“قدرت شایعه!؟”

” یک زاغ و چهل زاغ!؟”
٭٭٭٭٭
گویند: دو مرد با هم جدل داشتند، یکی طرفدار توانمندی “حقیقت” و دیگری مصر بر قدرت و سرعت گسترش “شایعه!!“
سرانجام با هم شرط بستند، مرد که بر توان شایعه مصر بود، این گونه نقش بازی نمود:
شب وقتی خانه رفت، خود را خیلی ناراحت نشان میداد، زن اش پرسید: چه شده؟ چرا ناراحتی؟ با هر پرسش زن، مرد سری تکان می داد و میگفت: نچ نچ نپرس، امروز اتفاق وحشتناک برایم افتاد که نمی تانم با هیچکس بوگیم!!
زن که بیش از پیش کنجکاو شده بود، اصرار به بیان ماجرا از زبان شوهر داشت!!
وقتی زن به اوج کنجکاوی رسید، مرد گفت: چون تو را خیلی دوست دارم و هم تنها به تو اعتماد دارم، پس فقط و فقط به تو موگیم به شرط اینکه با هیچکس نگی…!!
زن قول شرف داد، مرد با قیافه حق به جانب گفت: امروز که داشتم می شاشیدم، ناگهان بادی از من صادر شد و یک زاغ همراه باد از ک… خارج و پرواز کرد و رفت…!!؟

download (5)
٭٭٭
این ماجرا چون خوره به جان زن افتاد و همان شب زن را خواب نبرد، فردا وقتی مرد از خانه بیرون شد، زن تاب نیاورد و جریان را با مادر خود در میان گذاشت و گفت: دیروز هنگام شاشیدن دو زاغ از مخرج شوی من…!!؟
زن به مادر اش سفارش نمود که با هیچکس نگوید که آبروی او پیش شویش خواهد رفت و…!!
٭٭٭
دو روز بعد وقتی هر دو رفیق (صاحبان شرط بندی) از کنار کاریز آغیل رد می شدند، شنیدن که یکی از خانم ها ضمن اشاره به سمت مرد صاحب شایعه گوید: این همان مرد است که “چهل زاغ” از فلان اش پریده است…!؟
٭٭٭٭
حال ما ساکنان شهر کویته، با اینکه اینجا زندگی میکنیم، ولی از این همه آمار دقیق تلفات کرونایی بی خبریم!! اما برخی جماعت فیس بوکی و بعضی از علمای قم نشین، چنان با آب و تاب و چن برابر نقل میکنند، که آدم ره به یاد داستان “یک زاغ و چهل زاغ” میاندازد و به توان شایعه در سرعت گسترش و باور به آن به یقین می رسد!!
٭٭٭
این جماعت، از یک سو آمار را چن برابر نشان میدهند و از سوی دیگر عامل تمام مرگ را “کرونا” معرفی میکنند!؟
اینکه این جماعت اهل اطلاع خارج از پاکستان و دور از کویته، چه هدفی را از این اطلاع رسانی وحشتناک دنبال میکنند باید از خود شان پرسید؟؟
٭٭٭٭
اما اگر از روی دلسوزی و اعلان خطر باشد، باید به این ها گوش زد نمود که مردم اینجا به جای نشر و بخش شایعات و آمار های وحشتناک همراه با توجیه های همدردی و هشدار های دروغین؛ به بیان حقیقت، داشتن روحیه، امیدواری و امید به آینده و زندگی و… بیشتر نیاز دارند تا به آمار های دروغین مرگ، وحشت و نابودی!!؟
انتخاب با شما؛ اینکه برای کمایی چن لایک و کامنت همچنان بلندگویی مرگ و وحشت باشید، یا با نشر حقیقت، دلداری، امیدواری و… “هدهد خوشخبر” زندگی، عشق و امید باشید.
٭٭٭٭٭
م، خرمی
۲۰ جوزا ۹۹



دیدگاهها بسته شده است.