زلال احکام (8)

زلال احکام(8)

زلال احکام(8)

«زلال احکام (8)»

«کسانیکه روزه گرفتن بر آنها واجب نیست»

1)     کسیکه بدلیل پیری نمی تواند روزه بگیرد یا برای او مشقت و سختی دارد، روزه بر او واجب نیست. ولی، در صورتی که بدلیل مشقت باشد، باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. هرگاه همین آدم پیر بتواند بعد از ماه رمضان، احتیاط مستحب آن است که قضای روزهای که نگرفته به جا آورد.

2)     هرگاه انسان بیماری دارد که زیاد تشنه می شود(تشنگی مفرط) مبتلا باشد و تحمل تشنگی برایش ناممکن است یا بسیار مشقت دارد، روزه بر چنین کسی واجب نیست. ولی، در صورت مشقت باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و چنانچه بتواند برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و چنانچه بعد بتواند روزه بگیرد، دیگر واجب نیست قضا نماید.

3)     زنی که زمان زایمانش نزدیک است و روزه و برای جنین اش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و بعد ها قضای روزهای را که نگرفته به جا آورد.

4)     زنی که بچه شیر میدهد و شیرش کم است، چه مادر بچه یا دایة او باشد، یا بی اجرت شیر دهد، اگر روزه برای خودش یا بچه ای که شیر می دهد ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست. ولی، باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. در هر صورت بعداً روزهای را که نگرفته قضا کند. البته، این در صورتی است که شیر دادن بچه منحصر به همین راه باشد. اما، اگر راه های دیگر مثل تغذیه با شیرخشک وجود داشته باشد، ثبوت عدم وجوب روزه بر مادر یا دایه خالی از اشکال نخواهد بود.

و من الله التوفیق و با آروزی قبولی طاعات و عبادات شما.

مصطفی خرّمی- بیست وسوم رمضان المبارک 1435؛ بوقت

کویته پاکستان



دیدگاهها بسته شده است.