تأثیر مراسم حج بروحدت مسلمانها

IMG-d4e37790cd41686052a1f89b981c307f-V

مراسم حج + مقاله

وحدت اسلامي يکي از آرزوهاي شيرين و ديرين امت اسلامي بوده است. هيچ مسلمان آگاه و دلسوزي نيست که شکوفايي دوباره تمدن اسلامي و عظمت اسلام را نخواهد و تمام مسلمانان بر اين باورند که يکي از عوامل مجد و عظمت اسلام و شکوفاييِ مجدّد تمدن بزرگ اسلامي، وحدت، همبستگي و انسجام همه نيروها و مذاهب اسلامي در سايه‌ی عمل به قرآن و بازگشت به قرآن وبرنامه‌های اسلام دراین زمینه است مسلمانان با اين اتحاد و يکپارچگي مي‌توانند در برابر قدرت‌هاي استکباري بايستند و آنها را مغلوب نمايند.

اسلام علاوه بر تاکیدهای که در قرآن کریم واز سوی پیامبر درزمینه وحدت اسلامی مطرح کرده است، برنامه‌های عملی وکاربردی را نیز درنظر گرفته است تا مسلمانان باتمرین برنامه‌های عملی وحدت بخش اسلام به وحدت عملی و واقعی برسند.
یکی از برنامه‌های عملی اسلام در زمینه وحدت اسلامی، حج می باشد. حج، بزرگترین کنگره جهانی اسلام است که هرساله مسلمانان ازسراسر دنیا در آنجاحضور پیدا می‌کنند.

خداوند دراین کنگره‌ی جهانی برنامه‌های را ترتیب داده است که ممثِّل توحید ومنافی با تمامی مظاهر شرک وبت پرستی می‌باشد. مکه که محراب نماز جماعت وجمعه به آن متصل است ونماز جماعت برنامه عملی اسلام برای متحد ساختن مردم یک دِه است وجمعه برنامه عملی اسلام برای اتحاد مسلمانان درسطح یک شهر است، حج برنامه‌ی است که مسلمانان را درسطح جهان متّحِد می‌سازد.

ازبدو ورود حاجیان در شهرمکه، لباس های رنگارنگ از اقصا نقاط جهان که از مظاهر اختلاف می‌باشد، ممنوع می‌گردد، زیرا هر چیزی که رنگ وبوی دوگانگی از آن دیده واستشمام شود، درشهر مکه شرک محسوب می‌شود. یک نوع لباس، با یک رنگ و بدون مخیط، درآنجا رسمیت دارد. بعد از لباس، اختلاف زبان‌ها نیز مردود شمرده شده است وفقط یک زبان(عربی) ویک شعار(لبیک اللهم لبیک لاشریک لک لبیک ان الشکر والنعمت… )به رسمیت شناخته شده است، بقیه زبان‌ها وشعارهای که دو یا چندگانگی از آن استفاده می‌شود، مورد پذیرش واقع نشده است. طواف نیز از برنامه‌های وحدت بخش حج است. حرکت ها درطواف دورانی است تا هیچ کس در آنجا احساس صدر وذیل نکند فقط خدا در آنجا محور باشد ودرصدر، دیگران همه در ذیلند.

باری، برنامه‌های حج از رمی جمرات که در حقیقت حاجیان با حرکت‌های سمبولیک شان یعنی پرتاب سنگ ریزه ها به سوی نماد شرک واختلاف، انزجار خود را از شیطان اعلان می‌دارند تا وقوف‌ها و سعی‌ها، همه وهمه وحدت‌زا است.

حج کنگره‌ی می‌باشد که می‌بایست در آن سیاست یک ساله‌ی مسلمانان طرح واعلام شود چنانچه پیامبر اسلام علاوه بر برنامه‌های عبادی، اهداف سیاسی را نیز در مراسم حج دنبال می‌کرد. معاهده یا پیمان عقبه اول، پیمان عقبه دوم و اعلام کردن خلافت علی (ع) در غدیرخم وامثال این‌ها از نمونه‌هایست که پیامبر در مراسم حج انجام داده است. هرچند که امروز رژیم آل سعود، فرصت را از مسلمانان گرفته است اما سلطه‌ی آل سعود بر بیت الله باعث نمی‌شود تا حجاج ما از اهداف حج آگاه نباشند.

نویسنده: ولی وحید
۱۳۹۶/6/9 /۲۰۱۸



دیدگاهها بسته شده است.