سیدی با عمامه سفید!!؟؟

شهید علامه بلخی

شهید علامه بلخی

«سیدی با عمامه سفید!!؟»
اخیراً دانشمند گرامی جناب اختر سلطانی، مطلبی با عنوان بالا در مورد شیهد علامه سید اسماعیل بلخی نگاشته و در «فیس» خود همگان را به فیض رسانده است. اما، این عزیز به دلیل اصلی این عمل علامه بلخی (تبدیل عمامه سیاه به سفید) اشاره ننموده است. حقیر که پژوهشی از زندگی این شهید گرامی داشتم، به دلیل اصلی این عمل شهید بلخی دست یافتم؛ اکنون لازم دیدم که با این بهانه آنرا برای آگاهی همگان به نشر سپارم.
************************************************************
«شهید راه اصلاحات، وحدت ملی و عدالت اجتماعی»

با درود و سلام بر دانشمند گرامی جناب اختر سلطانی!

شهید علامه بلخی

شهید علامه بلخی

اساساً جناب سلطانی سائیب اینکه شهید علامه سید اسماعیل بلخی، سنت شکنی نموده و «عمامه سفید» نماد غیر سادات را بجای«عمامه سیاه» نماد سادات انتخاب و بر سر گذاشته است، درست بر اساس همان دلیلی است که جناب تان حدس اید. می دانید شهید بلخی از سادات قوم هزاره بوده و بر خلاف برخی از سادات آن زمان، که از هزاره بودن گریزان و حتی متنفر بودند، این سید عزیز به هزاره بودن خود اقرار، اعتراف و افتخار داشت. در آن زمان، جمعی به بحث «سیدگرایی» شدیداً دامن میزدند، تا جای که مرحوم مبلغ کتابی نوشت در نقد مفکوره غلط «سیدگرایی» با عنوان «سید گرایی»!؟

علامه بلخی که به شدت مخالف این اندیشه غلط و سخیف بود، در گفتار و کردار به مبارزه علیه این باور غلط پرداخت و برای اینکه به «سیدگرایان» پوچ اندیش عملاً نشان دهد که او نه تنها یک سید است؛ بلکه، یک سید هزاره است. بدین جهت عمامه سیاه نماد سادات را از سر برداشت و عمامه سفید نشانه غیر سید(ملا های هزاره) را برای مدت های متوالی بر سر گذاشت!؟
او میخواست از یک سو؛ به مردم زمانه ای خویش و بخصوص به «سید گرایان» پوک مغز بفهماند که او چون سید هزاره است پس هزاره است! زیرا، «سادات کل قوم منهم!؟» یعنی سید هر قومی از همان قوم است. سید پشتون، پشتون است؛ سید ازبیک، ازبیک است؛ سید هزاره، هزاره است و… ! از دیگر سو؛ می خواست عملاً به همه ای سیدگرایان بفهماند که عمامه سیاه یک سنت من درآوردی است، نه سنت پیامبر! به همین دلیل به راحتی میتوان این سنت من درآوردی را شکست و بجایش عمامه سفید گذاشت. به همین سادگی!!
بر اساس همین اندیشه این سید شهید، مورد طعن، لعن و بایکوت بسیاری از سید گرایان قرار گرفت و تبلیغات زهرآگینی بر ضد این شخصیت بی نظیر از سوی جماعت سید نمایی سید گرا، علیه این سید آگاه و واقعی به راه افتاد.
شهید بلخی نه تنها شهید واقعی وحدت ملی است؛ بلکه، شهید راه اصلاحات و عدالت اجتماعی نیز است. زیرا، قسمت اعظم اشعار بی نظیر وی به موضوعات اصلاحات، وحدت ملی و عدالت اجتماعی اختاص یافته است.

روحش شاد و یادش گرامی باد!

مصطفی خرّمی – 17/ 5/ 1393 کویته –  پاکستان



دیدگاهها بسته شده است.