غارت کمک‌های سازمان ملل توسط شبه نظامیان سعودی در یمن

4bpl3faf3a0e1910880_800C450

غارت کمک‌های سازمان ملل توسط شبه نظامیان سعودی در یمن

طی بیش از سه سال محاصره یمن، دو کشور عربستان و امارات تلاش داشتند تا با محاصره و اعمال فشار بر ارتش و کمیته‌های مردمی در مناطق مرکزی، یمنی‌ها را وادار به پذیرش خواسته‌های خود کنند، اگرچه ادامه مقاومت ارتش یمن در نهایت منجر به گفتگوهای دوطرفه در استکهلم میان دولت مرکزی در صنعا با نیروهای یمنی تحت حمایت عربستان شد و دو طرف کمتر ار یک ماه پیش با وساطت سازمان ملل در مورد ارسال فوری کمک‌ها و موادغذایی به مرکز یمن به توافق رسیدند.

همزمان با توافق نیروهای تحت حمایت ائتلاف عربستان در یمن برای ارسال محدود موادغذایی به مناطق محاصره زده این کشور، حال گزارش‌ها از کارشکنی این نیروها برای دسترسی مناطق تحت محاصره به موادغذایی و کمک‌های اولیه خبر می‌دهند.

به نقل از اسپوتنیک،‌ برخی منابع یمنی از غارت کمک‌های ارسالی سازمان ملل به مناطق تحت محاصره در این کشور خبر می‌دهند.

در این گزارش‌ها گفته شده کمک‌های سازمان ملل شامل موادغذایی، غلات و بسته‌های دارویی در بندر تعز در جنوب یمن غارت شده و در عمل امکان ارسال همه این کمک‌ها به مناطق شمالی یمن نیست.

بندر تعز در جنوب یمن تحت کنترل نیروهای شبه نظامی وابسته به ائتلاف عربستان و امارات است و یکی از مبادی ورود کمک‌ها به یمن به شمار می‌رود و طی سه سال گذشته ائتلاف نظامی عربستان و امارات اقدام به کنترل و مسدودسازی آن برای انتقال بار و کالا به مناطق شمالی و مرکزی یمن کرده بودند.

از سوی دیگر مناطق شمالی و مرکزی یمن شامل مناطقی است که بطور عمده همچنان در اختیار نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار دارد، اما ائتلاف سعودی با محاصره این مناطق از دریا، هوا و آسمان امکان ارسال هرگونه موادغذایی و کالا را به این مناطق از بین برده است.

طی بیش از سه سال محاصره یمن، دو کشور عربستان و امارات تلاش داشتند تا با محاصره و اعمال فشار بر ارتش و کمیته‌های مردمی در مناطق مرکزی، یمنی‌ها را وادار به پذیرش خواسته‌های خود کنند، اگرچه ادامه مقاومت ارتش یمن در نهایت منجر به گفتگوهای دوطرفه در استکهلم میان دولت مرکزی در صنعا با نیروهای یمنی تحت حمایت عربستان شد و دو طرف کمتر ار یک ماه پیش با وساطت سازمان ملل در مورد ارسال فوری کمک‌ها و موادغذایی به مرکز یمن به توافق رسیدند. براین اساس با توجه به قرارداد صلح استکهلم قرار شد تا سازمان ملل ارسال کمک‌های غذایی و اولیه خود را به مناطق تحت محاصره یمن از سر گیرد، که حال بخش عمده این کمک‌ها از سوی نیروهای تحت حمایت عربستان در بندر تعز در جنوب یمن غارت شده است.

در همین ارتباط نبیل الحکیمی، مسئول امدادرسانی سازمان ملل در یمن به آسوشیتدپرس گفته است که حداقل 14 میلیون یمنی و به عبارت دیگر نیمی از جمعیت این کشور در مرز قحطی کامل به سر می‌برند و اوضاع به شدت در این کشور وخیم می‌باشد.

همچنین مارک لوکوک، مسئول امدادرسانی بخش یمن سازمان ملل وضعیت مناطق تحت محاصره این کشور را به شدت بحرانی توصیف کرد و خواستار ارسال فوری کمک‌ها شده است.

با این حال براساس گزارش‌ها، بیشتر کمک‌هایی که قرار بود از جنوب یمن توسط سازمان ملل به مناطق مرکزی برسد، در همان بندرتعز غازت و در موارد بیشتری از سوی شبه نظامیان تحت حمایت عربستان و نیروهای منصورهادی، رئیس جمهور پیشین و فراری یمن مصادره شده است. براساس این گزارش‌ها که آسوشیتدپرس نیز آن را تائید کرده، طی چند هفته گذشته بیشتر طرح‌ها برای امداد رسانی به مناطق تحت محاصره در یمن شکست خورده و در عمل سازمان ملل نتوانسته ماموریت انسانی خود را بدلیل کارشکنی نیروهای سعودی و منصورهادی در بندر تعز انجام دهد.

شکست امدادرسانی سازمان ملل در بندر تعز و توسط نیروهای تحت حمایت عربستان در گفتگوی خبرگزاری فرانسه با برخی کارکنان امدادی سازمان ملل نیز تائید شده و همه آن‎‌ها اذعان کرده‌اند که شبه نظامیان مسیر دسترسی از تعز به شهرهای دیگر یمن را به روی آن‌ها مسدود کرده‌اند.

در این گزارش گفته شده است حداقل 5 هزار کیسه برنج، 705 بسته کمک‌های غذایی و 110 بسته بزرگ آرد و غلات در انبارهای تحت کنترل نیروهای وابسته به عربستان گم شده و هیچ‌کس نیز پاسخگوی این مسئله نیست. قرار بوده این بسته‌ها به مناطق قبیله‌ای و کوهستانی تحت محاصره ارسال شود.

در گزارش سازمان امدادرسانی سازمان ملل همچنین گفته شده در حالی که 4 میلیارد دلار برای رفع بحران در یمن و برطرف کردن شرایط قحطی لازم است، اما غارت شدن این کمک‌ها و حیف و میل شدن آن از سوی نیروهای وابسته به عربستان سعودی باعث شده که حتی با 10 میلیارد دلار کمک سازمان ملل نیز همچنان وضعیت یمن بسیار بحرانی و مردم مناطق تحت محاصره در آستانه مرگ بدلیل قحطی و گرسنگی قرار گیرند.

یک مقام دیگر هماهنگ‌کننده سازمان ملل در این گزارش گفته است که قحطی و بحران امروز در یمن نه بدلیل شرایط طبیعی و یا محیطی این کشور، بلکه این یک فاجعه انسان ساخته به شمار می‌رود.

با این حال هنوز سایر سازمان‌های حقوق بشری به غارت موادغذایی و کمک‌های امدادی در یمن از سوی ائتلاف سعودی واکنشی نشان نداده‌اند، هرچند تردیدی نیست که در صورت ادامه این وضعیت و شکست سازمان ملل در ارائه کمک‌های امدادی خود، پیمان صلح استکهلم میان گروه‎‌های یمنی بیش از هر زمان دیگری در معرض آسیب قرار خواهد گرفت. پیمانی که تنها در صورت پای بندی همه طرف‌ها به تعهدات خود می‌تواند نقظه امیدی برای بهبود اوضاع انسانی در یمن پس از نزدیک به چهار سال جنگ تحمیلی ائتلاف سعودی-اماراتی باشد و در غیر این صورت بحران انسانی در یمن از آن چه امروز هست نیز بدتر خواهد شد.



دیدگاهها بسته شده است.