عرفه: فرصتی کوتاه برای جاماندگان

04نمازعبادی وسیاسی جمعه این هفته با حضور مرد م به امامت حجة الاسلام والمسلمین الحاج استاد محمد جمعه اسدی مدیرمسئول حوزه علمیه جامعه امام صادق (ع) درامام بارگاه ” کلان ” شهرکویته برگزارشد .

حجة الاسلام استاد اسدی در خطبه اول ضمن توصیه وتاکید بر رعایت تقوی الهی فرمودند : تقوا تنها راه برون رفت از بن بستهای زندگی است که اگر کسی در زندگی تقوای الهی را رعایت کند هرگز به بن بست نخواهد رسید، خداوند راه و روش درست زندگی کردن را توسط پیامبران و در قرآن کریم آورده است که اگر به آن عمل کنیم به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

حجة الاسلام استاد اسدی درآغازخطبه نخست به ” نظام حقوق و تكاليف در روابط اجتماعى از ديدگاه اسلام بر اساس رسالة الحقوق امام سجّاد عليه‏السلام ” اشاره نموده وافزودند :

انسان یک موجود اجتماعی است، زندگی در اجتماع و روابط اجتماعی منجر به تزاحم منافع و اراده های افراد میشود برای حل این مسئله، نیاز به یک سیستم و نظام جامعی می باشد که حقوق و تکالیف افراد را در رفتار و ارتباط با دیگران مشخص نماید.

 لذا کلام امام سجاد(صلوات الله علیه)  در رسالة الحقوق به عنوان مجموعه دستورات، آداب و… جامع و ابدی در باب مسئله حقوق و تکالیف اجتماعی، ازاهمیّت والایی برخورداراست .

که دراین باب امام (ع) سه حق رابرانسان لازیم شمردند:

اول : حق الله : بزرگترين حقوق، حقوق مربوط به خداوند است (حق معرفت و عبادت خدا و اطاعت از او…) اين حقوق كه ترسيم كننده رابطه خلق با خالق و وظيفه انسان در برابر خداست، زيربنا و پايه ساير حقوق فردى و اجتماعى به حساب مى آيد. زيرا اگر حقوق الهى ناديده گرفته شود و انسان موجودى غير مسؤول و بى هدف و فاقد تكليف به شمار آيد، در آن صورت پايبندى وى به ساير حقوق فردى و اجتماعى، لغو و بيهوده است، و هيچ قانون و تكليفى ضمانت اجراء ندارد .

لذا: انسان باید دربرابرخالق عقل سرتعظیم فرود آورد وحقیقت اسلام رادرجایی سراغ نمایند که قرآنکریم درآنجا نازل شده، وزانو به دری خانه ی بزنیم که میراث علم است، نه مثل کسانیکه ازدین وقرآن چیزی نمیدانند ولی همواره دهان کجی میکنند.

لذا: کسانی که ادعای فضل دارند باید فهم پیدا کنند که ما کافر و غیر مسلمانی که علاقه مند به مسلمین باشد نداریم، و از این رو آنها از دست ما عصبانی هستند و ما به آنها می گوییم در بغض خود بمیرید.

دوم حقوق النفس :

 یکی از حقوق که در آن رساله نورانی آمده وبرای همگان آموزنده و مفید است جریان حقوق نفس است، که دراین باره امام میفرمایند:

حق نفست بر تو این است که کاملاً او را در اطاعت خدا بگماری به زبانت حقش را بپردازی و بگوشت حقش را بپردازی و هم چنین سایر اعضایت، بدون شک، انسان، اُعجوبه عالم هستی است و به تعبیر امام علی(ع) در شعری که به وی منسوب است

” أتَزعم أنّك جرم صغير و فيك إنطوی العالم الأكبرُ ” نباید پنداشت که انسان، جِرم کوچکی در عالم هستی است؛ چرا که جهانی بزرگ در وجود او نهفته است.

 آن گاه که خود را می شناسیم، درمی یابیم که خالق حکیم، ما را بیهوده نیافریده و وظیفه ما در جهان چیست.

انسان: اگر ارزش خویش را بشناسد، خود را به پستی نمی اندازد و خود را در ردیف حیوانات قرار نمی دهد .

سوم:  حق الناس (حق همسايگان) :

از روش هاي تربيتي در صحيفه سجاديه، « رفق و مدارا با همسايگان و دوستان » است. چون انسان به تنهايي نمي تواند نيازهاي خود را برآورد، لذا با ديگران رابطه برقرار مي كند. از جمله كساني كه انسان با آنها رابطه دارد، همسايگان هستند. ارتباط با همسايگان بايد بر اساس كرامت انساني استوار باشد.

حضرت حجة الاسلام استاد اسدی  درخطبه دوم پس ازسفارش به رعایت تقوای اللهی:

همچنین به مناسبت‌های هفته اخیر، شهادت هفتمین معصوم حضرت امام محمدباقر(علیه السلام)، روزعرفه وعید قربان اشاره کرد و تصریح کردند : ظهر عرفه تا غروب آن در استجابت دعا با تمام ماه رمضان برابری می‌کند و روزه فردا بسیار مفید است .

لذا عرفه، فرصتی کوتاه برای جاماندگان ازشب پرفضیلت ” قدر” است .

لذا باید در روزعرفه در محضرخدای متعال تضرع و درخواست بخشش، و در عید قربان هوای نفسانی را قربانی نماییم .

ومسئله مهم در روز عرفه زیارت امام حسین علیه‏السلام است که در حدیث آمده است خداوند قبل از آنکه به سرزمین عرفات نظر کند، به زائران امام حسین علیه‏السلام نظر می‌افکند و این نظر افکندن در زمان‌های حساس و سرنوشت‌ ساز مانند شب قدر، عید فطر، عید قربان و عید غدیر است که افضل اعمال در این زمان‌ها زیارت امام حسین علیه‏السلام است.

وهمچنین ایشان به مناسبت شهادت امام محمدباقر(ع) فرمودند : حضرت امام محمد باقر ( ع ) 19سال و ده ماه پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام زين العابدين ( ع ) زندگی کرد و در تمام اين مدت به انجام دادن وظايف خطير امامت، نشر و تبليغ فرهنگ اسلامی، تعليم شاگردان، رهبری اصحاب و مردم، اجرا کردن سنتهای جد بزرگوارش در ميان خلق، متوجه کردن دستگاه غاصب حکومت به خط صحيح رهبری و راه نمودن به مردم در جهت شناخت رهبر واقعی و امام معصوم، که تنها خليفه راستين خدا و رسول ( ص ) در زمين است، پرداخت و لحظه ای از اين وظيفه غفلت نفرمود.

وهمچنین وی به احادیث وروایات ازامام باقر علیه السّلام : إنّما شیعتنا من أطاع اللَّه (عزوجل ) وداستان جابربن عبدالله انصاری وقضیه ی دیدارش باامام باقر(ع) اشاره نموده فرمودند : ماهرچی داریم ازامام باقر وامام جعفرصادق (علیهم السلام ) داریم .

خطیب نماز جمعه‌ ی شهرکویته به مناسبت فرارسیدن عیدقربان فرمودند : بزرگ‌ ترین عبادات ما با حج سنجیده می‌شود، بطوری که حج سنگ محک و میزان برای سایر عبادات است .

دراخیرایشان به وضعیت کشوری وقضایا وجریانات تکفیری اشاره نموده وتصریح کردند :

جریان تکفیری بزرگترین ضربه را به اسلام زده و چهره بسیار زننده، خشن، غیر منطقی و غیر قابل قبول از اسلام به جهان نشان داده است .

علی رامیز



دیدگاهها بسته شده است.