رابطه بهار طبیعت و منجی بشریت/ آیا امام زمان(عج) در نوروز ظهور می کند؟!

6de8bf8695dcd8fe53a290b30f0f5c9d_245

آیا امام زمان(عج) در نوروز ظهور می کند؟

ظهور منجی موعود یک اعتقاد عمومی در تمامی ادیان است. کتاب های مقدس آسمانی، چه آنها که بخشی یا تمام آنها وجود دارد و چه آنها که منقولاتی از آنان در کتاب های دیگر آمده است، بشارت داده اند که جهان در سیطره ظلم و فساد نمی ماند؛ بلکه جماعت صالحان به امامت “رهبر موعود” عدل و داد را در گیتی حاکم خواهند کرد.

ریشه دار بودن اعتقاد به مهدی و منجی، موجب آماده بودن مردم اعصار گوناگون برای پذیرش و تبعیت وی شده و می شود. از همین رو، این مفهوم موجب سوءاستفاده فریبکاران و شیادانی شده است که در طول تاریخ با ادعاهای دروغین، خود را مهدی یا از یاران او معرفی کردند تا از رهگذر عقیده پاک مردم به نیات آلوده خویش دست یابند. اتفاقاً بسیاری از این مدعیان، در نقشه خود موفق شده و به مقصود خود رسیده اند؛ چه مدعیان کوچکی که اهداف مالی و رمالی داشته اند، و چه مدعیان بزرگی که توانستند با این ادعا حکومت های عریض و طویل یا مذاهب منحرف دیرپا و گسترده ای برای خویش دست و پا کنند.

همچنین دشمنان اسلام و انسانیت که همواره در ترس از حاکمیت عدل و انسان کامل به سر می برند، از یک سو با ساخته و پرداخته کردن سؤالات و شبهات، تلاش دارند که یا اعتقاد به ظهور منجی را در دل آدمیان سست کنند؛ و از سوی دیگر با تحمیق رسانه ای و ساختن فیلم های سینمایی، چهره ای هولناک از آن مرد الهی بیافرینند!

IMG20292372

آیة الله نجم الدین مروجی طبسی

آیة الله نجم الدین مروجی طبسی فرزند آیة الله العظمی حاج شیخ محمدرضا طبسی نجفی در سال ۱۳۳۴ در نجف اشرف به دنیا آمد.

وی از محضر اساتید برجسته ای همچون حضرات آیات محمدرضا طبسی نجفی(ره)، سید محمدرضا گلپایگانی(ره)، سید علی محقق داماد، شیخ یحیی انصاری، جعفر سبحانی، جوادی آملی، فاضل لنكرانی(ه)، میرزا جواد تبریزی(ره) و وحید خراسانی بهره برد.

تخصص و برخی کارهای ایشان از قرار ذیل می باشد:
متخصص در مسائل فقه و اصول، تفسیر و کلام و حدیث تطبیقی، تدریس در دروس مقدمات و سطوح عالی حوزه، خارج فقه و اصول و خارج مهدویت، تدریس در مراکز تخصصی مهدویت، علوم حدیث، موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی، مرکز تخصصی تربیت محقق مذاهب اسلامی، مدرسه تخصصی امامت، موسسه در راه حق. تدریس در حوزه و دانشگاه، سفرهای متعدد تبلیغی داخل کشور و خارج از کشور، سخنرانی و گفتگو در شبکه های رادیویی و تلویزیونی به زبان فارسی و عربی، عضو هیئت علمی و شورای علمی مراکز تخصصی مهدویت، علوم حدیث، موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی و مرکز تخصصی تربیت محقق مذاهب اسلامی.

ده ها مقاله و كتاب از ایشان منتشر شده است. ایشان همچنین به صورت اختصاصی در حوزه مهدویت، وهابیت و بهاییت کار کرده است. برخی از کتابهای ارزشمند مهدوی وی عبارتند از:
1. معجم احادیث الامام مهدی(عج)، با همکاری جمعی از نویسندگان، زبان: عربی
2. چشم اندازی به حکومت حضرت مهدی(ع)، زبان: فارسی (که بیش از بیست و پنج بار چاپ شده است)
3. نشانه هایی از دولت موعود، زبان: فارسی

ـــ از نظر حضرتعالی چه رابطه ای میان عید نوروز و امام زمان (علیه السلام) می توان در نظر گرفت؟

استاد طبسی: بسم الله الرحمن الرحیم. درباره ارتباط نوروز و حضرت بقیة الله (علیه السلام) روایتی از «معلّی بن خنیس» وجود دارد که فردی معتبر و مورد عنایت امام صادق (علیه السلام) بوده است. وی شهید راه ولایت و تنها کسی بود که خود امام (علیه السلام) پیگیر دستگیری و قصاص قاتل او شد و قاتل را نفرین فرمود که منجر به مرگ فوری او شد.

معلّی بن خنیس می گوید که روزی بر امام صادق (علیه السلام) وارد شدم. آن حضرت فرمود: آیا می دانی امروز، چه روزی است؟ عرض کردم: روزی است که عجم ها آن را احترام می کنند. امام (علیه السلام) فرمود: قسم به بیت عتیقی که در مکه است (کعبه)، این نیست مگر برای امری قدیمی که نمی دانی، که آن را برایت می گویم تا آن را بفهمی. معلّی که فرد با معرفتی بود عرض کرد: شنیدن فرمایشات شما در این باره برای من مهم تر است از اینکه تمام دشمنانم بمیرند یا تمام دوستان و عزیزانم که مرده اند بار دیگر زنده شود. امام (علیه السلام) شروع به تبیین نوروز نمودند. مانند اینکه: نوروز، روزی است که ابراهیم خلیل الله (علیه السلام) بت ها را در هم شکست؛ نوروز، روزی است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) یارانش را به بیعت با امیرالمومنین (علیه السلام) دستور داد (که اشاره به روز غدیر دارد)؛ و روزی است که بیعت ثانیه، یعنی بیعت مردم با امام (علیه السلام) پس از مرگ عثمان انجام شد؛ و روزی است که در آن، مهدی ما ظهور می کند و خداوند عزّ و جلّ او را بر دجّال پیروز می کند. امام (علیه السلام) فرمود: عجم ها به این روز احترام می گذارند ولی شما ارزش آن را نمی دانید.

از این روایت، چنین برداشت می شود که نوروز ارتباط تنگاتنگی با امام زمان (علیه السلام) دارد. ما می گوییم عید است. خب، عید چه روزی است؟ روایات می فرمایند: “کل یوم لا یعصی الله فهو یوم عید”؛ هر روزی که در آن گناه و نافرمانیِ خداوند متعال نشود عید است. خب این چه روزی است؟ روز ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) است، روزی که بساط ظلم برچیده می شود و عدل در همه جا گسترده می شود.

پس اگر گفته می شود، نوروز عید است به این جهت است. برنامه امام زمان (علیه السلام) نو است، نه اینکه دین نو است، امر جدید است؛ نه این که قرآن نو باشد، کتاب جدید و برنامه نویی است. با این نگاه، نوروز ارتباط بسیار نزدیکی با حضرت ولی عصر (علیه السلام) دارد، وگرنه اعیاد مسلمانان مشخص و معین است، عید فطر، عید أضحی، عید جمعه، عید غدیر و عید مبعث است و عیدی به نام نوروز در روایات دیده نشده است و به فرموده امام راحل (ره) چنین عیدی در دین اسلام نیست ولی اسلام با آن مخالفت نیز نکرده است.

البته در نوروز اعمالی نیز مستحب است. شیخ طوسی در کتاب خود مانند «الخلاف» که أعمال را ذکر می کند نماز و دعا و روزه و … را در این روز می آورد که به شکرانه ظهور دولت جهانی امام زمان (علیه السلام) است.

ـــ اما روایاتی هم بر خلاف روایت معلی وجود دارد که نوروز را نفی می کند. آیا آنها مستند هستند؟

استاد طبسی: روایاتی که معارض روایت معلّی ذکر شده اند، از نظر سند معتبر نیستند. مانند اینکه حکومت عباسی به امام کاظم (علیه السلام) می گوید که ما در ارتش خود، ایرانی زیاد داریم، شما نوروز را بزرگداشت نمایید و ما هم هر چه عیدی آوردند به شما هم می دهیم. نقل شده امام (علیه السلام) فرموده اند: من چیزی را که جدّم از بین بُرد، دوباره إحیا نمی کنم. و منظور نوروز بوده است. خب این روایت سندی ندارد و صاحب کتاب “مناقب” آن را به صورت مرسل نقل نموده است.

به هر حال باید برای نوروز اعتباراتی را در نظر بگیریم تا بزرگداشت شود؛ مانند آنچه در روایت معلّی اشاره شده، یا مسأله دید و بازدیدها و صله رحم ها که بسیاری از رابطه های از هم گسسته به برکت همین روز دوباره اصلاح می شود و این خود ارزش است و سبب رفع گرفتاری ها و طولانی شدن عمرهاست.

MG_7824

ـــ آیا این عبارت مشهور خطاب به حضرت ولی عصر (علیه السلام) که “السلام علی ربیع الانام (سلام بر بهار عالمیان)” می تواند اشاره ای به ارتباط نوروز و آن حضرت داشته باشد؟

استاد طبسی: مضمون این عبارت می تواند مرتبط با وضعیت دوران ظهور امام مهدی (علیه السلام) در نظر گرفته شود. بدین معنا که کار بزرگ ایشان در عصر ظهورِ خود، آرزوی تمامی انبیاء و اولیاء الهی و حتی شخص بزرگی همچون پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بوده است که «لیظهره علی الدین کلّه»؛ ولی هیچ کدام نتوانستند آن را تحقق بخشند به هر دلیلی، و تنها مجری آن حضرت ولی عصر(علیه السلام) است. با این اعتبار می توان مضمون عبارت “ربیع الانام” را تأیید کرد، یعنی بهار انسان هاست. ایشان که در زمان ظهور، سنّ پیرمردان را دارد ولی چهره یک جوان زیر 30 سال را، چنان کار عظیمی را که آرزوی همه اولیاء و انبیای الهی بوده، محقق می کند.

در روایت داریم که امام زمان (علیه السلام) با ظهور خود، اسلام را به همه خانه ها وارد می کند همانگونه که سرما و گرما (که نمی توان از نفوذ آنها جلوگیری کرد) وارد می شود؛ “أما والله لیدخلن علیهم عدله جوف بیوتهم کما یدخل الحرّ و القرّ”. هیچ جایی نمی ماند مگر اینکه “یوّحد الله” یعنی موّحد می شوند. حتی در بعضی روایات اشاره به ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) هم شده که منظور، آن هم است. خب به این اعتبار می توان گفت ایشان «ربیع الانام» هستند.

ـــ در اعیاد بزرگ مسلمانان سفارش به خواندن دعای ندبه شده است. لطفاً بفرمایید چه ارتباطی میان عید و گریه و ندبه وجود دارد؟

استاد طبسی: در روایتی از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که ایشان می فرمایند: هیچ عید فطر و عید أضحی و … وجود ندارد که حزن ما در آن تشدید نشود. چون می بینیم که امر ما که خلافت و حکومت الهی است غصب شده! پس روال موجود صحیح نیست و اهل بیت (علیهم السلام) در انتظار وضعیت مطلوب هستند و برای ابراز آن، دعای ندبه بسیار مناسب است. “أین هادم ابنیة الشرک و النفاق؟ أین مُبید العتاة و المَردة؟ أین مستأصل أهل العناد و التضلیل و الالحاد؟ أین قاطع حبائل الکذب و الافتراء؟” کجاست کسی که گمراهی و دروغ و سرکشان را ریشه کن می کند؟

تا اینکه می گوید: “أین معزّ الاولیاء و مذّل الأعداء؟” یعنی روال درست این است که اهل بیت (علیهم السلام) و پیروانشان عزیز باشند، قرآن می فرماید: “و لله العزّة و لرسوله و للمؤمنین”. ولی الآن اینجور نیست. روال این است که یهود ذلیل باشد: “ضربت علیهم الذّلّة”؛ اما چطور عید بگیریم در حالی که امور در دست یهود است؟ چطور شاد باشم در حالی که آل سعود و آل خلیفه و … همگی مواجب بگیر یهود هستند؟…

باید منِ مسلمان حزن و نارضایتی و خود را از وضع موجود ابراز کنم. زیرا شادی من وقتی است که عزیز باشم نه اینکه ذلیل باشم.

البته طبق بعضی روایات می توان گفت شاید ندبه و ناله در روز عید به خاطر حادثه عظیم کربلاست که بعد از آن ندا آمد که “أیتها الأمةّ المتحیّرة الضّالة بعد نبیها لاوفقکم الله لأضحی و لا فطر”؛ یعنی شما بعد از این تباهی و گمراهی بزرگی که به آن دچار شدید، دیگر موفق به هیچ عیدی نخواهید شد. و این را منضّم (ملحق) کنید به عبارت امام زمان (علیه السلام) که درباره مصیبت عاشورا که فرمود: “فلأندبنّک صباحاً و مساءً و لأبکینّ علیک بدل الدموع دَماً”؛ یعنی حضرت هر روز و شب، خون گریه می کنند. در حالی که، صحبت از گریه در روز عید می کنیم فقط.

همچنین در مورد حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام روایت عجیبی داریم که اگر، حضرت حمزه و جعفر طیّار شاهد آن هتک حرمت به امام علی (علیه السلام) در ماجرای غصب خلافت بودند، “لأتلفا أنفسهما”؛ یعنی خود را می کشتند! این روایت صحیح است و می تواند عظمت حادثه تلخی نشان دهد که دستمایه خواندن دعای ندبه حتی در روز عید است.

ـــ اگر ما بخواهیم در سال جدید یک گام اساسی به سوی ظهور حضرت ولی عصر (علیه السلام) بر داریم، به نظر شما اولویت اوّل با چه کاری است؟

استاد طبسی: اولویت اول، خودسازی است. خداوند متعال به پیامبر خود فرمود: “ثیابک فطهّر” و بعد از آن فرمود: “قوا انفسکم و أهلیکم” و سپس می فرماید: “یا أیها النبی قل لأزواجک و بناتک و نساء المومنین” و بعد می رسد به “أمّ القری” و در آخر هم “للعالمین”.

امام زمان (علیه السلام) می آید برای همین آخری، یعنی “للعالمین”. ما باید از مرحله اول شروع کنیم، یعنی همانطور که حضرت ولی عصر (علیه السلام) به دنبال یاران مسلمان است که اکثریت هم جوان هستند، ما هم باید جوانان مسلمان و مذهبی داشته باشیم، جوانانی که پایبند باشند. مایی که در انتظار حضور حضرت هستیم باید خود مذهبی باشیم، در همه عرصه های زندگی، رفتار و گفتار و کردار. امام زمان (علیه السلام) با غیر مذهبی ها درگیر خواهد شد، پس خود را هدف قرار ندهیم.

پس گام اول خودسازی است. امّا گام بعد، کار فرهنگی است که در روایات سفارش شده است… یعنی باید فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) را به گوش همه رساند. آنهایی که “ایتام آل محمد(ص)” هستند؛ یعنی دشمنان نمی گذارند ندای حق به گوش آنها برسد.

ما الان می بینیم که شبکه های مذهبی را در دنیا قطع می کنند مانند العالم، المنار، الشیعة، المیادین و …، چرا؟ چون می دانند که اینها رسالت أدا خود را می کنند. دنیا امروز تشنه حقایق است و ما باید کار فرهنگی کنیم.

ببینیم دشمن از چه راهی وارد شده ما هم از همان طریق وارد شویم: “لا ینتشر الحق إلاّ من حیثُ الباطل” با همان ساز و کار و ابزار دشمن که در جامعه نفوذ کرده، همان گونه عمل کنیم، مانند فیلم، ماهواره، فضای مجازی و … بنابراین کار فرهنگی یکی از وظایف، برای زمینه سازی در جهت ظهور حضرت ولی عصر (علیه السلام) است.



دیدگاهها بسته شده است.