هزاره های پاکستان – کویته

دوستان عزيز سلام : در اين سفر نامه هم با ما همراه باشيد . این سفر نامه در برج /۶ /۸۷آماده شده

هزاره هاي پاكستان

حضور هزاره ها در پاكستان به صد ها سال پيش بر مي گردد در آن زمانيكه جنگ با هندوستان جهاد مقدس تلقي مي شد و  اين جنگ  زمينه جداي پاكستان را از هندوستان فراهم كرد سهم هزاره ها در اين جنگ تحت نام  گردان اختصاصي هزاره ها بنام هزاره پن ير معروف بود كه در آن زمان زبان زد خاص و عام بود.

بدين لحاظ امروزه  اين سرزمين نسبت به هزارها  و هزاره ها نسبت به اين سر زمين احساس عجيب دارد . وهميشه خود را مديون يگديگر احساس مي كند. هزاره در اين سرزمين خدمات شايان كرده اند و به همين خواطر به مقام هاي خوبي هم نايل آمده اند.  از رياست پاكستان غربي آن روز گرفته تا استان دار شدن يك استان در پاكستان. نمي شود ياد از هزاره هاي پاكستان كرد اسم از جنرال بزرگش به ميان نياورد. جنرال محمد موسي . 

امروزه هم خوشبختانه هزاره ها با توجه به جمعيت شان سهم خوبي در همه زمينه ها دارد  وبه مقام هاي خوبي هم نايل آمده است ولي با توجه با استعدادهاي كه  اين مردم دارد  اين مقدار كافي نيست بايد حضور جدي تري در همه صحنه ها پيدا كرد .

هزاره ها در پاكستان در اكثر از شهر ها حضور دارند ولي مركزيت آنها در شهر كويته مي باشد كويته مركز يكي از چهار ايالت بنام  ايالت بلوچستان در پاكستان است .

هزاره ها در اين شهر بيشتر در دو نقطه از شهر ساكن هستند يكي علمدار رود ديگري در بروري  .  عكس بالا نمونه  يكي از مناطق در بروري است .

چيزي كه بايد ياد آوري كرد اين است هزاره ها  سطح زندگي شان از جهات مختلف همگام با تغييرات كه در جهان اتفاق مي افتند تغير كرده،  ولي متاسفانه نغيير بنيادين كه بايد اتفاق مي افتاد ، اتفاق نيافتاده  و تا امروز متاسفانه هم تحليلي در اين بخش  هم صورت نگرفته است . و يا لاا قل من نديده ام .

به تعبير ديگر هزاره يك نوع زندگي شهري را دارد تجربه مي كند بدون آنكه خصوصيات يك شهروند شهري را داشته باشد. در شهر يكي از دغدغه هاي بزرك چهان امروز ايجاد اشتغال  و كار  است  اگر رقابت هم باشد در ايجاد اشتغال و كار صورت مي گيرد . ولي در كويته رفابت جدي در نو ع ساختن منزل و يا خانه بكار مي رود. چيزي در دنياي امروز از آن ها به عنوان ديون ياد مي كند. منظور اين نيست كه خانه چيزي بدي است ويا نبايد در ايجاد و ساختن آن  رقابت كرد  بلكه منظور اين است كه جايگاه خانه در نظام شهري به درجه بعد قرار دارد مثلا  از لحاظ اهميت اول :  ايجاد اشتغال براي خود و ديگران به عنوان يك منبع درامد  خانه و منزل و ماشين در رتبه هاي بعدي قرار دارد . ولي مردم ما اكثرا اگر چيزي گيرش بيايد حتما تماما صرف تجملات منزل خواهد كرد . و اين به نظر كار شناسان اقتصادي يك فاجعه است .

اگر روزي گذر تان از كنار يكي از اين منازل بيافتد حدس خواهي زد كه صاحب اين منزل داراي شغل مناسب وصاحب كار خانه و يا كارگاه توليدي باشد كه علاوه بر ايجاد اشتغال براي خود ، تعداد ديگر از هموطنان اش را نيز به خدمت گرفته باشد .

بعد از پرس جو متوجه خواهي شد كه صاحب خانه شخصي است كه با پول هاي كه از خارج توسط اقاريب شان برايش رسيده دست به ساختن چنين خانه زده است و در حال حاضر شايد پول خريد يك نان را هم نداشته باشد .

علمدار رود نقطه اي ديگر از كويته است كه هزاره ها در آن سكونت دارد جمعيت هزاره به تدريج زياد شده به همان ميزان به نقطه و مكانهاي شهري آن نيز اضافه شده است. سوله اكت وگلستان تاون از جمله مكانهاي است كه مي شود از آنها نام برد .

خانه هاي بالا نمونه اي از خانه هاي گلستان تاون است كه مشاهده مي كنيد

خانه هاي بالا نمونه اي از خانه هاي سوله اكت است كه مشاهده مي كنيد

بهشت زينب (ع) – نماي از ياد بود جنرال محمد محمد موسي  هزاره
كه در كناره آن بزرگ مرك ديگر هزاره ، طالب حسين هزاره آرميده است .

بهشت زينب (ع)  واقع در علمدار رود كويته بلوچستان 

عزیزالله رحیمی

+;نوشته شده در ;چهارشنبه بیست و سوم بهمن 1387ساعت;22:5 توسط;مدیریت سایت; |;



دیدگاهها بسته شده است.