نور ایمان همیشه نار جهنم و آتش نفس را خاموش می کند

16997662_1899857300290113_389101889176316058_n

خلاصه خطبه های نماز جمعه

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه  که نيروگاه روحي، تربيت‏گاه ديني، ملاقات همگاني و حتي مانور سياسي براي مسلمين است كه قلب دشمنان را مي ‏لرزاند و هرگونه طمع و توطئه عليه اسلام و مؤمنان را نقش بر آب مي‏سازد، این آیین( نماز جمعه) هفته گزشته به امامت حضرت حجه الاسلام و المسلمین جناب استاد محمد جمعه اسدی امام جمعه شهرکویته باحضورباشکوه مردم این شهر درمحل مصلی (امام باره کلان هزاره) اقامه گردید.

حضرت حجة الاسلام استاد محمد جمعه اسدی در آغاز خطبه نخست  به حمد و ثنای الهی پرداخت و خود و نمازگزاران را به رعایت تقوی الهی دعوت نموده فرمودند: اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

استاد معظم درابتدا فرمودند: خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم. ارزش و اهمیت تقوا را در خاموش کردن دو آتش میتوان مشاهده نمود،یکی آتش جهنم و دیگری آتش نفس. واین آتش نفس،آتش مهیبی است و همان است که به آتش آخرت متصل می شود و جهنم را درست می کند. اگر انسان بخواهد از این دو آتش به سلامت عبور کند، باید تقوا را رعایت کند. نور ایمان همیشه نار جهنم و آتش نفس را خاموش می کند.

امام حسن مجتبی علیه السلام پیرامون ارزش و اهمیت تقوا چنین میفرماید: اَلتَّقْوی بابُ کُلِّ تَوْبَه وَ رَاْسُ کُلِّ حِکْمَه وَ شَرَفُ کُلِّ عَمَل… تقوا، درب هرتوبه‏ای بوده و سرآغاز هر حکمتی می‏باشد و هر عملی با تقوا شرافت می‏یابد.(تحف‌العقول ص 232)

امام جمعه کویته: یکی از با ارزش‏ترین فضایل انسانی اتصاف به تقوا و پرهیزکاری است. تقوا یعنی بازداشتن نفس خویش از انواع بدی‏ها و آلودگی‏ها و پیروی از دستورات الهی در تمام جهات زندگی.

استاد حوزات علمیه (محمدجمعه اسدی) در ادامه تصریح نمودند: این همه سفارش که از ناحیه معصومین (ع) در رابطه با تقوا شده، مسئولیت ما را در برابر اوامراللهی سنگین ترمی کند.  اگر حُسن عاقبت می خواهیم، تقوی، اگر رضایت پروردگارمی خواهیم، تقوا، اگر بهشت برین اللهی میخواهیم، تقوا، این چه گوهر گرانبهایی است که این همه مورد تأکید و سفارش قرار گرفته است؟

حجت الاسلام اسدی فرمودند: تقوا، موهبتی است اللهی که ازسوی خدای متعال در سرشت همه انسانها به ودیعه گذاشته شده است، که انسان را از گناه و نافرمانی خداوند متعال باز می ‌دارد و بر طاعت و بندگی او بر می‌ انگیزد، وقطعا وقتی بنده با همه زندگی اش به سوی خداوند جهت دار شود خداوند نیز همه فاصله ها را بر می دارد.

و بر همین اساس است که (امام حسن مجتبی علیه السلام که تجسم عالی فضایل انسانی و مقتدای پاکان و صالحان بود)  تقوا را به عنوان معیاری برای سنجش اتصال وبازگشت انسان به خدای منۤان برشمرده اند (التقوی باب کل التوبه و…) تاآنجا که انسان صلاحیت پیدامیکند تا فارق حق وباطل گردد (ورأس کل حکمة).

و اما اگر اعمال ما مبتنی بر تقوای الهی نباشد هیچ ارزشی ندارد، مثل اینکه کسی باقناعت نفسش به سراغ گناه میرود به خیال اینکه کسی متوجه او نیست، فارغ ازینکه « وهو معکم – وانا اقرب من حبل الورید » و اگراینگونه باشد قطعا راهی برای اوج گرفتن ما به سمت خدا باز نمی‌شود.

امام جمعه کویته درپایان خطبه نخست تصریح نمودند : نماز، کلید رستگاری و عبور از ورطه‌ های سخت زندگی است که، که اگر این فریضه دینی (درشبانه روز پنج بار) به خوبی ادا شود، راه برای رسیدن به درجات بالای تقوای اللهی برای انسان مهیا می‌شود. وهمینطورنماز جمعه، یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه اسلامی است.

برخی نمازعبادی سیاسی جمعه را سبک می‌ شمارند و این در حالی است که این فریضه عبادی انسان را بیش از سایر فرایض، به خدا نزدیک می‌کند. نمازجمعه  اگر در عالی‌ ترین شرایط روحی و معنوی انسان مومن ادا شود، هر آیینه سرچشمه‌های تقوا و بصیرت دینی به روی او بازمی‌ شود، بنابر این توجه به نماز، مهمترین رکن رستگاری و خداشناسی واتصاف به تقوا و پرهیزکاری است.  پایان خطبه نخست.

خطبه دوم :  توصیه به تقوی: حضرت حجة الاسلام استاد محمد جمعه اسدی درخطبه دوم نماز عبادی جمعه درسفارش خود وهمگان به رعایت تقوای الهی فرمودند: مجددا خودم را و شما عزیزان را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله فان خیر الزاد التقوی. وجود مقدس مولای ما امیرمؤمنان علی (ع) فرمودند: تقواي الهي موجب عمارت و آباداني دين مي شود. تقواي الهي پايه و اساس يقين است. تقوا موجب صلاح و درستي در زندگي و چراغ پرفروغ رستگاري است. خیلی کلام ارزشمندی است. معلوم می­شود دين منهاي تقوا ويران است و آباداني ندارد. يقين اگر تقوا کنار آن نباشد پايه و اساس ندارد. درستي و راستي در جامعه اسلامي منهاي تقوا معنا ندارد. اگر بخواهيم راه رستگاري را در پيش بگيريم بايد از چراغ پرفروغ و روشنايي بخش تقوا استفاده کنيم. اینها ویژگی های تقواست که درخطبه نخست نیزبه آن اشاره نمودیم که باید در زندگی وجود پیدا کند.

بیان مناسبت‏ها

«شيعتنا منّا خلقوا من فاضل طينتنا و عجنوا بماء ولايتنا يَفْرَحُونَ‏ لِفَرَحِنَا وَ يَحْزَنُونَ‏ لِحُزْنِنَا»

امام جمعه کویته (حجة الاسلام محمد جمعه اسدی) درخطبه دوم به مناسبت ایام، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) بر لزوم برگزاری مراسم های بزرگداشت و عزاداری ایام فاطمیه تاکید کردند و اظهار داشتند: با توجه به سفارش های نبی مکرم اسلام(ص) در خصوص احترام به دختر گرامی شان، برگزاری مراسم های سوگواری در راستای تکریم و تعظیم به حضرت زهرا(س) به عنوان وظیفه ای دینی و اسلامی است و باید نسبت به معرفی جایگاه صدیقه طاهره(س) تلاش نمائیم.

وی با اشاره به این که پیامبر اکرم(ص) زیباترین تعابیر خود را در مورد شخصیت والای حضرت زهرا(س) فرموده اند، بیان داشتند: در یکی از تعبیرات رسول گرامی اسلام تصریح شده «فاطمه سیده و بزرگ تمام زنانی است که از اول تا پایان آفرینش بوجود آمده اند و سرآمد آنها است».

مدیر حوزه علمیه جامعه امام صادق(ع) افزودند: همچنین پیامبر اکرم(ص) در تعبیر دیگری نیز فرموده اند «فاطمه کسی است هنگامی که در محراب عبادت می ایستاد نور فروغ او برای فرشتگان همانند نور ستارگان برای اهل زمین است».

امام جمعه کویته تصریح کردند: در حدیث دیگری از سوی نبی مکرم اسلام تاکید شده است که «خداوند برای غضب فاطمه غضب می کند و با رضایت فاطمه راضی است» و این مسئله نشان می دهد حضرت صدیقه طاهره از مرحله نفس مطمئنه نیز عبور کرده است.

ایشان با بیان اینکه شأن حضرت زهرا(س) بسیار بالا است افزود: حضرت زهرا(س) الگوی همه انسان‌ها است.

استاد معظم (محمدجمعه اسدی) با اشاره به اینکه ما امروز بیش از هر زمان به الگوگیری از حضرت فاطمه (س) نیاز داریم فرمودند: حضرت فاطمه (س) به گونه‌ای عبادت می‌کرد که پاهای او از ایستادن ورم می‌کرد.

مدیرحوزات علمیه فرمودند: باید تربیت فاطمی و نوع دوستی فاطمی در زندگی ما راه پیدا کند و آن موقع است می‌توانیم بگوییم که این بانوی بزرگوار الگوی ما است.

امام جمعه شهر کویته در ادامه به روایتی از امام باقرعلیه السلام درخصوص(محاسبه نفس) اشاره  نمود که میفرماید:

عن محمد بن مسلم عن ابى جعفر الباقر عليه السلام قال سمعته يقول: ما احسن الحسنات بعد السيئات و ما اقبح السيئات

بعد الحسنات. محمد بن مسلم گويد: از امام باقر عليه السلام شنيدم كه فرمود: چه نيكوست نيكى ها بعد از بديها و چه زشت است بديها پس از نيكى ها…

دعای پایانی خطبه دوم

پروردگارا در فرج مولایمان امام زمان (عج)تعجیل بفرما. به کسانی که صادقانه به مردم خدمت می کنند توفیق روز افزون مرحمت فرما. توطئه‏های دشمنان به خودشان برگردان. به جامعه اسلامی ما توفیق پایبندی به مکتب اهلبیت(ع) عنایت بفرما. پروردگارا به همه ما عزت وکرامت عنایت بفرما.



دیدگاهها بسته شده است.