رمضان ماه رسیدن به رضوان الهی است .

quetta_juma

نمازسیاسی عبادی جمعه این هفته به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج محمدجمعه اسدی مدیرمسئول حوزه علمیه جامعه امام صادق(ع) درامام بارگاه ” کلان هزاره” شهرکویته و با حضور سبزمردم این شهر برگزار گردید.

حجت الاسلام استاد اسدی درآغازخطبه نخست باتوصیه همگان به تقوی اللهی فرمودند: اوصيكم عبادالله و نفسي بتقوي الله . همه ي عزیزان نمازگزار ومهمانان معبود بی همتا را به رعايت تقوا اللهی که اساس اعمال است و مراقبت از رفتار و گفتار و پندار و كردار خويش در همه احوال وپیروی ازشرع وشریعت ودین مقدس اسلام دعوت و توصيه مي كنم ! امیدوارم در این ماه خجسته با اتکاء به تعالیم اسلام، بیش از گذشته شاهد تحکیم وحدت و مودّت و گسترش امنیت وآرامش درمیان مردم این شهروامّت اسلامی باشیم.

حجة الاسلام استاد اسدی درشروع خطبه نخست با اشاره به فضایل ماه مبارک رمضان و گرامیداشت این ماه بزرگ، ماه رمضان را فرصت بزرگی برای رشد و تعالی انسان دانست وافزود:رمضان، ماه ضیافت الهی و دعا و تلاوت قرآن است .  ماهى كه سراسر مهر و رحمت و امید و نعمت است . عید اولیاى الهى و بهار قرآن، گلستان دعا و بوستان مناجات با معبود، ماهى كه شب قدرش ظرف نزول قرآن است، شب نور و بركت، شب عفو و رحمت، شب آزادى و حریت و شب بیدارى و سعادت و ا گر چنین ماه و چنین شبى نبود چگونه انسان غفلت زده و آلوده و در بند هواها و هوس‏هاى نفسانى را امید به بیدارى و بازگشت به خویش بود؟ ، خداوند متعال سفره عامی برای همه موجودات در عالم هستی دارد اما در ماه رمضان برای افراد خاص سفره ای گشوده است تا از آن بهره مند شوند که تقوا ثمره مهم ماه رمضان می باشد، فلهذا دراین ماه همه روزه داران عزیز مهمان خصوصی خالق ربوبی شان هست .

وی درادامه فضایل ماه رمضان به حدیثی ازپیامبرمعظم اسلام اشاره نمود که میفرمایند :هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار – رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است و میانه‏اش(وسط) مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم .(بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۳۴۲)

حضرت استاد درباره عظمت وبزرگی ماه رمضان خاطرنشان کرد: ماه رمضان فرصتی برای تقرب الهی بوده و ماه تامل، وتفکر درگزشته وآینده و اندیشه در اعمال خود و مناجات با خداوند بزرگ است! همانند تاجر ودکاندار که هرازچندگاهی دراموری کارهایش حساب رسی وتأمل میکند، ما هم درامور کارکرد ها وفعالیت های یکساله خود تأملی داشته باشیم ودر اعمال خوب وبد مان قدری تفکر کنیم وببینیم در این مدت زمان چه کارهایی خیری ویاشری انجام دادیم آیا ضمیر درونی ما از اعمال وکردار مان راضی هست؟ وآیا با دروغ وغیبت وتهمت وخیانت میشود وجدان وضمیری آرام داشته باشیم؟ ویا نه ! میخواهی در زندگیت بروز آوری نمایی ، پس ماه مبارک رمضان فرصتی برای بازگشت دوباره به زندگی الهی، وفرصت مناسب برای خودسازی و بازگشت به خویشتن است وبهترین فرصت برای توبه وبهترین فرصت برای دستگیری از نیازمندان و رفع محرومیت در جامعه است. در این ماه سفره رحمت خداوند گسترده شده و اوج رحمت و برکات الهی است، ودرهای رحمتش به روی مؤمنان باز است.

آنچانکه که پیامبراکرم (ص) میفرمایند: لو يعلم العباد ما في رمضان لتنمت أمتي أن تكون السنة كلها . اگر بندگان  شناخت درستى از بركات این ماه بافضیلت داشتند و مواهب و دستاوردهاى بزرگ آن را مى دانستند، آرزو مى كردند كه سراسر سال، رمضان باشد.

حجت الاسلام استاد اسدی در ادامه افزودند: کسی که در حرارت گرمای شدید روزه میگیرد، ودرشامگاه وسحرگاه دعا کنند آیا از کرامت ورحمت خداوند  دور نیست که دعای اورا برآورده نکند؟ خودش فرموده: الصوم لي وأنا أجزي به . وبه تعبیر معصومین (ع) برای مؤمنان چه حلاوتی بالاتر از اینكه علاوه بر تمام ثمرات نیكویی كه در ماه رمضان نصیبشان می‌گردد، اجر جهاد را به عنوان صائم مجاهد در پرونده كرام الكاتبینشان ثبت كنند !دعاء استاد درپایان خطبه اول: پروردگارا همه مارا ازجمله مرحومین ومغفورین دراین ماه رحمتت قرار بده . ومارا مشمول فیض ورحمت بیکرانت قرار ده .

حضرت حجة الاسلام استاد اسدی درخطبه دوم نماز عبادی جمعه درسفارش خود وهمگان به رعایت تقوای الهی وپرهیز ازمحرمات فرمودند: اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله فان خیر الزاد التقوی .همه مومنین نمازگزار را به تقوی و مراقبت حدود الهی وفرامین ودستورات پیامبرمکرم اسلام و ائمه اطهار(ع) که باعث نجات است سفارش می کنم . تقوای الهی یعنی دوری ازگناهان  وترک محرمات  وانجام واجبات، که در سایه آن می ‌توان به سربلندی رسید.

خطیب نمازجمعه شهر کویته دربخشی ازسخنانش به سالروز رحلت جانگداز بزرگ بانوی اسلام حضرت ام المومنین خدیجه کبری(س) اشاره نموده تصریح کردند: رحلت بانوی بزرگ اسلام برای پیامبر (ص) بسیار سنگین و مصیبت بار بوده است .

درسایه ی حمایت ها و زحمات و تلاش ها و اکرام بی نظیر حضرت خدیجه ی کبری(س) بود که اسلام پر و بال گرفت . حضرت خدیجه (س) تمام اموال خود را به پیامبر (ص) بخشید و هر حمایتی را متوجه آن حضرت (ص) ساخت و با تمام وجود برای تقویت اسلام تلاش کرد. این بانوی بزرگ حق عظیمی بر اسلام ومسلمین دارد و بر تمام ثمرات و برکات اسلام ومسلمین سهیم است . رحلت این بانوی بزرگ را به همه ی مسلمین ومحبین حضرتش تسلیت عرض می کنم!   استادعالی قدر درادامه به روایتی ازپیامبرگرامی اسلام(ص) اشاره نمودند که می فرمایند: أيها الناس! انه قد أقبل إليكم شهر الله بالبركة والرحمة والمغفرة، شهر هو عند الله أفضل الشهور، وأيامه أفضل الأيام، ولياليه أفضل الليالي، وساعاته أفضل الساعات، وهو شهر دعيتم فيه إلى ضيافة الله،وجعلتم فيه من أهل كرامة الله، أنفاسكم فيه تسبيح، ونومكم فيه عبادة.

حضرت میفرمایند: ای مردم! ماه خدا ماه برکت و رحمت و مغفرت به شما روی آورده، ماهی که نزد خدا از همه ماه‏ها برتر و روزهایش بر همه روزها و شب‏هایش بر همه شب‏ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است، ماهی است که شما در آن به میهمانی خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته‏اید، نفس‏های شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است…. بهترین ساعاتی است که خداوند به بندگانش نظر رحمت می‏کند.

حجت الاسلام استاد اسدی درتشریح سخنانش فرمودند: خدای متعال همه بندگان خود را در ماه مبارک رمضان به میهمانی خویش دعوت نموده است و شما هم ان شاء الله تعالی جزء میهمانان ویژه ذات اقدس ربوبی هستید، و نیز خدای تبارک وتعالی بندگان خود را در این ماه مبارک مورد کرامت و احترام خودش قرار داده است. ماه مبارک رمضان ماه رسیدن به رضوان الهی است، و رمضان بهار قرآن است، وهمه باید از قرآن بهره ببریم وجوانان و نوجوانان خود را با قرائت قرآن مانوس کنیم و درجلسات قرآنی که درامام بارگاه ها ومحافل قرآنی  برپا می شود، شاهد حضور فعال آنها باشیم ! چه خوب است همه ما لحظه به لحظه این ماه مبارک را قدر بدانیم و از فرصت خاصی که برای ما  پیش آمده بهره برداری کنیم! وتلاش کنیم که این کرامت الهی و این موهبت آسمانی شامل حال ما شده و سبب گردد شأن و جایگاه ما نزد خدای متعال ارتقاء پیدا کند و به فضائل و کرامات انسانی نائل شویم .

استاد حوزه علمیه با تاکید بر ضرورت تقویت انس با قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) در ماه ضیافت الهی، تصریح کرد: ماه رمضان، زمان بازگشت به فطرت الهی و زدودن زنگارها از قلب و روح است و باید از این فرصت طلایی نهایت بهره را ببریم.

استاد اسدی در بخشی ازسخنانش با اشاره به اینکه ” در برهه کنونی که تروریسم و قتل بیگناهان، گسترش خشونت و افراطی گری، ایجاد تفرقه میان مسلمانان و ارائه تصویر نادرست و خشونت بار از اسلام و مسلمین، چالش های جدّی روز جهان اسلام است”، تاکید کرد: ضرورت دارد بیش از هر زمان دیگرممالک اسلامی با همدلی و همکاری مضاعف، وحدت و اخوت دینی خویش را در راستای تحقق آرمان های متعالی دین مبین اسلام تقویت نمایند.

خطیب نماز جمعه شهرکویته درپایان سخنانش با یادآوری محرومیت‌ها وعدم رسیدگی به امور انسانی کشور بخصوص ایالت سند که صدها نفردراثر گرمازدگی و کمبود برق جانهایشان را ازدست دادند افزود: حکومت مرکزی سند ، نوازشریف وبیت تبلیغاتی اش در وقت انتخابات وعده دادند که به این امور رسیدگی میکنند ولی درعدم رسیدگی به این امور وعدم رسیدگی درامور خوانواده شهداء مساکین و…. عملا ثابت کردند که صلاحیت حکومت داری را ندارند!  وبجز فوج (ارتش) دیگرهیچ اعتباری برای سردمداران کشوروجود ندارد !!!

از خداوند متعال، سربلندی و نیک بختی مردم عزیز ودولت مقتدر(پاکستان) و ملّت ها و کشورهای اسلامی را مسالت مینمایم !

والسلام علی منتبع الهـــــــدی

حاجی علی رامیز



دیدگاهها بسته شده است.