ماه رجب یک فرصت تقرّب به ارزشهای الهی و تقرّب به ذات مقدّس پروردگار و فرصت خودسازی است.

2

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه که نیروگاه روحی، تربیت‏گاه دینی است

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه  که نیروگاه روحی، تربیت‏گاه دینی، ملاقات همگانی و حتی مانور سیاسی  برای مسلمین است که قلب دشمنان را می ‏لرزاند و هرگونه طمع و توطئه علیه اسلام و مؤمنان را نقش بر آب می‏سازد، این آیین( نماز جمعه) هفته گزشته به امامت حضرت حجه الاسلام و المسلمین جناب استاد محمد جمعه اسدی امام جمعه شهرکویته باحضورباشکوه مردم این شهر درمحل مصلی (امام  باره کلان هزاره) اقامه گردید.

حضرت حجة الاسلام استاد محمد جمعه اسدی در آغاز خطبه نخست  به حمد و ثنای الهی پرداخت و خود و نمازگزاران را به رعایت تقوی الهی دعوت نموده فرمودند: اوصيكم عبادالله ونفسی بتقوالله.

همه ى برادران وعزيزان نمازگزار وخودم را به رعايت تقوا و ورع و توجه به خداى متعال در همه ى افعال توصيه مى كنم. درهمه احوال خدا را در نظر بگيريم، رضايت او را بر همه چيز ترجيح بدهيم، و تكليف او را براى خود فوز عظيمى بشماريم.

با عبادت دراين ماه(ماه رجب المرجب) كه ماه تقواست می بتوانيم مايه و زاد و توشه ى تقوا را در نفس و در عمل خودمان افزايش بدهيم، که تقوا به مـنزله قلعه و حصار مستحكمى است كه انسان را از تاخت و تاز دشمنان(شیطان وهوای نفس) مـصـون مـى دارد و مـانند سپرى است كه از اصابت تيرهاى زهراگين شـياطين باز مى دارد.

و عبادت دراین ماه از ویژگی انسان های متقی و پرهیزکار است.

ایشان( استاد معظم محمد جمعه اسدی) در ادامه، شاکله مطالب خود را درخطبه نخست، بر شالوده سخنانی ازمولای کائنات (امام علی علیه السلام) قرار داد، ودرخصوص (ارتباط عبادي دايم با خداوند)  ابراز داشت :يكي از وظايف فردي هرانسان، ارتباط عبادي دايم با خداوند است. هر چند انسان بايد به امور  خودش(زندگی) رسيدگي كند و اگر در اين راه نيت خويش را براي خداوند خالص گرداند، تمام كارهايش عبادت محسوب مي شود، ولي بهترين اوقات ما(بنده ها) بايد در ارتباط عبادي دایم با خداوند باشد که مولای متقیان حضرت امام علی علیه السلام در نهج البلاغه نامه53 می فرمایند: «اجعل لنفسك فيما بينك و بين اللَّه اَفضل تلك‏المواقيت و اجزل تلك الاَقسام و ان كانت كلّها للَّه اِذا صلحتْ فيها النيه و سلمت منهاالرعية»

براي آنچه ميان تو (شما) و خداست، نيكوترين اوقات و بهترين ساعات را بگذار، هر چند همه كارها در همه وقت براي خداست، اگر نيت درست باشد و …

امام جمعه کویته درادامه تصریح نمودند: روح هر عبادتى ارتباط و قرب به خدا است و این امر با نماز، روزه، دعا، نیایش و راز و نیاز در درگاه خداوند کریم میسر خواهد شد. ارتباط با خدا مشروط به زمان و مکان خاصی نیست، هر چند بعضی از زمان ها مانند (ماه مبارک رجب المرجب، ماه شعبان المعظم، ماه مبارک رمضان، ونیمه شب) بهترین زمان ارتباط با خدا است، و یا عده ای با دعای بعد از نماز و یا در حال روزه داری بهتر ارتباط برقرار می کنند و یا عده ای دیگر تلاوت قرآن را بهترین راه ارتباط با خدا می دانند. ولی آنچه در ارتباط با خدا مهم است، این است که دعا از صمیم قلب بوده و همراه با اخلاص کامل و احساس نیاز شخص بدرگاه خدای مهربان باشد. اگر دعا تنها و تنها متوجه به خدا باشد و در آن شرک و ریایی وجود نداشته باشد، بدون شک، خداوند متعال دیر یا زود آن را اجابت خواهد کرد. خلاصه اینکه: بدون شک همه این عبادات در ارتباط با خدا و خودسازی سهم بسیار ارزنده ای داشته و ترک هر کدام از آنها مانع ارتباط موثر و صادقانه با خدا و موجب سردی روح و روان و روابط با خدا و دینداران خواهد شد.

حضرت حجة الاسلام والمسلمین جناب استاد محمد جمعه اسدی مدیر مسٔول حوزه علمیه جامعه امام صادق(ع) وامام جمعه شهر کویته درخطبه دوم نماز عبادی جمعه هفته گزشته به فضیلت های ماه رجب و راههای درک آن اشاره نموده فرمودند: عناصر فراوانی در زندگی فردی و اجتماعی انسان تاثیر گذار است که از جمله مهمترین آنها عنصر زمان می باشد، اگرچه عنصر زمان به طور مطلق در زندگی نقش آفرینی دارد ولی برخی از زمانها به طور ویژه نقش آفرین و موثر هستند، و این نقش ویژه را خداوند به عنوان علة العلل و ریشه همه نقش آفرینی ها در این پاره های زمان قرار داده است.

ماه رجب به عنوان اولین ماه حرام و آغاز پلکان صعود معنوی آدمی به سوی خداند از جمله پاره های زمان است که در روند زندگی ایمانی و حیات طیبه ی انسان بسیار موثر است.

ایشان درادامه به شرایط بهره مندی از فضایل ماه رجب در دعای پیامبر اسلام اشاره نموده فرمودند : كان إذا رأى هلال رجب قال : اللهم بارك لنا في رجب وشعبان، وبلغنا شهر رمضان ، وأعنا على الصيام والقيام وحفظ اللسان وغض البصر ، ولا تجعل حظنا منه الجوع والعطش. بحار الأنوار ج 98 :ص 376 .

روایت شده که پیامبر اسلام چون با هلال ماه رجب مواجه می شد دست به دعا بر می گرفت و دعا می کرد که ای خدا! رجب و شعبان را بر ما مبارک گردان، و ما را به رمضان برسان، و ما را بر انجام روزه و شب زنده داری و مراقبت بر زبان و چشک پوشی از حرام ، یاری فرما!خدایا! بهره ما را از ماه رجب و شعبان تنها گرسنگی آن قرار مده.

امام جمعه کویته درخصوص این ماه بافضیلت (رجب المرجب) فرمودند: ماه مبارک رجب، آغاز فصلی پر فضیلت‌ از سال است که از مقام والایی در میان دیگر ماه‌های سال‌ برخوردار می باشد. ماه مبارک رجب حتی در جاهلیت نیز مورد احترام بوده است و آن را حرام می‌نامیدند زیرا جنگ و کارزار را نیز در این ماه ناروا و ممنوع می‌دانستند.

استاد حوزات علمیه : ماه رجب یک فرصت تقرّب به ارزشهای الهی و تقرّب به ذات مقدّس پروردگار و فرصت خودسازی است. این ایّامی که در روایات ما، به‌عنوان ایّام برجسته معرّفی شده‌اند، اینها همه فرصتند؛ هر فرصتی هم نعمت است و هر نعمتی هم نیازمند شکر و سپاس است. شکر و سپاس نعمت هم این است که انسان نعمت را بشناسد، بر طبق اقتضای این نعمت رفتار کند، از آن بهره ببرد، نعمت را از خدا بداند و آن را در راه خدا به کار ببرد؛ ماه رجب از این نعمتها است. بعد هم ماه شعبان است که آن هم نعمت دیگری است و این دو ماه از نظر اهل توحید و اهل معنا مقدّمه‌ی ماه رمضانند؛ و ماه رمضان ماه عروج است، ماه رفتن به معراج است، ماه تزکیه است، ماه تصفیه است که همه‌ی ما به اینها احتیاج داریم. از ماه رجب قدردانی کنید؛ در این ماه توسّلات خودتان به درگاه پروردگار عالم را هرچه میتوانید بیشتر کنید؛ به یاد خدا باشید وهرکاری را برای خدا انجام بدهید؛ واز برکات این ماه استفاده کنید که از جمله همین است که عرض کردم.



دیدگاهها بسته شده است.