سمینار های علمی در مورد حوادث خونین کویته همچنان ادامه دارد

بنام پروردگار شهیدان شاهد و راست قامتان جاوید

یادشهدا

جای بسی شکر و سپاس است که با وجود فاصله زمانی از آخرین حادثه خونین شهر کویته، هنوز هم واکنش های مثبت و سازنده، در قالب اعتراضات مدنی و نشست های عملی جاری و ساری است. در همین راستا، امروز پنجشنبه پنجم ماه عقرب 1390 خورشیدی برابر با 27 اکتوبر 2011 میلادی، دو نشست و سیمنار علمی از سوی دو نهاد علمی- اجتماعی طلاب خارجی مقیم شهر قم، به طور جداگانه در این شهر برگزار شد.

نشست نخست:

این نشست علمی تحت عنوان «تحلیل و بررسی ریشه های خشونت علیه شیعیان هزاره در کویته پاکستان»، از سوی انجمن علمی تاریخ مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی، از ساعت 10 الی 12 پیش از ظهر پنجشنبه، در سالن شهید مطهری مدرسه حجتیه برگزار گردید. در این نشست علمی، از آقایان استاد محمد اکرم برهانی، دکتر مصطفی خرّمی و حجت الاسلام لیاقت علی مرتضوی، به عنوان سخنران و کارشناس، دعوت شده بود. این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآنکریم توسط آقای نوری آغاز گردید، سپس با درخواست جناب آقای محمدی مجری برنامه، آقای دکتر خرّمی پشت جایگاه قرار گرفته و آغاز سخن کرد:

دکتر خرمی

شهدائی کویته ما شرمنده ایم!؟

ایشان با عنوان بالا، سخنرانی اش را این گونه آغاز کرد که … نسل کشی هزاره ها در کویته فراتر از یک شیعه کشی بوده و به یک تصفیه خونین قومی بیشتر شبیه است تا به ترور شیعیان، چرا که در این حوادث تنها هزاره ها را از میان دیگر مسافرین گلچین نموده و در کنار جاده به رگبار بستند! و… دو پرسش اساسی پیرامون حوادث خونین کویته و نسل کشی شیعیان هزاره  را، باید این گونه طرح نمود:

چرا واکنش آغازین در برابر نسل کشی وحشیانه هزاره ها، تقریباً در حد صفر بوده است؟ چرا تروریست ها ظاهراً با شعار مذهبی تنها در سدد شکار هزاره هستند؟ و… ما فریاد یا للمسلمین آنان را شنیدیم ولی بعنوان مسلمان هیچ عکس العملی از خود نشان ندادیم! ما بعنوان شیعه فریاد هل من ناصر ینصرنی شان را شنیدیم ولی هیچ واکنشی هم باوری در ما ایجاد نشد که نشد!!. ما که فریاد کمک خواهی انسانی آنان را شنیدیم چرا همچنان به سکوت مرگبار خود ادامه دادیم؟! مگر نه اینکه به قول سعدی علیه رحمه « بنی آدم اعضای یک پیکر نیستند؟ مگر با درد یک عضو نباید قرار از دیگر عضوها برود؟ پس چرا ما همچنان با قرار قرار تماشاگر بودیم؟!.

ایشان در ادامه با انتقاد شدید از سکوت دیگران در مورد این نسل کشی وحشیانه گفتند: چرا سران شیعه پاکستان، دیگر ساکنان کویته، اقوام ساکن بلوچستان، سران حکومت مرکزی و ایالتی و… ساکت و تماشاگر بودند؟ چرا پس از فراخوان هزاره های کویته مبنی بر حمایت از ایشان، تمام بچه های هزاره شیعه در سراسر جهان از کابل تا استانبول و تا آدلاید استرالیا و … در سراسر اروپا، به این فرخوان پاسخ مثبت دادند. اما، از دو میلیون هزاره ساکن ایران حتی یک صدای اعتراض هم برنخواست!؟ مگر در مرام ما، هزاره های دو طرف خط دیورند از همدیگر جدا و دو سرنوشت دارند یا که باید همسرنوشت باشند؟ و باید در همه حال هزاره های جهان در کنار هم باشند و بر اساس وظیفه انسانی، دینی، مذهبی و خونی در حمایت از ستمدیدگان شان فریاد اعتراض و داد خواهی بلند کنند. همانگونه که هزاره های سراسر جهان همین کار را کردند. شکر خدا آن اعتراضات انسانی بی نتیجه هم نبوده و اثرات بسیار مثبتی را از خود بجای گذاشته است. و… در پایان فشرده ای از تاریخ هزاره پاکستان توسط ایشان به خوانش گرفته شد که مورد توجه و استقبال حضار قرار گرفت.

برهانی

در ادامه استاد برهانی طی سخنانی با یادآوری قدمت مهاجرت و سکونت هزاره ها به شبه قاره هند اشاره کرده و بیان داشت که قدمت سکونت این قوم در شبه قاره به سالهای بسیار دور بر میگردد. ایشان بر این باور تاکید داشتند که هزاره ها در عهد گورکانیان وارد شبه قاره شده و برخی از ایشان در آن دیار ماندگار شدند. همانند: «چچ هزاره» که در صوبه پختوانخواه خیبر پاکستان در ضلع بنام «ضلع هزاره» بود و باش دارند، پس مهاجرت هزاره تنها به عصر عبدالرحمن خان و نسل کشی ایشان باز نمی گردد. و… در ادامه ایشان به خدمات و جانفشانی های هزاره ها برای پاکستان پرداخته و یادآوری نمود که در سه جنگ رسمی میان هند و پاکستان، کشور پاکستان تنها در جنگ 1965 شاهد پیروزی را در آغوش گرفت که آن هم به رشادت و جان نثاری بی نظیر هزاره های پاکستان آنهم، تحت قیادت و فرماندهی بی نظیر یک ژنرال هزاره
یعنی مرحوم ژنرال محمد موسی خان هزاره حاصل آمد و… هزاره های پاکستان همانگونه که در جریان استقلال پاکستان در کنار بانی این کشور مرحوم محمد علی جناح تا حصول آزادی ایستادند در صحنه های دفاع از این کشور نیز سهم بسیار دارند در نتیجه باید گفت که هزاره های پاکستان به گردن پاکستان و پاکستانی حق دارد و باید از ایشان حمایت کامل صورت گیرد. و… . بدلیل اتمام وقت، قرار شد که ادامه نشست در فرصت دیگر پی گرفته شود. و مراسم با دعای استاد برهانی همزمان با آذان ظهر، خاتمه یافت.

نشست دوم :یاد شهدا

این سمینار تحت عنوان: «یاد شهدا» از ساعت 3 بعد از ظهر همین روز در سالن شهید صدر مدرسه عالی امام خمینی شهر قم، از طرف مرکز تبلیغات و تعلیمات علوم اسلامی بلوچستان، پاکستان، طلاب جامعه امام صادق(ع) کویته و جامعه روحانیت بلوچستان پاکستان، مقیم شهر قم؛ به یاد شهدائی فجایع سال جاری کویته برگزار گردید.

مراسم از طرف طلاب جامعه امام الصادق (ع) در قم

پس از قرائت قرآنکریم، اشعار جانگدازی در رثائی شهدای کویته توسط یکی از طلاب بلوچستان در قالب مداحی و به زبان اردو ارائه شد که مورد استقبال شدید حاضران قرار گرفت. در ادامه خطبا یکی پس از دیگری به ایراد خطابه های پرشور به زبان اردو، در مذمت این حوادث خونین پرداخته و یاد و نام شهدائی مظلوم و گمنام حوادث اخیر کویته را گرامی داشتند. 

سخنراتان محفل

 مدیر این برنامه جناب آقای عرفان حیدر از طلاب جامعه امام صادق(ع) مقیم شهر قم، با خوانش یاداشت های شان در مورد شهدائی ستمدیده، بلوچستان طی سالهای اخیر ضمن مذمت شدید این اعمال ننگین تروریستی، مهمترین و خونین ترین حوادث اتفاق افتاده در کویته، طی یک دهه گذشته را به شمارش گرفتند. در پایان مراسم از حاضرین پذیرائی به عمل آمد. از موارد قابل توجه در این مراسم، نظم و انضباط خاص حاکم بر این مجلس بود که خیلی جالب و ستودنی بود. ما به عنوان فرزندان جامعه هزاره از این دوستان مخلص و متعهد غیر هزاره، صمیمانه تشکر نموده و از غم شریکی شان جهانی سپاس و برای شان آرزوی موفقیت داریم . این مراسم همزمان با آذان مغرب پایان یافت.

  +;نوشته شده در ;جمعه ششم آبان 1390ساعت;15:21 توسط;مدیریت سایت; |;



دیدگاهها بسته شده است.