترین شماست.

امام جمعه شهر کویته در ابتدا، با بیان گرامیداشت ولادت حضرت زینب کبری (س) افزود: صبر و شکیبایی از ویژگی‌های مهم این بانوی بزرگ اسلام است و باید شکیبایی و صبر حضرت زینب(س) را در جامعه نهادینه و ترویج کنیم، و بانوان جامعه به خلق زینبی آراسته ، و فداکاری، ایثار و عفت را اساس کار خویش قرار دهند .

         ایشان درادامه سخنانش را  در رابطه  با مسؤلیت واینکه انسان چه ذمه داری هایی  دارد با اشاره به آیۀ مبارکۀ 36 سوره اسراء  که خداند متعال در قران می فرماید:( إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُۆادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْۆُلاً ) ترجمه:به تحقیق که گوش و چشم و قلب، همه مورد پرسش واقع خواهندشد۔

وی دراین باره چنین تصریح نمود: یکی از مسائلی که از اهمیت والایی برخوردار است ، مسئله ، حسّ مسئولیت و مسئولیت پذیری است. انسانی که عاقل و مختار است و درک و شعور دارد، نمی تواند نسبت به خودش و اطرافیانش بی تفاوت باشد و احساس مسئولیت نکند. رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: همه شما مسئول هستید حتی انبیای الهی و اولیای الهی هم مسئول هستند. اما ما در مقابل چه چیزهایی مسئولیت داریم؟

امام جمعه کویته درهردو خطبه به اقسام مسئولیت اشاره نموده فرمودند:  چهار تا از اقسام مسئولیت را برای شما عرض خواهیم نمود که در مقابل این موارد مسئولیت داریم و نباید نسبت به آن ها بی تفاوت باشیم

اول. مسؤلیت در برابر خداوند:

اولین و مهمترین مسئولیت انسان در این دنیای خاکی، مسئولیت او در برابر خداوند متعال است. معبودی بزرگی که تمام امکانات سعادت و و کمال را برای او فراهم نموده است سزاوار است که این بنده ناتوان به اندازه توان خود قدر دان و حق شناس نعمت‎های معبود ومخلوق خود باشد و در برابر او مسئولیت های را که به او واگذار شده است به انجام واتمام برساند.

بنا براین اولین مسؤلیت که ما در قبال خداوند داریم معرفت و شناخت خداوند است که این  ادای مسؤلیت برمی گردد به شناخت خداوند اگر خداوند را نشناسیم چگونه ادای مسؤلیت نمائیم؟!پس ماباید در مرحله ای اول خداوند را بشناسیم وجود و و حدانیت خداوند را باعقل و دلیل عقلی ثابت نمائیم که:  مَعْرِفَةُ اللَّهِ سُبْحَانَهُ أَعْلَى الْمَعَارِفِ. معرفت خداى سبحان بلند ترین مرتبه معرفت هاست.

دوم: مسؤلیت در قبال پیامبر(ص)

دومین مسؤلیت انسان در قبال پیامبر است زیرا ما مسولیم همچنانکه قران می فرماید: « أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ» از خدا و پیامبرش حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم اطاعت کنید. «مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ»؛ هر چه پیغمبر برای شما آورده بگیرید. چرا؟ چون «وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَی»؛ پیغمبر هیچ وقت از روی هوای نفس حرف نمی زند. هر چه می گوید وحی است؛فرمایشات دات اقدس الهی است  .فلذا ما در مقابل فرمایشات پیامبر معظم اسلام مسؤل هستیم که باید ادای مسؤلیت نمائیم.

سوم :مسؤلیت در مقابل امامان (ائمه معصومین علیهم السلام )

قرآن می فرماید «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی اْلأَمْرِ مِنْکُمْ ؛ ای کسانی که ایمان آورده‏اید، اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولوالامر (اوصیای پیامبر) را (نساء/59). ما معتقدیم که «أولی الأمر» همان ائمه طاهرین (ع) هستند که اطاعت از ابشان در طول اطاعت از خدا و رسول قرار دارد؛ زیرا ائمه طاهرین مبیّن و مکمل دین هستند. کلیات دین اسلام که در قرآن آمده، توسط چهارده معصوم (ع) روشن و جزئیات آن نیز بیان می گردد.

پس بنابراین ما در برابر ائمه هدی مسؤل هستیم والین مسؤلیت ما نسبت به اهلبت این است که انهارا بشناسیم زیرا که کسی که اولیای خودرا نشناسد وبه صفات وسیره ایشان اگاهی نداشته باشد چگونه می تواند پیروایشان باشد شیعه یعنی پیرو وپیروی از امام علیه السلام این موضوع به قدری اهمیت دارد که پیامبر اکرم صل الله علیه واله فرمود کسی که بمیرد در حالیکه امام زمان خودش را نشاسد به مرگ جاهلیت مرده است فلذا اول ما باید ائمه هدی را بشناسیم بعد از فرمایشات وسیرۀ پاک ائمه اطهار پیروی کنیم. شناخت و معرفت ائمه اطهار‌(س) قدم اول برای انجام وظیفه ما شیعیان نسبت به آنها است.

چهارم :مسئولیت در مقابل اعضاء و جوارح

چهارمین مسئولیت من و شما، مسئولیت در مقابل اعضایمان است. دقت کنید این دست و پا و گوش از خودش اختیار ندارد. اختیار این ها دست من و شماست، این عقل و فکر و منش ماست که به این ها فرمان می دهد، امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:

العقولُ أئِمَهُ الأفکار وَالأفکارُ أئِمَهُ القُلُوبِ وَ القُلُوبُ أئِمَهُ الحَوَاسِّ وَالحَواسُّ أئِمَهُ الأعضاءِ

فکر پیشوای درک است، و درک پیشوای حس است؛ یعنی اول عقل است بعد فکر است. این روایت خیلی زیباست و نیاز به توضیح دارد، فرمود: اول عقل است بعد فکر است، فکر از عقل خط می گیرد. انسانی که عاقل نیست فکر هم ندارد چون اول عقل است بعد فکر، و بعد قلب است؛ یعنی درک. عقل به فکر خط می دهد، فکر به قلب خط می دهد، و قلب به حس و حس به عضو؛ یعنی دستی که شما به سر یک مظلوم می زنید این چهار پنج مقدمه قبل از آن را طی کرده است. پس خودش هیچ کاره است. شما در مقابل این دست مسئولید، این چشم که خودش به جایی نمی افتد شما با آن نگاه می کنید، این گوش که خودش استماع ندارد شما وسیلة آن را فراهم می کنید. لذا قرآن می فرماید: «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولا  ممکن است کسانی اشکال کند که چرا خداوند از اعضاء متعدده انسان وحواس پنچگانه انسان فقط چشم وگوش وقلب را گفته است چرا باقی اعضاء وحواس را ذکر نکرده است ؟!

مثلاً چرا حس بویایی را نگفته، چراحس لامسه و چشایی را نگفته است که فقط شنوایی و بینایی را گفته است؟ شاید دلیلش این است که این دو بیشتر در معرض استفاده هستند، این قدر که انسان با گوش و چشم چیزی را می گیرد با بو و چشیدن و لمس کردن چیزی را نمی گیرد، لذا از میان این پنج حس، قرآن روی این دو دست گذاشته است.

 خداوند به همة ما و شما توفیق عمل به وظیفه و مسئولیت شناسی را عنایت بفرماید.

444

خطبه سیاسی

امام جمعه شهر کویته در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته درخصوص کشتار چندین ساله مردم مظلوم یمن، ضمن محکوم کردن این جنایات غیرانسانی، ضد بشری و وحشیانه تصریح نموده فرمودند: در یمن فاجعه انسانی ناشی از حملات سعودی و همزمان محاصره یک ملت بر سر عدم کمک رسانی درمانی، غذایی و دارویی رخ داده است و صدای مظلومیت یک ملت در عصر به اصطلاح متمدن و حاکمیت حقوق بشر به جایی نمی‌رسد و مسئولیت این فاجعه انسانی متوجه مسئولان عربستان سعودی و پشتیبانان این کشور از جمله آمریکا واسراییل است.

وی افزود: آمریکا همواره در مقابل جنایات حاکمان حامی و مزدور خود یا چراغ سبز نشان می دهند و به ظاهر سکوت می کنند یا از آن ها حمایت می کنند.، حقوق بشر از منظر آمریکا تنها عاملی برای حفظ منافع آمریکاست.

وی با محکوم کردن برنامه های شوم ترامپ در خصوص ممالک اسلامی مخصوصا جمهوری اسلامی پاکستان تصریح کرد: اهانت رئیس جمهور آمریکا حتی به مردم آفریقا وآمریکای لاتین حاکی از عدم تعادل روحی و روانی اوست.



دیدگاهها بسته شده است.