««دهه عاشورا، فرصت سازی یا زمان سوزی؟!»»

««دهه عاشورا، فرصت سازی یا زمان سوزی؟!»»

دو هفته پیشتر از محرم، موبایل زنگید و زنگید و ناآشنایی با لطف بیشتر از یک آشنا از حقیر دعوت نمود که در دهه عاشورای امسال سخنران محفل عاشورایی شان باشم. شامگاه پنجشبنه دوم محرم الحرام طبق وعده پیشین، به خمینی شهر رسیده و در خانه حاج حسن لومانی از بزرگان «هیأت محبان امام حسین (ع)» خود را در جمع گرم و صمیمی هزاره های مقیم این شهر یافتم. هیأت «محبان امام حسین (ع)» تنها یکی از چند هیأت WP_20151019_003هزاره های مقیم در این شهراند که از قدمت چهارده ساله برخوردار بوده و با تأکید و توصیه بنیانگذار «مؤسسه الغدیر» اجازه یافته اند که تا زمان سکونت شان در این شهر و برقرار بودن برنامه های عزاداری، در این ساختمان مجلل، مجلس عزای امام شهیدان را برپا نمایند.

«فرصت زرّین !؟»

جای تردید نیست که دهه نخست محرم هرسال به مناسبت ایام عزاداری سالار شهیدان، «فرصت زرّینی» در اختیار واعظان، سخنرانان و منبری ها قرار میگیرد که بتوانند به صورت چهره به چهره با مخاطبان عزادار هم سخن گشته و با سخنان مناسب، به روز و مفید خویش تأثیرگذار باشند. البته، می توان از این فرصت طلایی بهره جست و با تلاش و زحمت بسیار، موضوعاتی را مورد بحث و بررسی قرار داد که نیاز مردم و جماعت در آنها نهفته باشد و میتوان به چند حدیث و روایت سر و ته قضیه را به هم آورد و به راحتی این ده روز را بدون کمترین زحمت با تکرار مکررات به پایان برد. آن یکی به یقین «سازنده» و این یکی بدون شک «سوزنده» این فرصت خواهد بود. بی گمان جلسات عاشورایی آنگاه سازنده و مفید خواهد بود که برای جمع مخاطبان سخن تازه، به روز، آموزنده و ثمربخش گفته شود، تا این «فرصت طلایی» به خوبی مورد بهره برداری گرفته و وقت و زمان مخاطبان به راحتی ضایع نگردد.

WP_20151024_016«موضوعات مورد بحث در این ده شب»

1) بررسی ریشه های تاریخی فاجعه عاشورا.
2) نقد و بررسی تاریخ تلخ، تاریک و غبارآلود هزاره ها .
3) فلسفه عزاداری، تاریخچه عزاداری، آفت های عزاداری و باید ها و نباید های عزاداری.
4) طرح مسائل تربیتی: آسیب های رسانه ای کودکان، نوجوانان، جوانان و خانواده .
5) بررسی گذر از جامعه سنتی به جامعه مدرن و پیآمدهای مثبت و منفی .
6) صحبت از حقوق والدین بر فرزندان و بالعکس و… .

WP_20151022_041در همان جلسه نخست که گویا مجلس افتتاحیه به شمار میرفت، خوشبختانه پی بردم که برای مخاطبان عمدتا جوان هیأت، ممکن است چه بحث های رضایت بخش و آموزنده باشد. در نهایت؛ تصمیم گرفتم هر جلسه را با یک سخنرانی چهار جزئی اجرایی نمایم تا هم خسته کننده نباشد و هم رضایت تمام مخاطبان از پیر و جوان، برآورده گردد. خوشبختانه؛  تلاش های شبانه روزی حقیر برای مخاطبان ثمربخش بوده و توانستیم جلسات «فرصت سازی» داشته و «دهه عاشورایی» متفاوتی را برای خود و مخاطبانم رقم بزنم.

مصطفی خرّمی
5 / 8 / 94



دیدگاهها بسته شده است.